Förändra utseendet på Friluftskartan

Moderator: Mikael

User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Post by sarrow »

Mikael wrote:Hmm, testade just och det fungerar för mig.

När du redigerade .REG-filerna, kom du ihåg att ha "\" mellan varje katalog i sökvägen, så det inte bara blev "" av misstag?

När du sedan dubbelklickade på REG-filen och den frågade om du vill lägga in informationen i registrer, fick du något felmedellande då du klickade ok?
Fam_796 finns inte ens i registereditorn och ändå har jag den installerad så jag ser den på mapsource :? Nej jag fick inget felmeddelande
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

För att du skall se den i Mapsource så måste det finnas registerinställningar.

FAMILY_796 är Mellersta och Södra Norrland

Kan du leta i Families (med regedit) efter någon undergrupp som pekar på filerna som tillhör Mellersta och Södra Norrland?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Post by sarrow »

Mikael wrote:För att du skall se den i Mapsource så måste det finnas registerinställningar.

FAMILY_796 är Mellersta och Södra Norrland

Kan du leta i Families (med regedit) efter någon undergrupp som pekar på filerna som tillhör Mellersta och Södra Norrland?
Jo jag hitta på den, låg under products i regedit, mien när jag installerar 65nords reg fil hamnar den under fam_796 ? Kan det strula till det på nåt vis?
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Post by sarrow »

sarrow wrote:
Mikael wrote:För att du skall se den i Mapsource så måste det finnas registerinställningar.

FAMILY_796 är Mellersta och Södra Norrland

Kan du leta i Families (med regedit) efter någon undergrupp som pekar på filerna som tillhör Mellersta och Södra Norrland?
Jo jag hitta på den, låg under products i regedit, mien när jag installerar 65nords reg fil hamnar den under fam_796 ? Kan det strula till det på nåt vis?
Fungerar med alla andra fri pro kartor utom mellersta o södra norrland, kan det bero på att den inte ligger under familys utan under product i regedit?
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

sarrow wrote:Fungerar med alla andra fri pro kartor utom mellersta o södra norrland, kan det bero på att den inte ligger under familys utan under product i regedit?
Kan också bero att man kanske åker snålskjuts och kör med en fulkopia som någon knäckt och lagt upp på nätet för att alla andra ska kunna spara ner en backupkopia åt den som la ut den... :wink:

För kompletta och korrekta versioner av FriPRO funkar TYP-filerna.

Jag har förresten gjort skogsbilvägarna en pixel smalare, det blev väl så grötigt på min antika 60C. Dessa ligger i ZIP-filen nu om någon annan vill ha smalare skogsbilvägar.

Har också fått en fråga om jag kan ta bort texten HUS på kartan. Jag har provat, men får inte till det i TYP-filen. Jag kan ändra form och symbol på hus-pricken, men lyckas inte ändra texten på symbolen. Det verkar som att labeln för objektet HUS ignoreras.
Någon som har en lösning på det? Annars kan man ju enkelt i GPS'en välja att inte visa alla detaljer på kartan om man zomar ut mer än till 500 m.
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Post by sarrow »

65nord wrote:
sarrow wrote:Fungerar med alla andra fri pro kartor utom mellersta o södra norrland, kan det bero på att den inte ligger under familys utan under product i regedit?
Kan också bero att man kanske åker snålskjuts och kör med en fulkopia som någon knäckt och lagt upp på nätet för att alla andra ska kunna spara ner en backupkopia åt den som la ut den... :wink:

För kompletta och korrekta versioner av FriPRO funkar TYP-filerna.

Jag har förresten gjort skogsbilvägarna en pixel smalare, det blev väl så grötigt på min antika 60C. Dessa ligger i ZIP-filen nu om någon annan vill ha smalare skogsbilvägar.

Har också fått en fråga om jag kan ta bort texten HUS på kartan. Jag har provat, men får inte till det i TYP-filen. Jag kan ändra form och symbol på hus-pricken, men lyckas inte ändra texten på symbolen. Det verkar som att labeln för objektet HUS ignoreras.
Någon som har en lösning på det? Annars kan man ju enkelt i GPS'en välja att inte visa alla detaljer på kartan om man zomar ut mer än till 500 m.
Ja man är ju inte så sugen på att lägga ut 5000 spänn på kartor när man lagt ut 5000 spänn på en gps :evil:
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

sarrow wrote:andra fri pro kartor utom mellersta o södra norrland, kan det bero på att den inte ligger under familys utan under product i regedit?
Redigera om REG-filen så den stämmer med registryt innan du dubbelklickar på den.

Iom att du kör på en svartkopia så kan du få problem med ev. uppdateringar till Frilufts, men det antar jag att du kanske redan vet.

Sedan så hjälper det inte att bara kopiera ut installationsfilerna från en dator till en annan för att få Frilufts Pro att fungera, man måste antingen kompilera om kartorna (en del jobb) eller fixa en upplåsningskod som matchar GPSens UnitID för att det skall fungera.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Post by sarrow »

Mikael wrote:
sarrow wrote:andra fri pro kartor utom mellersta o södra norrland, kan det bero på att den inte ligger under familys utan under product i regedit?
Redigera om REG-filen så den stämmer med registryt innan du dubbelklickar på den.

Iom att du kör på en svartkopia så kan du få problem med ev. uppdateringar till Frilufts, men det antar jag att du kanske redan vet.

Sedan så hjälper det inte att bara kopiera ut installationsfilerna från en dator till en annan för att få Frilufts Pro att fungera, man måste antingen kompilera om kartorna (en del jobb) eller fixa en upplåsningskod som matchar GPSens UnitID för att det skall fungera.
Hur ofta uppdateras den då? Ca :) vartannat år
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

sarrow wrote: Hur ofta uppdateras den då? Ca :) vartannat år
Så ofta? ;)

Sant, jag vet. Men om det kommer uppdateringar så var försiktig. Kan krascha hela kartan som gamla Frilufts uppdateringar gjorde med vissa områden.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

65nord wrote:[Har också fått en fråga om jag kan ta bort texten HUS på kartan. Jag har provat, men får inte till det i TYP-filen. Jag kan ändra form och symbol på hus-pricken, men lyckas inte ändra texten på symbolen. Det verkar som att labeln för objektet HUS ignoreras.
Någon som har en lösning på det? Annars kan man ju enkelt i GPS'en välja att inte visa alla detaljer på kartan om man zomar ut mer än till 500 m.
En ny version av TYP-filer för Fri PRO med HUS-texten borttagen finns på http://65nord.googlepages.com/
User avatar
StaLin
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 68
Joined: 2 January 2007, 12:16
Location: Kallax - Luleå

Post by StaLin »

65nord wrote:
65nord wrote:[Har också fått en fråga om jag kan ta bort texten HUS på kartan. Jag har provat, men får inte till det i TYP-filen. Jag kan ändra form och symbol på hus-pricken, men lyckas inte ändra texten på symbolen. Det verkar som att labeln för objektet HUS ignoreras.
Någon som har en lösning på det? Annars kan man ju enkelt i GPS'en välja att inte visa alla detaljer på kartan om man zomar ut mer än till 500 m.
En ny version av TYP-filer för Fri PRO med HUS-texten borttagen finns på http://65nord.googlepages.com/
Klockrent! Har inte testat typ-filer tidigare (använde tidigare en gammal eTrex Vista utan färgskärm). Men den senaste TYP-filen på 65nord gör Fri Pro mycket lättare att läsa.
Polaris XLT SKS -95 (gamla Bettan)
Har följande Garminar:
GPSMAP 276c (skoter/båt)
eTrex Vista (skoter)
Nüvi 250w (bil)
Astro 220 (hund)
Image
Har man inte kört fast har man inte kört skoter
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

Mikael wrote:
Iom att du kör på en svartkopia så kan du få problem med ev. uppdateringar till Frilufts, men det antar jag att du kanske redan vet.

Sedan så hjälper det inte att bara kopiera ut installationsfilerna från en dator till en annan för att få Frilufts Pro att fungera, man måste antingen kompilera om kartorna (en del jobb) eller fixa en upplåsningskod som matchar GPSens UnitID för att det skall fungera.
Har man inte betalat för kartan och inte får det att fungera så behöver man inte ta upp det i detta forum tycker jag.

Mickes karta fungerar om man har en Riktig version av FriPro, det borde räcka som svar.

Som sades tidigare:
För kompletta och korrekta versioner av FriPRO funkar TYP-filerna.

Vill man sedan köra en annan slags karta så kan man säkert hitta svar på problemen som uppstår med den karatan på annat håll...
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Förändra utseendet på Friluftskartan

Post by 65nord »

Upptäckte att FriPRO visas något annorlunda på en Oregon jämfört med äldre modeller. Helt plötsligt blev djupkurvor och farleder vita som snö på kartan. Jag har fixat till detta i de TYP-filer som finns på http://65nord.googlepages.com om någon annan av er har samma problem i sin mottagare.

TYP-filerna är nu nerladdade över 4000 ggr, så det fanns visst ett behov av att bättra på Friluftskartan och FriPRO :D
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Förändra utseendet på Friluftskartan

Post by Mikael »

Din TYP-fil förbättrar läsbarheten i Frilufts avsevärt. Den borde ingå som standard i Friluftskartans installation.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Förändra utseendet på Friluftskartan

Post by runte »

Hej 65nord
Har med glädje laddat in dina typ-filer som gör fripro betydligt mera lättläst men undrar över en sak, varför blir inte alla småvägar tydligare med typ-fil. Du ser den inringad på kartan, den är faktiskt farbar med lastbil (men utan släp)
Attachments
almn.JPG
almn.JPG (29.93 KiB) Viewed 5221 times
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Post Reply