Kartkvalite/säkerhet

Moderator: Mikael

Post Reply
Järbohasse
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 6 February 2013, 20:04

Kartkvalite/säkerhet

Post by Järbohasse »

Hur vet man att dom eder som finns på eran karta verkligen existerar har ni någon kvalitetssäking. Min efarenhet är att många så kallade leder inte är märkta i terängen skulle det innas ett intresse att ha olik klasser på kartan dels dom som är kontrolerade tex i samarbete med ledhållaren o dom som är "skoterstråk" omärkta i terängen.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Kartkvalite/säkerhet

Post by Mikael »

Lederna som finns i kartan är GPSkörda, inte handritade på nåt ungefär som de flesta papperskartor är.

Jag begär att de som skickar in leder endast skall skicka in uppmärkta leder.
Endel märks med plastkryss, andra med träkryss och vissa små klubbar använder skoterledsplastband.

När det gäller över is så är det helst att det är risade leder, Men då det är ganska ovanligt i skotersverige så kan man också skicka in hur man brukligen kör på isen. Givetvis är det föraren i slutändan som måste ta sitt förnuft till fånga.

När det gäller kvalitetssäkring så är det helt omöjligt att garantera sig mot felaktiga spår. Nu verkar det vara väldigt få tokigheter i kartan och kommer det in något felaktigt så brukar antingen personen som skickat in det upptäcka felet efter uppdateringen av kartan, eller så skickar någon annan in info om att en viss led är felaktig.

Att klassa leder har varit uppe på tapeten lite då och då. Iden är bra men väldigt ofta kan en led vara suverän 1 år för att sedan vara mer eller mindre knappt underhållen året efter osv. Kan också skifta under en och samma säsong.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
ulstefan
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 59
Joined: 19 December 2006, 19:12
Location: Årsunda och Lofsdalen

Re: Kartkvalite/säkerhet

Post by ulstefan »

Hej om du (järbohasse) har sett många leder där du åker som du skriver i ditt inlägg inte finns i verkligheten skicka då in dessa till MICKE så plockar han bort dom ,Det är vi som medlemmar som ska se till så det blir rätt MICKE kan ju inte provköra alla leder...
Yamma666
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 16 January 2012, 19:40
Location: Sthlm/Hede

Re: Kartkvalite/säkerhet

Post by Yamma666 »

Jag har en liten fråga ang detta. Där vi åker finns en led som är kryssmarkerad och den finns även med på Friluftskartan. Den finns däremot inte med på skoterklubbens karta så jag gissar att det är en gammal led men flera åker på den. Denna led finns inte med på Kartmans kartor och jag hade inte tänkt att skicka in den. Vad tycker ni?
Yamaha RS Venture TF EPS -12
Montana 650t
ulstefan
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 59
Joined: 19 December 2006, 19:12
Location: Årsunda och Lofsdalen

Re: Kartkvalite/säkerhet

Post by ulstefan »

Yamma666 wrote:Jag har en liten fråga ang detta. Där vi åker finns en led som är kryssmarkerad och den finns även med på Friluftskartan. Den finns däremot inte med på skoterklubbens karta så jag gissar att det är en gammal led men flera åker på den. Denna led finns inte med på Kartmans kartor och jag hade inte tänkt att skicka in den. Vad tycker ni?
Det lär man bedömma själv vilka leder som är okej att ta med ett tips kolla med skoterklubben där det gäller',
En kryssad led där det inte finns nå förbud borde som jag ser det kunna vara med...
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Kartkvalite/säkerhet

Post by Mikael »

Är en led Xad på något sätt, alltifrån riktiga fina plastkryss med reflexer, till hederliga målade träkryss och även stripade leder så är bara att skicka spåren till mig.

Alla klubbar har inte råd med lyxkryss i plats. Jag har flera ggr kört efter leder markerade med breda plastband. Billigare lösning, inte lika synlig i mörker.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Kartkvalite/säkerhet

Post by Mikael »

ulstefan wrote:Hej om du (järbohasse) har sett många leder där du åker som du skriver i ditt inlägg inte finns i verkligheten skicka då in dessa till MICKE så plockar han bort dom ,Det är vi som medlemmar som ska se till så det blir rätt MICKE kan ju inte provköra alla leder...
Järbohasse kan gärna skicka in de korrekta dragningarna av lederna. Gärna också komplettera med vindskydd, grillstugor etc. :D
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply