Inläggav X-ride » 26 mars 2012, 08:29
Så kom påskvärme och regn, inte minst i västra Härjedalen och Jämtland, en månad tidigare än väntat, surprise!
24/3 Vemdalen-Storåbränna +5 och till stor del snöfritt. Start 07.00 och norrut mot Fotingen och Ljungans inlopp till sjösystemet. Rask takt och trots isrivare så gick Yamahan varm dock inte 2 x Lynx eller Polarisen. Efter modigt övervägande korsande vi NV Fotingens is, ruskorna borta och 5-8 cm is tjocklek, ojämn och till stora delar öppet. Längs med vikarna på andra sidan för att ta leden mot Börtnan, genom skogen (tallskog och ingen snö) på en skogsudde för att på andra sidan hitta leden med namnet "öppet hav" dvs ljungans inlopp med full påsläpp, hade spolat bort allt, inte en chans. Så full fart tillbaka med tanken att ta "fjällvägen via Storsjö-Tossåsen-Arådalen och uppåt Krokom (gick utmärkt för 2 dgr sedan) dock med en klok signal till Magnus, ledansvarig i Nälden/Offerdal/Krokoms området, och visst det var kört att åka via Ockne-Ytterån-Krokom-Föllinge.... Så mer kreativitet, tillbaka hem och lasta allt på släp för att köra 22 mil till Storåbränna (Vilken underbar plats, suveräna människor, extra tack till Berne med personal.), där vi tillbringa sen em, kväll och natt.
25/3 Storåbränna-Borgfjäll. Nattkallt och lederna stenhårda på morgonen. Vid frukost så rann bensinen ur Yamaha X-Ride med trailtank. Bra start, mekande och demontering för att hitta läckaget. Tyvärr så visade det sig att nedre bultarna på tankgivarensom sitter under sadelns främre del, hade bultskallarna "gått av" och gängen satt kvar ner i tanken samt att soppan rann ut och ner över bandtunneln. (Kul med ny skoter och precis garantiservad). När jag hade provkört på morgonen så rök det under sadeln och "tur i oturen" så hade både jag och skoter kunna blivit en brannfackla (härligt med soppa som rinner ner över bandtunnel med avgassystemet under). Då tiden tickade iväg och problemet inte gick att lösa i all enkelhet, så beslutade jag som planerare av resan att bryta. lusten tvärdog. Glad ihågen drog de 3 övriga vidare enligt plan. Lokala uppgifter sa att leden Storåbränna-Gäddede var bra (99km)och tyvärr så hade tövädret mer eller mindre knäckt den söder om ströms vattudal och uppåt, det tog dem 5 timmar att köra 10 mil och det var mycket barmarks körning. Kl 16 bar det ivägpå fjälleder från Gäddede-Ankarede-Rauka mot Borga, sten hårt och både Polarisen 800 Switch samt Lynx x-trim 600 etec, kokade regelbundet (trots isrivare), yxa för att slå hål på snön och kasta in i boggien. Den enda som klarade påfrestningen var Lynx Commander Ltd och att slutligen landa i Borga med alla 3 kl 20.00.
26/3 Borga, nu på morgonen. + 4 grader, sorbesnö på ytan, dimma och målet ställt mot Ammarnäs. Start kl 08.30 och via Saxnäs-Klimfjäll-Kittelfjäll och Tärnaby med stor del dåliga leder, ösregn och hård vind ca 12-15 m/s. Från Tärnaby via Tärnasjön och till Ammarnäs var föret och leder helt klart det mesta av sträckan hitills. Framme i Ammarnäs kl 19.00 med 26 mil på mätaren, tuff dag.
27/3 Borg-Kvikjokk. Avsevärt bättre väder och riktiga motorvägsframfarter, lite dåligt utstakat för att hitta leder upp från sjöarna. Idag 24 mil, start 08.30 framme på Kvikkjokksfjällstation kl 17.30. Lunch och takning i Adolfström samt Årrenjakka, dyngsurt på sjön upp till Kvikkjokk dvs. det töar ordentligt. Nu återstår sista sträckan imorgon, Kvikkjokk till Jukkasjärvi.
28/3 Kvikkjokk-Jukkasjärvi. Lite sol för första gången på fm sedan blev tövädret allt mer påtagligt och det skar igenom på sidan om lederna. Över sjöarna var vattennivån uppe på isarna mellan 1-3 dm vilket medförde att sällskapet blev väldigt blött. Flytoverallerna kom till nytta för att hålla blötan borta och de sista 6 "sjömilen" från Nikka till Kiruna, var mer av vattenskoter framfart. Märkligt nog så var skyltningen från Kiruna till Jukkas sämst av resans hela 120 mil från Härjedalen. Dagens etapp ca 24 mil på 10 timmar.
Nu skall resan sammanfattas med foton och allas kommentarer, såsom en uttryckte, Björn detta tar minst en vecka att smälta in, så oerhört häftigt! Planerar att åka igen nästa år, då med en Yamaha som förhoppningsvis fungerar. E-tec maskinerna tog imponerande 1,15-1,25l/mil och då var det full packning samt 2 x 5 liter på fotstegen.(Lynx X-trim 600etec-12 och Lynx Commander LTD 600etec-12)