Helgen över

Moderator: Mikael

User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Helgen över

Post by ranchn »

ja då var helgen över och jag har kört precis 0,0 meter. Inte fasiken blev det någon nätsladd svetsat hellre.

Grabbens Artic har en trasig stator. 8000 kr original eller 5200 kr pirat. Skall försöka få den omlindad.

Till min skoter måste jag köpe en ny spännings/laddnings-regulator.

:evil: :evil: :evil:

Någon här kanske kanske vet om RX-1:an har samma laddningsreulator som min RS Venture?
Mvh ranchn
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Så du har bara reprationer att göra, inte roligt. Själv blev det några timmar sladdning på fredagskvällen. Idag var vi till Ekorrträsk på skotervisningen.

Sen kastas jag mellan vilken GPS jag ska köpa mig....hur ska jag göra? :roll:
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Helgen över

Post by Mikael »

ranchn wrote:ja då var helgen över och jag har kört precis 0,0 meter. Inte fasiken blev det någon nätsladd svetsat hellre.

Grabbens Artic har en trasig stator. 8000 kr original eller 5200 kr pirat. Skall försöka få den omlindad.

Till min skoter måste jag köpe en ny spännings/laddnings-regulator.

:evil: :evil: :evil:

Någon här kanske kanske vet om RX-1:an har samma laddningsreulator som min RS Venture?
Läs lite här, känns problemet igen?

http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php? ... ttery+dead
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Helgen över

Post by Mikael »

Mikael wrote:
ranchn wrote:ja då var helgen över och jag har kört precis 0,0 meter. Inte fasiken blev det någon nätsladd svetsat hellre.

Grabbens Artic har en trasig stator. 8000 kr original eller 5200 kr pirat. Skall försöka få den omlindad.

Till min skoter måste jag köpe en ny spännings/laddnings-regulator.

:evil: :evil: :evil:

Någon här kanske kanske vet om RX-1:an har samma laddningsreulator som min RS Venture?
Läs lite här, känns problemet igen?

http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php? ... ttery+dead
Du bör inte köra med maskinen, om du läser en bit in på den sidan:
"By running 200 miles with this connector broken, also fried the stator on RS Venture."
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Om jag läst korrekt, så är det samma regulator i RS'en och RX'en (båda årsmodell -05): 5JW-81960-00-00
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Har nu läst lite på TY. Jag hade sökt som f...n där, men hade inte läst denna tråd. Tack Mikael. Nu ska jag bara hitta ECU:n

Andreas.. Jag har kollat upp och det är samma regulator på RS och RX. Behöver du din? :wink:

Nypriset är endast 2355 kronor för likriktaren/Laddingsregulatorn.

Statorn är ok, den har jag mätt. Den skulle ha ca 0,3 ohm. Min hade 0,8 ohm. Enligt Arnes Fritid så gör det inget om man har högre ohm. Dock är det inte bra med 0,0 i värde.
Kan även nämna att mätningen skall göras vid 20 grader. När jag mätte var det 4 -grader, vilket kanske förklarar högre motstånd.


Har hittat en skrotad RX-1, som har prylen kvar. Dock är höljet kring stiften trasiga. Skall kolal upp den.
Mvh ranchn
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

ranchn wrote:Andreas.. Jag har kollat upp och det är samma regulator på RS och RX. Behöver du din? :wink:
Av tråden att döma så verkar denna vara "lite" viktig, så jag behåller nog min :)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Angående min helg.
Var ute i Lördags, studsade i ca 7 mil havsis (besökte stugan) och höll också på att plantera maskinen i ett isblock som hade tryckts upp på leden. Som tur var gick det sakta då det såg lite misstänksamt ut.

Planerade för ett puderäventyr på söndag, MEN, kl 23:48 så började dottern tokspy så då visste man att söndagen var räddad.
Jag slapp som tur var köra skoter utan jag fick till min egen personliga lycka torka spya istället. :evil: :twisted:
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Vilken tur att det inte bara jag som har haft trevligt under helgen.

Har fått tag på likriktaren/voltregulatorn. 350 kronor. Dock är det osäkert om den fungerar. Det går tydligen inte att testa dessa utan att ha dem på skotern.

Det som är fel är plast/hummihöljet där kabekkontakterna skall in, se bild.
Bilden har jag hittat på TY, så den har inget med min köpta del att göra, men den beskriver problemet.
Enligt skroten, så verkade den hel annars, så det kanske går att limma dit delarna på något sätt.

Jag hoppas verkligen att det är detta som är problemet.
Eller varför inte den tidigare nämnda kabel som tydligen kan gå av.
Följ Mikaels läng till nämnda tråd.
Attachments
Laddningsregulator 3.jpg
Laddningsregulator 3.jpg (40.72 KiB) Viewed 6065 times
Mvh ranchn
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Mikael wrote:Planerade för ett puderäventyr på söndag, MEN, kl 23:48 så började dottern tokspy så då visste man att söndagen var räddad.
Jag slapp som tur var köra skoter utan jag fick till min egen personliga lycka torka spya istället. :evil: :twisted:

Skall jag berätta om pudersnö för dig? :P
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Normalt skall det inte vara några problem att montera andra voltregulatorer och andra likriktare än vad som egentligen skall. Det är inte direkt ett underverk som skall monteras in, så jag tippar på att det funkar, men anslut rätt kabel på rätt konktakt, för annars blir det ett underverk för att få igång skotern. :wink:

Likriktaren består av 4 dioder, och så länge dioderna klarar strömmen så funkar den.
Samma gäller regulatorn, som består av... just precis, en regulator, och samma gäller där: bara den klarar strömmen så...

Slutligen ger jag ingen garanti på att det funkar.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Det finns ju universala likriktare/voltregulatorer, men jag har bara hittat modeller som klarar 200W, vilket är för lite.
http://www.blocket.se/vi/10315217.htm?ca=2_s
Andreas wrote:Normalt skall det inte vara några problem att montera andra voltregulatorer och andra likriktare än vad som egentligen skall. Det är inte direkt ett underverk som skall monteras in, så jag tippar på att det funkar, men anslut rätt kabel på rätt konktakt, för annars blir det ett underverk för att få igång skotern. :wink:

Likriktaren består av 4 dioder, och så länge dioderna klarar strömmen så funkar den.
Samma gäller regulatorn, som består av... just precis, en regulator, och samma gäller där: bara den klarar strömmen så...

Slutligen ger jag ingen garanti på att det funkar.
Mvh ranchn
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

Helgen

Post by Unisoldier »

Nä, blev inte nå skoteråkning för mig heller i helgen (om man inte räknar Ockelbon med sladden då förståss) men det var ju ganska trist väder så skit samma. Dock så utlovas det kanonväder i mest hela norrland till helgen så se till att ha skruvat färdigt och torkat upp spyan till dess lol.
Ses på leden grabbar!
Ride hard - Die free !!
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Jag hämtar regulatorn på bussgods i morgon (onsdag) morgon, sedan bär det till stugan för att kolla en viss kabel som brukar bli trasig och sedan blir det att testa den nya (begagnade) regulatorn.
Hoppas det fungerar.
Mvh ranchn
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Suck, bara jobb....jobbat extra ett par kvällar så man har inte ens hunnit ut och sladdat igen efter helgens alla snöslungor som varit ute på lederna. Får ta igen det i slutet av veckan och till helgen.

Händer något skoterskoj i din närhet. Skoterfolkrace i Tvärålund, Umeå är det jag vet om. http://www.vindeln.net/tssk/
Post Reply