Installationshjälp

Frågor/problem kring installation och uppdateringar.

Moderator: Mikael

Post Reply
lill-dan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 19 February 2014, 21:50

Installationshjälp

Post by lill-dan »

Hej!
Har fått låna broders Garmin Zumo med installerade kartor. Problemet är att jag uppdaterade enheten och då verkar skoterledskartan ha försvunnit. Jag kan se spår av den på enheten, typ om jag går på system-om-baskarta så står det : bakgrund Finland Norr, Bakgrund Sverige Norr, Bakg KartMan mikael@kartman.se
Tittar jag på kartinfo så ser jag friluftskartan och cn europe.
Hur bär jag mig åt för att få till den igen?
Jag har fått filen från kartman med koden men blir inte klok på hur jag ska göra!!
Försvinner friluftskartan omjag försöker installera?
Hittar inte det där förbaskade Mapsorce eller Bascamp heller :(

Danne...
lill-dan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 19 February 2014, 21:50

Re: Installationshjälp

Post by lill-dan »

Jippi !!!....där försvann friluftskartorna :(
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Installationshjälp

Post by Mikael »

Vid uppdatering av programvaran i en Garminenhet så kommer inga kartor försvinna. Är helt andra filer som berörs.
Däremot kan inställningar nollställas vid programuppdatering av enheten.

Du kan ladda ner den senaste Mapsource-uppdateringen från denna länk (dessa länkar fanns med i installationesmailet):
http://www8.garmin.com/support/download ... jsp?id=209
Basecamp:
http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4435

Bara ladda ner och installera efter du har installerat Skoterledskartan.

Sedan är det så att GPSen raderar tidigare användarinlagd karta på den plats du väljer att lägga överföringen av kartan från Mapsource/Basecamp, så har Garmin bestämt det. Fabriksinstallerad kartor stannar kvar, som ex. City Nav i ZUmons fall.

Antingen så överför du ex. Frilufts till SDminne och Skoterledskartan till internminnet (eller tvärtom)
eller så markerar du lederna i Skoterledskartan, dvs 6969697x-kartorna och sedan växlar till Frilufts och markerar kartor i Frilufts och sedan överför du kartorna till GPSen.

Filerna som heter "Bakgrund xxx" innehåller ingen ledinfo, bara den enkla bakgrundskartan.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply