nuvi 500

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: nuvi 500

Post by Trollet »

blomQ wrote:Är det någon som vet hur stort internminne Nuvi 500 har?
Jag har letat på internet men ej hittat något svar.

Mvh Tobias
1 GB
Nüvi 500
peswe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 18 March 2009, 12:50
Location: Skellefteå

Re: nuvi 500

Post by peswe »

Mikael wrote:
mixterkopplarn wrote: Om Nuvi500 har funktionen "Var är jag" så kan det gå att aktivera en dold funktion som heter "RAW logging" genom några tryckningar på speciella ställen på skärmen. Då lagras all spårdata i katalogen "Logs" på GPSn och då kan du ha många 10000-tals mil med spårdata :)


På vissa Nuvisar så _kan_ man behöva lägga in en fixad firmware för att aktivera funktionen och sedan lägga in den nya firmware igen.

Prova med att gå in i "Var är jag", tryck sedan på raden "Närmaste korsning", sedan på raden "Närmaste adress", sedan igen på raden "Närmaste adress" och slutligen på raden "Närmaste korsning".

Kika på denna PDF: http://www.gpspassion.com/upload2/Hidde ... gHowTo.pdf
Har testat det där utan framgång.

Samtidigt lästa jag någon annanstans om någon som hade lyckats
http://www.exploroz.com/Forum/Topic/678 ... _menu.aspx
"Works on my Nuvi 500 even after flashing to latest firmware "

Är det någon här som har lyckats få igång den gömda menyn för Raw data loggningen?

/Peter
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: nuvi 500

Post by Mikael »

Det fungerar.
Kolla här: viewtopic.php?f=17&t=1030&start=11

Händer det inget alls då du försöker slå på det?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
mixterkopplarn
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 28 March 2009, 18:23
Location: Docksta

Re: nuvi 500

Post by mixterkopplarn »

Det funkar för mig också, det är fyra tryckningar på skärmen. På min så finns det ingen text på två av tryckställena.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: nuvi 500

Post by Mikael »

Man kan också slå på det på Zumo660 men tyvärr så blir det ändå ingen Raw logging trots att den säger att det är aktivt.
Det enda som loggas extra i Zumo660 är trafikdata och navigationsdata, dvs nav.bin och traffic.bin, gps.bin uteblir och det är den som är den man vill ha.

Nåja, får leta lite mer på Zumo660in och se om filen kanska lagras på annat ställe.

Att Garmin ALLTID skall skall göra varje ny GPSmodell sämre än den förra. :twisted:
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: nuvi 500

Post by Trollet »

peswe wrote:
Mikael wrote:
mixterkopplarn wrote: Om Nuvi500 har funktionen "Var är jag" så kan det gå att aktivera en dold funktion som heter "RAW logging" genom några tryckningar på speciella ställen på skärmen. Då lagras all spårdata i katalogen "Logs" på GPSn och då kan du ha många 10000-tals mil med spårdata :)


På vissa Nuvisar så _kan_ man behöva lägga in en fixad firmware för att aktivera funktionen och sedan lägga in den nya firmware igen.

Prova med att gå in i "Var är jag", tryck sedan på raden "Närmaste korsning", sedan på raden "Närmaste adress", sedan igen på raden "Närmaste adress" och slutligen på raden "Närmaste korsning".

Kika på denna PDF: http://www.gpspassion.com/upload2/Hidde ... gHowTo.pdf
Har testat det där utan framgång.

Samtidigt lästa jag någon annanstans om någon som hade lyckats
http://www.exploroz.com/Forum/Topic/678 ... _menu.aspx
"Works on my Nuvi 500 even after flashing to latest firmware "

Är det någon här som har lyckats få igång den gömda menyn för Raw data loggningen?

/Peter
viewtopic.php?f=17&t=1030&start=11#p4325 bild-för-bild
Nüvi 500
blomQ
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 14
Joined: 5 June 2009, 13:53
Location: Luleå

Re: nuvi 500

Post by blomQ »

Hej,

Är det någon som vet om man kan använda gps:en när den laddas i datorn?
Det ända man ser är ju en dator som är ihopkopplad med en gps.
Jag har också letat på internet och i intstruktionsboken utan att hitta svar på frågan.

/Tobbe
Mvh blomQ, Tobias Blomqvist
Arctic Cat M800 Sno Pro Hillclimb -13
Garmin Montana 600 med Friluftskartan och Skoterledskartan
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: nuvi 500

Post by Mikael »

Tyvärr kan du inte använda den då den är ansluten till datorn.
Det finns mini-usb-laddare så du kan ladda samtidigt som du använder den.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
peswe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 18 March 2009, 12:50
Location: Skellefteå

Re: nuvi 500

Post by peswe »

Har trixat lite med min sprillans nya Nüvi 500.
Jag har några funderingar...
Den sparar ju spår i filen current.gpx som t.ex "ACTIVE LOG: 02 SEP 2009 16:34".
Jag har sedan tidigare ett bilbliotek med rutter och spår som jag och andra trackat.

Det verkar gå bra att skicka rutter TILL Nüvin. Man måste förstås använda kommandot "Importera rutt från fil" för att lägga till i den aktiva rutt-listan (som verkar rymma 10 st rutter, sen måste man radera om man vill lägga in nya.)
Det fina med rutterna är att man kan läsa över ett "jättearkiv" med rutter till Nüvin som lagras i en fil. Sen importerar man bara de rutter som man behöver för stunden.

Däremot när jag provar skicka spår TILL Nüvin så funkar det inte. Jag har till och med provat döpa om spåren med namn som ovan (ACTIVE LOG... osv). Men de "försvinner" bara. Om jag läser in current.gpx till MapSource så är spåret jag nyss försökte lägga in borta från listan :-(
Någon som har en idé om vad detta beror på och om det finns någon lösning?

Nu kan man ju alltid konvertera spår till rutter med WinGDB3 (http://www.sackman.info/).
Men ibland kan det finnas en poäng med att använda spår, som alla visas samtidigt. Rutterna visas ju alltid en och en.

/Peter
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: nuvi 500

Post by Mikael »

Man kan inte skicka in spår till Nuvin.
De GPX-filer som du hittar är bara kopior från GPSens interna minne. Sä när du ansluter GPSen till datorn så överförs alla GPX-filer pånytt från det interna minnet, mao dina GPX-filer skrivs över.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
peswe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 18 March 2009, 12:50
Location: Skellefteå

Re: nuvi 500

Post by peswe »

Mikael wrote:De GPX-filer som du hittar är bara kopior från GPSens interna minne. Sä när du ansluter GPSen till datorn så överförs alla GPX-filer pånytt från det interna minnet, mao dina GPX-filer skrivs över.
Om man ska lägga till waypoints (favoriter) och rutter till Nüvin, vilket sätt är att föredra?
1) Mapsource - [Hämta från enhet] - Lägga till Waypoints och rutter - [Skicka till enhet]
eller
2) Mapsource - Öppna Current.gpx i Nüvin - Lägga till Waypoints och rutter - Spara Current.gpx till Nüvin (spara över den gamla)

/Peter
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: nuvi 500

Post by Trollet »

Definitivt alternativ 1.
Skriva över current.gpx är inte att rekommendera, har märkt att Nüvin ofta raderar den och bygger en ny vid nästa omstart om man är inne och pillar i den.
Nüvi 500
DaK
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 7 September 2009, 14:52
Location: Höks härad

Re: nuvi 500

Post by DaK »

blomQ wrote:Hej,

Är det någon som vet om man kan använda gps:en när den laddas i datorn?
Det ända man ser är ju en dator som är ihopkopplad med en gps.
Jag har också letat på internet och i intstruktionsboken utan att hitta svar på frågan.

/Tobbe
Det går att lura den om batteriet inte är helt tomt. Börja med att starta den, när den är igång sätt i sladden, vänta tills datorn syns på skärmen, dra ur sladden vänta till GPS börjar läsa kartor, sätt då i sladden igen. Nu laddar den och kan användas ansluten till datorn.

Dagge
blomQ
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 14
Joined: 5 June 2009, 13:53
Location: Luleå

Re: nuvi 500

Post by blomQ »

DaK wrote:
Det går att lura den om batteriet inte är helt tomt. Börja med att starta den, när den är igång sätt i sladden, vänta tills datorn syns på skärmen, dra ur sladden vänta till GPS börjar läsa kartor, sätt då i sladden igen. Nu laddar den och kan användas ansluten till datorn.

Dagge
Tackar! Fungerar perfekt.
Mvh blomQ, Tobias Blomqvist
Arctic Cat M800 Sno Pro Hillclimb -13
Garmin Montana 600 med Friluftskartan och Skoterledskartan
peswe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 18 March 2009, 12:50
Location: Skellefteå

Re: nuvi 500

Post by peswe »

Har äntligen lyckats få igång Raw loggningen på min nüvi 500. Yes Yes Yes :-)
Tyckte att jag gjorde rätt enligt Kurt Hofmanns guide.
Men jag väntade nog för länge innan jag började trycka på korsning knappen. Sen i den guiden var det ju några ovidkommande steg om att trycka på hastighetsmätaren och dump mm...
Jätte tack till Trollet som ledde in mig på vägen igen med en instruktion som gäller för Nüvi 500.
/Peter
Post Reply