FLYGFOTOGRAFIER !

Moderator: Mikael

Post Reply
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

FLYGFOTOGRAFIER !

Post by Unisoldier »

Tjena!

Jag har bekantat mig en hel del med Gula Sidornas karttjänst. Dom har numera en mycket detaljerad rikstäckande flygfotografikarta på deras sida. Naturligtvis gratis. Den är så detaljerad att man till och med kan urskilja människor och fordon på vägarna. Man använder den som vilken interaktiv karta som helst. Man zoomar in det område man vill kika på och sen kan man välja om man vill ha vanlig karta, flygfotografi eller Hybrid - som är ett flygfoto med stigar, vägar, bynamn osv utmarkerade.

Varför i all världen tar jag nu upp detta? Jo, det jag märkte när jag kollade på flygfotografierna var att man fick en mycket mer nyanserad bild av hur terrängen ser ut. Nu såg man plötsligt stigar, rågångar, och fäbodleder som inte finns med ens i en väldetaljerad friluftskarta. Man såg åxå var det fanns myrar och om dessa var skogsbeväxta eller inte.
Jag skulle tro att det här är en utmärkt grej för sånna som mig som tycker om att hitta mig egna vägar genom skogen. Det är nu mycket lättare att se hur man ska köra för att komma fram på smidigaste sätt. Tidigare var det ofta så att man körde en bit men till slut hamnade i värsta snårskogen så att man fick vända och åka tillbaks samma väg.

Frågan är egentligen. Går det att implementera dessa flygfotografier i sin GPS? Det känns iallafall som om det här är en eftersträvansvärd lösning. Vad tycker ni?
Rekomenderar gärna att ni tar en titt på gulasidorna.se, klicka på fliken kartor.

Till sist lite Science fiction. Det finns redan idag spionsatteliter som kan ta relativt väldetaljerade fotografier, och den optiskautvecklingen går fortfarande framåt. Tänk er ett globalt täckande nätverk av satelliter med värstingkameror på. Sen har man en skärm på skotern samt en mottagare som gör att man hela tiden kan se sig själv "live" när man färdas fram i vildmarken. Funkar inge bra när det är skitväder visserligen, men kul tanke va?
Ride hard - Die free !!
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

I vissa GPS'er funkar det klockrent att ha vanliga bildkartor i. Sedan finns det en massa nackdelar med dessa också, och det är att du måste kalibrera dessa bilder. Många PDA's har denna typ av kartor.

En liten not om alla spionsatelliter. Det är en skrämmande framtid vi har. Allt som vi gör lagras. T.ex. var vi far, vad vi köper och allt vad som vi säger. Sedan om fel personer får tag på dennainformation vill jag inte tänka på. Ett totalt kontrollerat storebrorsamhälle.

Var så säker på att vi har denna framtid att vänta, men inte inom en snar framtid iaf...
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Post Reply