AUTOROUTING

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

AUTOROUTING

Post by Mikael »

Har i helgen kört omkring lite med en skoterledskarta i GPSen som har AUTOROUTING. Och jag kan ju lätt erkänna att det var hur fräckt som helst.

Langade in en destination (i detta fall Kalix Skoterklubbs skoterstuga), la in att jag skulle ta en 'genväg' på ca 5 mil (bara för att testa).

Sedan så var det bara köra, GPSen sa åt mig om jag skulle svänga höger/vänster eller rakt fram då jag komm till en korsning. Och körde jag helt galet så bad den mig att göra en U-sväng så snart som möjligt. Dessutom så fick jag reda på någorlunds EXAKT sträcka till målet och när jag skulle vara framme med nuvarande hastighet.

Hade jag haft inkopplad ljud till GPSen och hade jag även fått muntlig information om hur jag skall köra.

Kan tilläggas att jag använt en demoprogramvara som är tidsbegränsad.
Den riktiga är lite väl dyr att leka med. Kommer senare att langa iväg en allmän försfrågan till alla som har kartan om det finns intresse, dock så kommer tyvärr kartan att kosta någon krona extra för denna funktionalitet.

Och, man givetvis köra med autorouting och ex. Friluftskartan som bakgrundskarta.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Det skulle väl inte vara helt fel. Nu när man tar ut ett resmål så blir det ju fågelvägen så man får ju "yxa" till lite när man får frågan hur långt det är kvar. Bara det inlästa då stämmer med verkligheten så vore det ju kanon.
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Låter spänande med autorutt.

Jag har tidigare skapat en rutt i mapsource och sedan följt denan via GPS. Egenetigen samma sak, fast då måste man ju skapa rutten först.

Väntar med spänning efter mer info ang nya versionen av skoterledskartan med autorouting.
Mvh ranchn
Crusse
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 18
Joined: 15 April 2006, 13:24
Location: Luleå
Contact:

Post by Crusse »

Jag betalar då gärna extra för autorouting... det skulle vara ett djävla lyft för skoterkörningen.
Zumo 550
60Csx
HTC HD2 med GMXT
Mach-Z Millenium
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Jag håller med Crusse-
Vi kanske skall uppmana moderatorna att starta en omröstning med et ca-pris. Och hur många som SERIÖST kan tänka sig betala extra för denna funktion.
Crusse wrote:Jag betalar då gärna extra för autorouting... det skulle vara ett djävla lyft för skoterkörningen.
Mvh ranchn
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

Kostnad

Post by Unisoldier »

Vad jag har förstått så är det programvaran för att göra karter med autoroutingfunktion, som kostar en del. Är det många som är intresserade i den färdiga produkten så kanske det inte blir så jävla dyrt ändå. Vad snackar vi om för kostnad Micke?
Ride hard - Die free !!
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

ranchn wrote:Jag håller med Crusse-
Vi kanske skall uppmana moderatorna att starta en omröstning med et ca-pris. Och hur många som SERIÖST kan tänka sig betala extra för denna funktion.
Crusse wrote:Jag betalar då gärna extra för autorouting... det skulle vara ett djävla lyft för skoterkörningen.
Japps, Micke fixar detta (omröstning) inom kortkort... :)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
chripopper
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 17
Joined: 31 July 2007, 17:20
Location: Piteå

Re: AUTOROUTING

Post by chripopper »

Mikael wrote:Har i helgen kört omkring lite med en skoterledskarta i GPSen som har AUTOROUTING. Och jag kan ju lätt erkänna att det var hur fräckt som helst.

Langade in en destination (i detta fall Kalix Skoterklubbs skoterstuga), la in att jag skulle ta en 'genväg' på ca 5 mil (bara för att testa).

Sedan så var det bara köra, GPSen sa åt mig om jag skulle svänga höger/vänster eller rakt fram då jag komm till en korsning. Och körde jag helt galet så bad den mig att göra en U-sväng så snart som möjligt. Dessutom så fick jag reda på någorlunds EXAKT sträcka till målet och när jag skulle vara framme med nuvarande hastighet.

Hade jag haft inkopplad ljud till GPSen och hade jag även fått muntlig information om hur jag skall köra.

Kan tilläggas att jag använt en demoprogramvara som är tidsbegränsad.
Den riktiga är lite väl dyr att leka med. Kommer senare att langa iväg en allmän försfrågan till alla som har kartan om det finns intresse, dock så kommer tyvärr kartan att kosta någon krona extra för denna funktionalitet.

Och, man givetvis köra med autorouting och ex. Friluftskartan som bakgrundskarta.

Grymt! Men vad är detta för program du använt? Jag tänkte om man kan ladda hem demoversionen och fixa autorouting på sin egen karta eller? Är det jobbigt/svårt?
Post Reply