SVERIGES KASSASTE LED!?

Moderator: Mikael

Post Reply
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

SVERIGES KASSASTE LED!?

Post by Unisoldier »

Tjena!
Jag tycker vi borde försöka kora sveriges kassaste led så att folk vet vart dom INTE ska åka :)
Ideen fick jag på en dagstur i Lördags Åkersjön-Gäddede tur&retur - 32 mycket smärtsamma mil. Åtminstone den norra hälften. Jag trodde man hade sett allt av leder, men den här var något i hästväg kass. Typ när spinngroparna är så djupa så att du måste ha en hk-matta för att klara klättra ur dom hehe. Till råga på allt var det en bondlurk som hade bommat sin del av leden så att man fick hitta sig fram själv. Kan varmt rekkomendera den här leden om du av en händelse råkar dra på en ledsladd :D
Men vad tycker ni? Vilken är sveriges absolut kassaste led? Det är nu den ska utses.
Ride hard - Die free !!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

I år verkar det finnas gott om dem. Mycket beror på att klubbarna tappat sina APR eller plusjobbare (eller vad det nu heter).

Och som kronan på verket så verkar det vara väldigt få som är villiga att pröjsa den enorma :shock: skoterklubbsavgiften på sin ort, som kan vara uppemot 150:- och då kan stödja ledunderhållet.

Men att pröjsa 2000:- på en slutburk som inte ger annat än minskad effekt och ökad mängd skoterhatare, de kan de minsann göra utan minsta eftertanke.

Istället så gnälls det vilka dåliga leder det är och då tycker de inte att de skall vara med i en klubb som inte har bra leder, alternativt att de tycker att de kör ju så lite, varför skall de betala då andra kör mycket mer.

Fasiken, jag kör ju mindre bil än många andra, därför borde jag slippa vägskatt.

Vicken resonemang. :evil: :evil: :evil:
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Låter som en bra tråd......bäst man ger sig ut och sladdar nu då så att inte någon led i närområdet kommer med!! Om det ändå fanns någon nysnö att sladda på....bara is överallt!

Sen är det frågan om vi inte samtidigt ska utsee DEN BÄSTA LEDEN så man vet var man ska bege sig istället för den sämta leden.
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Håller med om att bör koras den bäste leden oxå.

Håller även med om att det gnälls för mycket om at lederna är kassa.
För att ta mig själv som exempel så har jag numera en egen sladd. Den kommer nog att hänga efter skoter på de flesta turer. Liten och smidig som den är.
(snacka om att sopa igen spåren efter sig :-) )

Jag menar inte att alla skall svetsa ihop sin egen sladd. Klubbarna har egna som säkert kan lånas. Eller varför inte betala den fjuttiga medlemsavgiften, så att eldsjälarna har råd att underhålla lederna...

Tydligen lätt att klaga, men jäkligt svårt att dra sitt strå till stacken.
Mvh ranchn
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Då måste jag få kora de första braiga leden.....körde förbi Gunnarn (mellan Storuman och Lycksele) för någon vecka sen och det var en fröjd för en Toruringälskare.....släta, breda fina leder.......Stort plus till Gunnarn alltså!

Någon dålig led....Var i Borgafjäll och kan väl meddela att sportlovet hade gjort sitt på lederna.....vi var där måndag och tisdag och ingen sladdare eller pistmaskin syntes till.....det var i och för sig toktöväder men ändå!
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

Leder

Post by Unisoldier »

Jo, bästa leden vore ju inte en dum idé att kora. Lägger själv ner mycket ideelt arbete åt den lokala skoterklubben, och vet därför att mina ledsnuttar hör till landets absolut bästa. Alltid släta som salsgolv.
Inte konstigt att man blir less på kanonleder när man har dom runt knuten hela jävla tiden :lol: .

Lite måste man ju ändå få klaga. Så vilken är nu den kassaste leden. Låt höra nu. Den bästa kan vi kora sen.

Håller för övrigt med TurboTorung att dom är jävligt flitiga med lederna runt Gunnarn med omnejd.
Ride hard - Die free !!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Sämsta:
Leden mellan Töre-Vitåfjärden. Bland det jäkligaste jag vart med om i vinter. Den har INTE sett en enda sladd på länge.

Bästa:
Vitådalens ledsystem. Utan tvekan.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Idag så var jag på en 25-mila tur med tjejen bakpå (dvs frugan).

Och jag har ändrat mig, den absolut, i särklass, sämsta leden jag stött på denna säsong kan jag stolt meddela tillhör min egna skoterklubb (Kalix).

Det är sträckan Bredviken-Bjumisträsk, den är så ofantligt dålig så att om nu USA vill avskaffa döds-straff så kan de tvinga fångarna köra den sträckan. Efter det så kommer det blir uppror i fängelsen för att kräva tillbaka dödsstraffet.

Bästa sträckan:
Fortfarande så dominerar Vitådalen...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Undrar om dom läst detta....

Post by TurboTorung »

Tidigare i vinter så beklagade jag mig hur lederna var i Borgafjäll. Dom måste varit inne och läst här tror jag. För förra helgen när jag var där och körde lite så var det helt plötsligt pistat efter leden. Mötte till och med en skoter med sladd på lördagsmorgonen.....bra jobbat!

:D
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Re: SVERIGES KASSASTE LED!?

Post by TurboTorung »

Kan meddela att jag åkte mellan Storåbränna och mot Gäddede för ett par helger sen och var lyrisk. Det var i och för sig inte sladdat men ett par dm nysnö gjorde att man flöt/flög över vidderna mjukt och skönt, skoteråkning när den är som bäst.
Unisoldier wrote:Tjena!
Jag tycker vi borde försöka kora sveriges kassaste led så att folk vet vart dom INTE ska åka :)
Ideen fick jag på en dagstur i Lördags Åkersjön-Gäddede tur&retur - 32 mycket smärtsamma mil. Åtminstone den norra hälften. Jag trodde man hade sett allt av leder, men den här var något i hästväg kass. Typ när spinngroparna är så djupa så att du måste ha en hk-matta för att klara klättra ur dom hehe. Till råga på allt var det en bondlurk som hade bommat sin del av leden så att man fick hitta sig fram själv. Kan varmt rekkomendera den här leden om du av en händelse råkar dra på en ledsladd :D
Men vad tycker ni? Vilken är sveriges absolut kassaste led? Det är nu den ska utses.
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
Post Reply