Använda ledkartan i mobiltelefon.

Frågor/problem kring installation och uppdateringar.

Moderator: Mikael

Post Reply
Big_J
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 20 March 2009, 23:14
Location: Bullmark

Använda ledkartan i mobiltelefon.

Post by Big_J »

Hej!

Är ny här på forumet, och tänkte börja med att fråga om jag på något sätt kan få in skoterledskartan i min Nokia N95 8gb?
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: Använda ledkartan i mobiltelefon.

Post by Andreas »

Jag tror nog inte att det kommer att gå såvida inte Nokia telefonen är fullt kompatibel med Garmin.
Garmin har eget låssystem och eget kartsystem, så jag måste nog säga att det tyvärr inte går.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Big_J
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 20 March 2009, 23:14
Location: Bullmark

Re: Använda ledkartan i mobiltelefon.

Post by Big_J »

Men om jag använder mig av Garmin Mobile XT i Nokian då? Vad är det för filformat på ledkartan?
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: Använda ledkartan i mobiltelefon.

Post by Andreas »

Tja då skall det kanske fungera. Kika in på följande tråd flör mer info om Mobile XT

viewtopic.php?f=17&t=706&start=0&st=0&s ... +Mobile+XT
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Big_J
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 20 March 2009, 23:14
Location: Bullmark

Re: Använda ledkartan i mobiltelefon.

Post by Big_J »

Nu har jag fixat igång Garmin Mobile XT i min N95:a. Så nu funderar jag om jag behöver någon fler karta/bakgrund (tex friluftskartan) för att kunna använda ledkartan? Just nu är kartan över sverige rätt sparsmakad, då endast europavägarna är utmärkta :P
Kan jag lägga in kartor i olika lager? Eftersom jag ju givetvis är sugen på att kunna använda programmet både i bilen och förhoppningsvis på skotern oxå, så vore det ju toppen om man kunder göra så.
Och återigen, vad är ledkartan i för filformat? För som jag har förstått de, så ska kartorna vara i .img format till detta program.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Använda ledkartan i mobiltelefon.

Post by Mikael »

Ledkartan är i IMG-format. Angående de övriga XT-frågorna så hoppas jag att Runte eller någon annan med XT-erfarenhet här på forumet hoppar in och förklarar. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Big_J
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 20 March 2009, 23:14
Location: Bullmark

Re: Använda ledkartan i mobiltelefon.

Post by Big_J »

Okej, det låter bra de :) Då avvaktar jag till Runte har kikat förbi i den här tråden och förklarat för mig hur jag lägger in kartan osv. Hur jag får .img filen till garmin mappen på minneskortet har jag koll på, men hur får jag sedan att fungera?

Men jag kanske skulle börja med att köpa ledkartan. Hur gör jag då?
User avatar
Magster
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 11 February 2008, 20:43
Location: Örnsköldsvik

Re: Använda ledkartan i mobiltelefon.

Post by Magster »

För att kunna använda ledkartan behöver du inte någon annan karta men visst är det trevligare med friluftskartan i bakgrunden.

Jag har lagt friluftskartan och City Navigator på minneskortet och skoterledskartan i huvudminnet eftersom den uppdateras rätt ofta behöver jag då bara ladda om den, inte hela friluftskartan och City Navigator.

Friluftskartan och City Navigator är "huvudkartor" så du måste gå till (Verktyg - Hant m data - Kartuppsättn - Mapsource) och välja vilka du vill ska visas.
Utan friluftskartan
Utan friluftskartan
Utan fripro.jpg (40.85 KiB) Viewed 6206 times
Med friluftskartan
Med friluftskartan
Med fripro.jpg (145.18 KiB) Viewed 6206 times
/ Magnus
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: Använda ledkartan i mobiltelefon.

Post by Andreas »

Big_J wrote:Okej, det låter bra de :) Då avvaktar jag till Runte har kikat förbi i den här tråden och förklarat för mig hur jag lägger in kartan osv. Hur jag får .img filen till garmin mappen på minneskortet har jag koll på, men hur får jag sedan att fungera?

Men jag kanske skulle börja med att köpa ledkartan. Hur gör jag då?
PM'a, maila eller ring Mikael Nordlund så fixar han det.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Big_J
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 20 March 2009, 23:14
Location: Bullmark

Re: Använda ledkartan i mobiltelefon.

Post by Big_J »

De där såg ju fint ut :) Ska se om man inte får ta å fixa en friluftskarta oxå. Men jag var in och tittade under "Verktyg - Hant m data - Kartuppsättning" igår, och där visas bara två kartor, world basemap (eller nåt sånt) och en city navigeringskarta över england. Men det gick inte att få den att inte visa nån av dem. Hur gör jag då för att tex visa friluftskartan och skoterledskartan, men inte citynav kartan (när man nu har fått in samtliga kartor i telefonen)?
User avatar
Magster
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 11 February 2008, 20:43
Location: Örnsköldsvik

Re: Använda ledkartan i mobiltelefon.

Post by Magster »

Gå vidare till Mapsource, där kan du bocka för de kartor du vill använda.
Garmin2.jpg
Garmin2.jpg (62.21 KiB) Viewed 6141 times
Post Reply