Remproblem Ski-Doo 800

Moderator: Mikael

Nobben
Nybörjare
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 september 2010, 17:39
Ort: Luleå

Remproblem Ski-Doo 800

Inläggav Nobben » 3 februari 2011, 20:10

Budskapet i dagens information från BRP är enkel. Man rekommenderar kunder som i huvudsak kör "djupsnö och hill climbing" att kontakta sin återförsäljare för att kalibrera om maskinen till sin specifika körstil och användning. Rimligen får man förutsätta att kalibreringen utförs kostnadsfritt, även om inte detta framgår?
BRP har, bevisligen, ett gravt fel på ett antal maskiner som formligen slukar remmar, och lösningen enligt dom är att vissa kunder med specifik körstil ska komma in och få dessa åtgärdade. Det betyder att om ägare 1 har en lugn körstil och kanske aldrig bryter runt i lössnön mer än nån minut då och då, så ska den maskinen inte åtgärdas då han inte har något, märkbart, problem. Men så spolar vi fram tiden lite, maskinen köps begagnad av ägare 2. Denne åker lite mer lössnö och drabbas av problemen. Kommer garantin då att gälla för vederbörande när han uppsöker auktoriserad verkstad? NEJ! För då har garantitiden gått ut. Vilket kanske lämnar denne kund med ett remkonto som på ett par säsonger överskrider inköpspriset på maskinen.

Åtgärda alla berörda maskiner!!!
I informationen framgår att problematiken står att finna i kalibreringen av variatorerna. Det betyder att alla maskiner har precis samma fel, då det står utom allt rimligt tvivel att de är lika kalibrerade. Alltså försöker man lämpa över ansvaret på kunden genom att hänvisa till att dennes körstil ska vara avgörande. Ingen kan med trovärdighet påstå att några svepande pudersvängar, även om man håller full gas, inte skulle rymmas inom epitetet "all-round-körning". Det var under liknande körning som min Freeride klämde två remmar. Och många är de köpare jag pratat med som vittnar om samma sak. Remmen havererar så fort man börjar åka lite hårdare.

Ett års garanti!!!
Jag har varit i kontakt med både Konsumentverket och Allmänna Reklamationsnämnden och det råder inget tvivel om saken. Reklamationstiden är 3 år. En vara eller produkt som fallerar ska otvetydigt ersättas om det inte bevisligen är så att kunden tydligt använt den på ett, för denna ej avsett, ändamål. Under den tid BRP lämnat garanti är det upp till säljaren att bevisa att kunden använt produkten felaktigt, under andra och tredje året ligger bevisbördan på köparen.
Alla BRP:s maskiner med dessa remproblem borde ovillkorligen återkallas och uppdateras kostnadsfritt för kunden. Och jag uppmanar alla köpare som har, eller har haft, dessa problem att kontakta närmaste återförsäljare. Har ni själva bekostat remmar, medtag kvitto och kräv pengarna tillbaka. Konsumentköplagen står på er sida! Och det skulle vara hedrande om alla konsumenterna stod upp rakryggade, vilket inte varit fallet hittills.

Användarvisningsbild
Mikael
Moderator
Moderator
Inlägg: 4281
Blev medlem: 13 april 2006, 21:17
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Remproblem Ski-Doo 800

Inläggav Mikael » 4 februari 2011, 08:19

*WORD*
Hoppas alla med problem går till sin ÅF och kräver att de åtgärdar problem istället för att man köper remmar i gross och parti.
/Mikael Nordlund - Kartmannen
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11 -- 8850 km
Yamaha RX Warrior -04 -- 22140 km
GPSMAP 276Cx, NuviCam LMT-D * 2, VirbXE, BC30, Montana650, Oregon450, Forerunner310XT, Forerunner405CX...


Återgå till "Öppet forum"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst

cron