Ledsladd skall byggas

Moderator: Mikael

User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Kommer det bilder på bygget nu då?
ranchn wrote:Sladden skall vara 1,2m x 3,0m med ett rutmösnter på 15cm x 15cm.
Detta betyder
9st längder a 3m = 27m.
21st längder a 1,2m = 25,2m
1st längd a 5m (drag+förstärkning) = 5m

27m+25,2m+5m = 57,2m x 0,88kg = 50,336kg.

:wink:

Armeringsjärnet köpte jag idag. Kostade 521kr (specialrabbat).
Priset brukar ligga på ca 100kr/6m
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

TurboTorung wrote:Kommer det bilder på bygget nu då?
Bilder kommer.
Jag skall ta materialet till stugan i mogon fredag. Om det bli att bygga sladd i helgen vet jag ej. Grabbens ZR 600 måste få en ny startlina, sedan har jag lite el-bekymmer på min skoter (batteriet laddas ur medan man kör), något som jag måste kolla upp först.
Mvh ranchn
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Okej, är det GPS:en som drar ur strömmen ut skotern tro :lol:

Såg att det var skotervisning i Ekorrträsk på söndag mellan 11-14. Man kankse måste ta sig en tur....
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Knappast GPS:en. Jag misstänker ett dåligt batteri eller säkringen till laddningsregulatorn.

Skall kolla på GPS:en var Ekorrträsk ligger. Vem håller i denna visning?
TurboTorung wrote:Okej, är det GPS:en som drar ur strömmen ut skotern tro :lol:

Såg att det var skotervisning i Ekorrträsk på söndag mellan 11-14. Man kankse måste ta sig en tur....
Mvh ranchn
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Varmvalsad Armering - Diametrar och Vikter
Attachments
11123a.gif
11123a.gif (2.16 KiB) Viewed 6013 times
Mvh ranchn
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

...Och med detta diagram hade vi alla med lätthet kunna räkna ut vikten... Men ingen hade haft rätt ändå...
Svetsskarvarna glömde vi alla att räkna på... :lol:
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Trots att vi missade räkna på svetsskarvarna, så får jag nog utse dig Andreas (tillsammans med mig) som mottagare av hittelönen.

Whiskyn väntar.

Vad gäller svetsfogarna, så tror jag att den vikten blir marginell. Det är jag som skall svetsa och dår blir det mer luft än svetsfog. :)
Jag är lika bra på att svetsa som jag är på mattematik.
Mvh ranchn
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

Järn

Post by Unisoldier »

Med allt snack om järn så blev man jävligt sugen på å ta sig ett järn - men det är ju helg nu så varför inte 8)

Armeringsmattor verkar faktiskt göra ett riktigt bra. Dom är mest optimala till fjälls eller på ställen där det kommer nysnö regelbundet - mindre bra på hårda och isiga leder. Ett litet tips dock. Dels så ska man fimpa hörnen i framkant så att det inte hugger fast så lätt. Sen ska man kröka upp ca 30-40 cm i framkant av samma orsak. En annan fördel är att om man fäster draglinan (eller va man använder) längst ut på sladden - alltså längst upp på den krökta delen - så vill den trycka ner sladden. Är draglinan fäst vid marknivå så tenderar den att vilja lyfta en del på sladden eftersom draget på skotern sitter en bit upp.
Sen måste alla "korsningar" i rutnätet förstärkas med svets. Do är bara el-etsade från fabrik och håller ihop mycket dåligt.
Ride hard - Die free !!
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

[Skall kolla på GPS:en var Ekorrträsk ligger. Vem håller i denna visning?


Hade jag haft någon GPS hade jag skickat kordinaterna.... :wink:

Det är Bo´s Hydralservice som är där och visar Lynx tror jag.
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Vi kanske ses där. Titta efter en röd RS Venture och en Artic ZR 600.

Ha en trevlig helg. Nu åkar jag till stugan ... och skotern.
Mvh ranchn
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Det kanske vi gör.....ska iväg och hämta min GPS nu tror jag. Blir en Quest 2 tror jag.... :D


Så var den undanlagd....killen som ordnar igång den var ledig idag...hmmm...hade ju velat pilla på den redan i helgen.....jaja, år väl ut sladda lite istället.
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Testat armeringssladd...

Post by TurboTorung »

Ikväll fick jag möjlighet att prova en stor armeringssladd (6m x 130cm), klubben hade ställt upp den och den funkade faktiskt riktigt bra. Det som är synd när man drar en armeringssladd är att den river upp en massa snö men det skulle behövas tryckas ihop när man sladdar. Lyckas man packa ihop snön så håller spåret längre.
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Finns en nackdel till med armeringssladd, mycket av snön åker ut på sidan av sladden, istället för att stanna kvar på leden och göra nytta.

Skulle behöva någon finurlig grej som gör att snön hålls kvar, men samtidigt inte att det blir några vingar eller dylikt som kan haka fast i någon tall man passerar.

Packare för spåren är lätt att tillverka. 200 liters oljefat, svetsa några armeringsjärn tvärs över så att den får fäste och snurrar, plattjärn på varsin sida med en tapp på mitten som hjullager och sedan skacklor fram till sladden. Rullar lätt, och lägger fast snön. Kan dock vara i lättaste laget. Blir nog för tung om man fyller den med sand. Kanske en 'sadel' ovanpå som man kan lägga i något betongblock i.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Om man tittar på dom amerikanska sladdarna är dom som en låda dom drar runt med...där stannar ju snön kvar och trampas till i slutet av sladden.....men då ska man ju ha en pistmaskin för att orka få med sig sladden.

Man skulle kanske monterat en plåt på ett par dm (höjd) i slutet av sladden (på långsidorna), kankse sista 1,5 metern. Det borde göra att snön inte "ramlar" ut på sidorna.
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

montera samman ett gäng däck som rullar efter sladden. När dom rullar går det inte allt för trögt att dra den, men leden packas
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Post Reply