Dagstur #1 Kalix - Holtsvattnet (avklarad)

Skall du ut och köra, långt eller kort, vill du ha fler som hakar på eller vill du berätta hur resan gick. Här är stället...

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Dagstur #1 Kalix - Holtsvattnet (avklarad)

Post by Mikael »

Inget datum bestämt för dagstur #1, återkommer senare då snön bestämmer sig för att komma.
Ca 28 mil blir det och ni som är intresserade kan väl bara säga till så meddelar jag då datumet blir spikat.
Dagstur 1 - 28 mil.jpg
Dagstur 1 - 28 mil.jpg (55.79 KiB) Viewed 9748 times
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Dagstur #1 Kalix - Holtsvattnet

Post by Mikael »

Jahapps, då var det dags att planera 1'a turen.
2009-02-08 blir denna tur av. Samling ca kl 10:00 under kraftledningen i Kalix.

Vill någon haka på under resans gång så är det bara att höra av sig så fixar vi in det.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Robert M
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 2 February 2009, 18:55
Location: Gammelgården

Re: Dagstur #1 Kalix - Holtsvattnet

Post by Robert M »

Hej Micke!
Hade gärna hängt med på en sån här kortare tur, behöver värma upp inför längre turer som den ifjol som blev en 42 mil på 12 timmar :? Tyvärr så krockar det med mitt andra intresse vilket är Slalomåkning i Kåbdalis! Jag och junior skall upp dit hela helgen, skall tänka på er när jag sitter på afterskin 8)
Det är aldrig försent att ge upp!
User avatar
Robert M
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 2 February 2009, 18:55
Location: Gammelgården

Re: Dagstur #1 Kalix - Holtsvattnet

Post by Robert M »

Nu är man nyfiken hur det gick för er idag? pudersnö, blåst och kyla men resten, synd man ej kunde hänga på denna gång. //Robert
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: Dagstur #1 Kalix - Holtsvattnet

Post by Andreas »

När du skrev meddelandet, så hade vi inte ännu hunnit hem, det besvarar väl en del av frågan :)
Vi råkade även ut för finanskrisen, en nödvändig mack hade stängt, så det blev extra mil på grund av detta, men ingen fick soppatorsk. (Kors i taket).

Däremot fick vi uppleva en massa okörda leder, pudersnö, släta och inte minst gropiga leder. Det gropigaste lederna fanns i Boden med omnejd, och det var riktigt gropigt.
Dock inte som i Riktidokkas där skotern försvann, utan småhoppigt som bara f*n.

Jag tror Micke kommer trycka upp lite bilder under dagen...
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Dagstur #1 Kalix - Holtsvattnet

Post by Mikael »

Det kommer bilder samt också reseberättelse.

Först en liten varning till alla som monterat ECP-filterkit på sin RX.
Om ni skall ut och köra i -15 och snöstorm med mycket pudersnö, tänk er för en extra gång.
Filtren blir blöta av all snö i låga hastigheter, när man sedan ökar hastigheten så fryser allt till is med resultat att den får ingen luft och går som ett lass dynga. Så för min del så kommer filtren hamna på hyllan och originalburken åker tillbaka.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Dagstur #1 Kalix - Holtsvattnet

Post by Mikael »

Nuså, någon form av reseberättelse skall det väl bli.
Bilden nedan visar det gröna hur resan var tänkt att bli och det gula var hur det blev.
Nåja, vi följde inte rutten exakt.
Det beräknade sträckan var 28 mil.

Image

Klocka 10:10 på Söndag så blev avfärden från Kraftledningen,
vi var inte alltför många och några skotermärken var inte representerade. :)
Det snöade ymnigt och ca -15 på termometern.

Image

Smedsbyns skoterklubbs klubbstuga.
I Töre så hakade ytterligare en person med.
Några till skulle haka på i Smedsbyn men det kom en bunt med ursäkter istället. :)
Hittills hade resan gått bra. Lederna i godkänt skick.
Några från Sunderbyn var redan i stugan så det var varmt och skönt. Vi hade redan avvikit från den tilltänkta rutten, men vi var påväg åt samma håll.
Danne passade på att smälla i sig lite käk.

Min maskin hade några få tendenser att dö på högre varv.
KN-filter med snöfilter hade börjat göra sig påminda. Föga visste jag vad som väntade mig...

Smedsby skoterklubbstuga
Image

Image

(inga mer bilder, sorry)

Fortsatte i riktning mot Boden. Tog lederna via Skatamark vilket inte var det absolut bästa valet.
Varenda led vi tog för att passera vidare mot Boden hade fina röda plastband tvärs över. Ingen information om varför.
Krånglade oss hit och dit för att ta oss igenom men fick ge upp.
Stannade vi ett hus och frågade varför allt var avstängt, tydligen nån skidtävling som de förberedde.
Tack vare den mycket trevliga kvinnan i huset så hittade vi oss vidare mot Boden.

Väl i Boden så kom frågan. Skall vi tanka? Nah, finns ju mack i Skogslå.
Vi satte iväg de fyra milen mot Skogslå på det ABSOLUT, I SÄRKLASS, UTOM TÄVLAN, de SÄMSTA LEDERNA JAG VARIT MED OM.
Dessa 4 mil tog 2 timmar att köra, hade kanske gått att mata på fortare men ingen var sugen på att köra sönder skotern.

Nu i Skogslå, var fanns macken...
Ah, där. Men VA F*N, den är ju stängd. Inte bra då närmaste mack var i Harads, drygt 1 mil åt fel håll.
Inget att göra, satte kursen dit, kortaste väg gällde och nu började det bli kallt.
-17.8 visade termometern och det ymniga snöfallet hade övergått i toksnöande.

Efter tankning och några korvar så rådfrågades GPSen om kortaste väg hem.
Det blev mot Haradskölen-Degervattnet-Valvträsket osv.
Hittade leden, mer eller mindre helt okörd men man kunde ana något spår ibland men pudret började blir riktigt djupt nu.

Båtade på mot Degervattnet, leden var slät och fin och med kanske 40-50cm pudersnö på.
Jag hade spårat i några mil då KN-filter-skiten uppenbarade sig.
Snöfiltren, som skulle hålla bort snön hade blivit blöta av allt puder och när det gick fortare så frös de till is.
Det innebar att motorn inte fick någon luft alls (motorer vill ha luft).
Som sämst så kom jag upp i våldsamma 25km/h.

La mig sist för att unkomma pudret och efter några mil så började den gå bättre, klarade av att ligga 60-70km/h.
Kom till slut fram till Malmens led som var i perfekt skick med ca 10cm snö ovanpå,
vek sedan av mot Gunnars-Djupträsket för att komma in på Forshed/Vitås leder. Även dessa i perfekt skick.

Snöandet började upphöra och vi närmade oss, till slut, Töre och det var dags för att fylla soppa,
hade gått fruktansvärda mängder för mig då filtren simulerade körning på choke. ;)
Nu var det bara 2-3 mil kvar, men det kändes långt då vi redan kört ett antal mil.

Turen var beräknad att ta ca 7-8 timmar men ledproblemen i Skatamark,
skitleden mot Skogslå, extrarundan till Harads bensinmack och
som kronan på verket, mina jäkla KN-filter gjorde att det istället tog 12 timmar.

Tripmätaren stannade på 34 mil, gpsen nöjde sig med 32mil. Låter troligt med tanke på föret.

Vid pennan, Kartmannen...

PS. ECP Filterkit är fruktansvärt bra, men funkar inte i alla väder. Alltså skall det INTE sitta på min skoter. DS
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
MacOsX
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 22
Joined: 29 October 2008, 21:11
Location: Jämtland/Lit
Contact:

Re: Dagstur #1 Kalix - Holtsvattnet

Post by MacOsX »

Låter inte riktigt som det var en go tur. Själv var jag i Blåsjön med några goda vänner och lekte i puder hela helgen. Inget bra väder men kul hade vi. Många fastkörningar och en hel del träningsvärk. :D

Micke!!!!
Du får nog sätta på större GPS-dekaler på skotern. Dom syns ju inte på bilderna. :wink:


Marcus
Screenform & Reklam AB
MacOsX
Ski-Doo Summit 800x -08
Garmin GPSmap 620
http://www.screenform.se
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Dagstur #1 Kalix - Holtsvattnet

Post by Mikael »

Det var hur kul som helst, det som var trist var mina jäkla filter. Men nu är originalet på plats igen..

Får inte plats med större dekaler, kanske om man donar fast några på tunneln. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
MacOsX
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 22
Joined: 29 October 2008, 21:11
Location: Jämtland/Lit
Contact:

Re: Dagstur #1 Kalix - Holtsvattnet

Post by MacOsX »

:D :D :D :D

Det kan vara lite jäkligt att få dit. Du kanske behöver fler storlekar eller en dekal med annan layout.
Attachments
jsg2onmod.jpg
jsg2onmod.jpg (195.79 KiB) Viewed 9205 times
MacOsX
Ski-Doo Summit 800x -08
Garmin GPSmap 620
http://www.screenform.se
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Dagstur #1 Kalix - Holtsvattnet

Post by Mikael »

Glömde skriva att resan resulterade i 2 grillstugor, 3 vindskydd samt också någon ny led och några ledkorrigeringar.

En bra resa med andra ord. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Dagstur #1 Kalix - Holtsvattnet

Post by runte »

Förstår att lederna som Skatamark ansvarar för inte är någon höjdare, dom har beslutat att upphöra med ledunderhållet pga brist på sladdare samt att dom hade en from förhoppning om att kommunen skulle ta över ledunderhållet, vi övriga föreningar inom Bodens kommun ansåg att det inte är troligt så vi kör på med sladdverksamheten
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Post Reply