Bilder GPSMAP620 vs GPSMAP278

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Bilder GPSMAP620 vs GPSMAP278

Post by Mikael »

Har testat en GPSMAP620 lite. Här har ni 2 bilder så ni ser skillnaden på bildskärmen (ena bilden är tyvärr lite suddig).
Alla vet ju hur stor och fin skärmen är på en GPSMAP278 eller GPSMAP276C...
Attachments
DSC00138.JPG
DSC00138.JPG (257.14 KiB) Viewed 3790 times
DSC00137.JPG
DSC00137.JPG (369.34 KiB) Viewed 3789 times
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
kegu01
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 23 January 2009, 14:39
Location: Örarna, Luleå
Contact:

Re: Bilder GPSMAP620 vs GPSMAP278

Post by kegu01 »

När får vi en recension då? Storleken på skärmen och tydligheten ser ju helt ok ut...men resten? :)
Yamaha Nytro XTX - Zumo 660
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Bilder GPSMAP620 vs GPSMAP278

Post by Mikael »

Är inte så bra på recensioner, men kortfattat så kan jag säga att de som tror att GPSMAP620 är den som kommer peta 276C/278 från tronen kommer att känna sig oerhört blåsta.

I billäge så är den som en Nuvi, lika lite att ställa om, en ren bilGPS mao. :(

I båtläge så har den lite mer saker att feppla med men då kräver den att man har g2 kartor vilket landbaserade autoroutingkartor som Skoterledskartan INTE är. :(

Det som jag gillar, det ENDA som jag gillar på GPSen är skärmen, dels behaglig storlek och grym upplösning, men priset på 8500:- gör att jag inte kommer skaffa en sådan.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Bilder GPSMAP620 vs GPSMAP278

Post by HMR »

Mikael wrote:I båtläge så har den lite mer saker att feppla med men då kräver den att man har g2 kartor vilket landbaserade autoroutingkartor som Skoterledskartan INTE är. :(
Suck! Där försvann det sista hoppet att man skulle kunna trixa till en vettig funktion.

Man kan undra vad Garmin anser sig vinna på att spärra ut en vettig funktion och användning typ 278? Möjligtvis är de så att det är för lätt att cracka de gamla Blue Chart sjökorten och därför har de spärrat ut alla sorters kartor i det gamla formatet. En ganska naturlig reaktion egentligen. Om alla kör stulna kartor så finns ingen ekonomi i att ta fram nya kartor.

Om de nya GPS:erna bara kan köra de nya kartformaten så tvingas folk betala för sina kartor. Inte helt fel. Men helt fel för mig som vill ha Fri Pro på en högupplöst skärm på MC:n. Dom får vär ta fram en version av Fri Pro i nya formatet?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Bilder GPSMAP620 vs GPSMAP278

Post by Mikael »

HMR wrote:Man kan undra vad Garmin anser sig vinna på att spärra ut en vettig funktion och användning typ 278? Möjligtvis är de så att det är för lätt att cracka de gamla Blue Chart sjökorten och därför har de spärrat ut alla sorters kartor i det gamla formatet. En ganska naturlig reaktion egentligen. Om alla kör stulna kartor så finns ingen ekonomi i att ta fram nya kartor.
Det jag inte fattar är varför man inte kan använda de gamla Bluechartarna i båtläge i GPSMAP620, helt sjukt.

Du kan köra Frilufts på GPSMAP620 om du kör den i landläge. Då får du en Nuvi med hög upplösning. ;)

g2 Vision går också att fixa så Garmin vinner inget på det. Däremot finns det en annan grej (eller kanske 2) som är på G som gör det lite besvärligare för crackarna.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Bilder GPSMAP620 vs GPSMAP278

Post by HMR »

Mikael wrote:Däremot finns det en annan grej (eller kanske 2) som är på G som gör det lite besvärligare för crackarna.
Vad? Kan du förtydliga?

Garmin har ju gjort hederlig uppgradering och installation av kartor så osannolikt komplicerad att många väljer att cracka bara för att det är mycket enklare och snabbare.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Bilder GPSMAP620 vs GPSMAP278

Post by Mikael »

De 2 saker jag läst (på ett annat forum) om är dessa:

Dels så kommer de bygga om kodalgoritmen helt och hållet. Med tanke på att den de använder idag höll hackare borta i hur många år som helst så lär nästa inte vara helt lätt.

Och sedan så kommer UnitID inte visas för användaren vilket gör det lite jobbigare att hacka kartor och fixa piratkoder.

Exakt hur/när de eventuellt kommer implementera det vet jag inte.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply