MAC

Frågor/problem kring installation och uppdateringar.

Moderator: Mikael

Post Reply
Jackis
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 16
Joined: 12 August 2009, 12:09
Location: Bollnäs / Hemavan

MAC

Post by Jackis »

Funkar det att ha skoterkartan i en MAC ??
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: MAC

Post by Mikael »

Både ja och nej. :wink:
Installationen måste köras i ex. nån PC-emulator i MACen, likaså uppdateringsprogrammet.
Sedan behöver du bara(?) flytta över kartfilerna till MAC-en och använda Garmins MAC-program.

Har i övrigt inte en susning angående MAC, om någon har mer förklaring så är det välkommet.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Sirbirk
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 1
Joined: 13 January 2011, 10:44
Location: Njurunda
Contact:

Re: MAC

Post by Sirbirk »

Jag är ganska bra på det här med Mac och PC och samarbetet mellan de båda...PM:a mig om du har frågor....

Men lite snabbt vad du behöver om du sitter på en MAC:

1. En PC.emulator eller virtual Machine, jag använder Paralells, vilket gör att du kan köra en installerad windows upplaga på din Mac...OBS kräver en DUO core processor som finns på de flesta relativt nya MAC:s
2. Installerad MapSource på din Windowsupplaga i Mac
3. Basecamp till Mac
4. Garmins mapconverter ----> http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=3897
5. Mapinstaller för Mac

Och lite kort då, så måste du lägga in de kartor du vill använda ink. skoterledskartan i Mapsource på din PC-emulator(ex.Paralells). Och låsa upp dem i Mapsource. När du gjort det installerar du MapConverter och kör det. det programmet kommer att visa alla kartor som går att konvertera till Mac-komptaibla kartor....tryck next och låt de konverteras. Du kommer då att få spara de Mac-kompatibla kartorna, förslagsvis på skrivbordet(då man i iaf Paralells delar skrivbord mellan Mac och PC-emulator, det vill säga allt du lägger på Windows skrivbordet dyker också upp på Mac-skrivbordet)...Hoppa tillbaka till Macen och installera kartorna till basecamp....kartorna som är mac-kompatibla slutar på .gmapi.....ex. skoterledskarta.gmapi etc.

Och sen återstår det bara att skicka över kartorna till GPS som görs med Mapinstaller...

Självklart kan du när du nu har en PC-emulator göra allt där, med Mapsource, eftersom det är som att jobba med en PC i din Mac...Men eftersom jag hatar PC-miljön på alla möjliga sätt så arbetar jag gärna så lite som möjligt i den...vilket leder till detta lilla extra steg som är lättare än var det låter....

Jag gar inte provat med att uppdatera skoterledskartan än, vilket kommer att behövas göra i en PC miljö, alltså i sin Emulator, eftersom det är en .exe. Men jag gissar att det bara är att uppdatera och sen upprepa dessa steg igen....men vi får se, jag återkommer nog om det...

Som sagt skicka ett PM om du har frågor, förhoppningsvis så kan jag svara...

OBS!! Map Manager behövs också, det är de programet som hjälper dig installera kartorna till basecamp, finns ett pack som installerar både Mapinstaller & MapManager för mac----> http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=3825
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: MAC

Post by Mikael »

Tack för en bra beskrivning. :D

Har själv inte en susning angående MAC.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply