Uppdatera skoterkartan?

Frågor/problem kring installation och uppdateringar.

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Uppdatera skoterkartan?

Post by sarrow »

Måste man varje gång man ska uppdatera skoterkartan i gpsen lägga in både kartorna och skoterkartan? Eller går det att lägga skoter kartan på gpsens hårddisk och dom andra kartorna på minneskortet?
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

När du valt kartor i Mapsource och skickar dem till GPSen så kombinerar Mapsource ihop alla kartor till en enda stor fil som heter GMAPSUP.IMG

Man kan inte lägga till eller ta bort filer från den jättefilen.

Huruvida man kan lägga skoterkartan på en minnesplats och resten av kartorna på en annan minnesplats kan jag inte svara på då jag inte har någon Zumo att feppla med.

På vintern har jag endast Frilufts+Skoterleder i GPSen, på sommaren kör jag med City Nav + Bluechart.

Sedan har jag dessutom färdiga Mapsourcefiler som jag bara dubbelklickar på så startas Mapsource med korrekta kartor markerade så det bara är att klicka på "Skicka till enhet" direkt.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
dem1000
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 14
Joined: 4 February 2008, 10:34
Location: Jokkmokk

Post by dem1000 »

Jag har city navigator och fripro på gpsen och skoterledskartan på minneskort då den uppdateras ofta, och det funkar bra.
(zumo 550)
User avatar
Strider
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 8 January 2008, 23:16
Location: Luleå/Halmstad

Post by Strider »

Jag har en fråga i samma ämne.

När man ska uppdatera/byta kartor i GPSen så måste man ju ladda in samtliga kartor igen. Alltså om jag har FriPro och skoterledkartan i GPSen och ska uppdatera skoterkartan så måste jag ju ladda in FriPro också annars blir det bara skoterkartan.
Så till min fråga. Jag har CityNav på GPSen också, förinstallerad. Varför försvinner inte den varje gång jag laddar om kartorna(som tur är)?? Är det för att den är en egen fil i GPSen?? Och FriPro och skoterkartan tillsammans blir en egen fil, GMAPSUP.IMG, som du skrev.
Har jag förstått det rätt??
User avatar
Bearcat
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 14 April 2006, 22:49
Location: Båtskärsnäs

Post by Bearcat »

Visst är det så att om man skrapar ihop en fil med skoterleder och tex bluechart och sparar den filen i datorn (skoterleder)
Sedan uppdaterar jag skoterlederna som vanligt.....Då blir den sparade filen med min kartuppsättning oxå uppdaterat!?

Hoppas ni fattar!

Annars måste man ju spara om kartuppsättning varje gång man ska uppdatera skoterlederna!
Lynx X-Trim SC 900 ACE-19Yamaha RX1 Warrior-07 SÅLD! - Garmin 276c - Yamaha ET 340 -84-Såld-Okelbo 600-76(enstånkare)
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Strider wrote:Jag har en fråga i samma ämne.

När man ska uppdatera/byta kartor i GPSen så måste man ju ladda in samtliga kartor igen. Alltså om jag har FriPro och skoterledkartan i GPSen och ska uppdatera skoterkartan så måste jag ju ladda in FriPro också annars blir det bara skoterkartan.
Så till min fråga. Jag har CityNav på GPSen också, förinstallerad. Varför försvinner inte den varje gång jag laddar om kartorna(som tur är)?? Är det för att den är en egen fil i GPSen?? Och FriPro och skoterkartan tillsammans blir en egen fil, GMAPSUP.IMG, som du skrev.
Har jag förstått det rätt??
City Nav ligger i ett eget minnet som inte kan påverkas av Mapsource. Denna karta kan endast förändras med hjälp av firmware-patchar.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Bearcat wrote:Visst är det så att om man skrapar ihop en fil med skoterleder och tex bluechart och sparar den filen i datorn (skoterleder)
Sedan uppdaterar jag skoterlederna som vanligt.....Då blir den sparade filen med min kartuppsättning oxå uppdaterat!?

Hoppas ni fattar!

Annars måste man ju spara om kartuppsättning varje gång man ska uppdatera skoterlederna!
Om du skickar in Bluechart, Frilufts, CityNav och skoterledskartan i GPSen och sedan kör du uppdateringsprogrammet och hämtar ner nya kartor så uppdateras kartorna i Mapsource. GPSen får dem inte automatiskt.

För att GPSen skall få dem måste du skicka in dem i GPSen på nytt via Mapsource.

Din fråga är, antar jag, om du sparar en GDB-fil med markeringar och laddar in den i Mapsource. Svar ja, då skickas de senaste kartorna till GPSen då du klickar på skicka till enhet.
GDB-filen säger bara till vilka kartor som är valda, den innehåller inga kartor.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Bearcat
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 14 April 2006, 22:49
Location: Båtskärsnäs

Post by Bearcat »

Tack! Förstod att det måste vara så! (Perfetkt)
Då kan man ju använda sina sparade Gxx filer! :-)
Lynx X-Trim SC 900 ACE-19Yamaha RX1 Warrior-07 SÅLD! - Garmin 276c - Yamaha ET 340 -84-Såld-Okelbo 600-76(enstånkare)
dem1000
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 14
Joined: 4 February 2008, 10:34
Location: Jokkmokk

Post by dem1000 »

Om man laddar in dom kartor man vill ha "permanent " och döper om filen i gpsen till gmapprom.img blir den kvar.
Sedan kan man uppdatera andra kartor utan att dom permanenta påverkas.
(zumo 550)
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

dem1000 wrote:Om man laddar in dom kartor man vill ha "permanent " och döper om filen i gpsen till gmapprom.img blir den kvar.
Sedan kan man uppdatera andra kartor utan att dom permanenta påverkas.
(zumo 550)
...och innan man börjar flytta, kopiera och ändra namn på innehållet i sin Zumo (eller andra Gaminmodeller där man får upp GPS'en som en USB-disk i utforskaren) så kommer här ett lite välmenat råd som kan spara mycket ångest och strul i framtiden:

Ta backup på ALLT i din GPS INNAN du gör något med den!

Det gör absolut ingenting om du kopierar över allt från GPS'en till hårddisken och dessutom bränner ner det på en DVD eller extern disk det första du gör när du ansluter GPS'en till PC'n nästa gång.
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

65nord wrote:
dem1000 wrote:Om man laddar in dom kartor man vill ha "permanent " och döper om filen i gpsen till gmapprom.img blir den kvar.
Sedan kan man uppdatera andra kartor utan att dom permanenta påverkas.
(zumo 550)
...och innan man börjar flytta, kopiera och ändra namn på innehållet i sin Zumo (eller andra Gaminmodeller där man får upp GPS'en som en USB-disk i utforskaren) så kommer här ett lite välmenat råd som kan spara mycket ångest och strul i framtiden:

Ta backup på ALLT i din GPS INNAN du gör något med den!

Det gör absolut ingenting om du kopierar över allt från GPS'en till hårddisken och dessutom bränner ner det på en DVD eller extern disk det första du gör när du ansluter GPS'en till PC'n nästa gång.
Det låter nästan som att du har råkat ut för detta =)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

Andreas wrote:Det låter nästan som att du har råkat ut för detta =)
Nejdå, inte alls - är bara en aning yrkesskadad... :lol:
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Bearcat wrote:Tack! Förstod att det måste vara så! (Perfetkt)
Då kan man ju använda sina sparade Gxx filer! :-)
Jag brukar inte använda sparade gxx filer, då jag är lite slö & glömsk. Jag brukar istället hämta ut katuppsättningen från gps'en och sedan trycka in samma kartuppsättning igen...
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Post Reply