Ny karta med Autorouting (Automatisk vägvisning)

Moderator: Mikael

User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Crusse wrote: Garanterat skulle nån köra ner.. kolla ett exempel på några kanditater här http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1276166.ab
:shock: :shock: :shock:
Jag skall nog inte knyta ihop spår på älven, misstänker att sådana saker kan hända även med skoter i mörker/dålig sikt. Speciellt om det är som de säger i södra sverige att leder över isar oftast ej är märkta.

Här upper kanske det undviks mer då det för det mesta är risat, men ändå.

Så på med GPSen på skotern och ut och jaga 'glappen' i lederna. Stora som små. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

En sak som vi alla skall ha i tankarna....
GPS är bara ett hjälpmedel. Vid osäkerhet eller okunskap så slå av den och använd bondförnuftet.

De jobb som Micke lagt ner på denna kara är mer än beundransvärt.
Att vi sedan som användare av detta hjälpmedel trots allt måste tänka är väl inte mer än rätt.

Lita till dig själva före en GPS, när valen är slut så är gps en sista utväg.
Så resonerar iaf jag.
Då naturen alltid är och har alltid varit ombytlig och oförutsägbar, så finns inget säkert bara för att det var så "sist jag såg det".

Det kan lätt gå som för den stackers Norrmannen, men att skylla på GPS eller kart fel är ju befängt.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
Volvo70
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 7
Joined: 2 December 2007, 00:46
Location: Bodø

Post by Volvo70 »

ô-Man wrote:Det kan lätt gå som för den stackers Norrmannen, men att skylla på GPS eller kart fel är ju befängt.
En ting er sikkert. Det er ikke alle nordmenn som er som han på jernbanen.

Heldigvis.
Yamaha RSVenture GT 2008
Garmin 60Csx
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Post by sarrow »

Lite små besviken på ledkartan idag, var och åkte ovanför orsa grönklitt mot unntorp idag och det var inte ofta när man kolla ner på gpsen som man låg på linjen som leden skulle gå på. Åkte in i skogen på ett ställe det det enligt gpsen skulle gå en led, men där såg det då inte ut att gått en led på de senaste 40 åren. När vi kom ut på Stora kraftledningen mot unntorp så tänkte jag nu måste man ju ligga mitt på den fina blåa skoterleds markeringen, men icke sa picke den gick pararellt med stora kraftledningen ca 150 m in i skogen. Känns rätt trist.
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Hmm, inte alls bra. Har du nåt spår så jag kan fixa till det?

Verkar finnas lite småställen där ledspåren inte stämmer, vet ej riktigt vad det kan bero på.

Sitter just nu och kikar på ledspåret jämfört med kraftledningen och det skiljer irriterande 90-140meter, leden ligger hela tiden öster om kraftledningen.

Har ett vagt minne (lederna där har funnits ett tag) att dessa leder kom i Fugawi-format, börjar skarpt misstänka att något gått snett i konverteringen av Fugawi-formatet. Jag skall se om jag kan hitta något om det.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Jag vet inte riktigt hur Mikael har skaffat fram alal leder king min kommun (Vindeln). Men jag kan berätta att pappersutgåvan av kommunens leder trycktes 1991, alltså en 17 år gammal karta. Jag kan lova att många av dessa leder har flyttas, tagist bort, andra lagts till.
Jag som många andra här bidrar med uppdaterade spår från sina domäner. Kan vara lite svårt för Mikael att ha exakta leder om inte det finns ett "relativt" nytt spår och helst från en Garmin.
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Nu var kraftledningen ett typexempel på hur det kan gå om ex. kartdatumen inte stämmer. Om man håller sig till Mapsource-filer så är detta inte ett problem, däremot så kan problem uppkomma om det konverteras mellan format.

Speciellt i min 'gröna' ungdom med kartorna så kunde det blir sådana konverterings-fel, numera så slinker dessa sällan igenom.

Hoppas bara jag får in spåret så jag kan flytta leden till dit den verkligen är.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Post by sarrow »

Mikael wrote:Hmm, inte alls bra. Har du nåt spår så jag kan fixa till det?

Verkar finnas lite småställen där ledspåren inte stämmer, vet ej riktigt vad det kan bero på.

Sitter just nu och kikar på ledspåret jämfört med kraftledningen och det skiljer irriterande 90-140meter, leden ligger hela tiden öster om kraftledningen.

Har ett vagt minne (lederna där har funnits ett tag) att dessa leder kom i Fugawi-format, börjar skarpt misstänka att något gått snett i konverteringen av Fugawi-formatet. Jag skall se om jag kan hitta något om det.

Har lite spår men vi åkte en hel del vägkörning också iom att vi inte hitta. Har en Zumo nu och den är inte lika enkel att göra spår med som med min gamla 60 CSX. Luska lite i det du :)
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

sarrow wrote:
Har lite spår men vi åkte en hel del vägkörning också iom att vi inte hitta. Har en Zumo nu och den är inte lika enkel att göra spår med som med min gamla 60 CSX. Luska lite i det du :)
När det gäller GPSspår, är det inte bara att tanka ut dem ur GPSen och sedan markera lite med waypoints var det var körning utanför led?

Jo, jag skall luska vidare, men jag kan nog inte korrigera spåren utan riktiga spår då jag inte vet vilka leder som har korrekt placering.

Jag har ingen lokalkännedom liksom...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Post by sarrow »

Mikael wrote:
sarrow wrote:
Har lite spår men vi åkte en hel del vägkörning också iom att vi inte hitta. Har en Zumo nu och den är inte lika enkel att göra spår med som med min gamla 60 CSX. Luska lite i det du :)
När det gäller GPSspår, är det inte bara att tanka ut dem ur GPSen och sedan markera lite med waypoints var det var körning utanför led?

Jo, jag skall luska vidare, men jag kan nog inte korrigera spåren utan riktiga spår då jag inte vet vilka leder som har korrekt placering.

Jag har ingen lokalkännedom liksom...
Leden imellan dom här kordinaterna kan du iaf ta bort utan tvekan. N61 13.668 E14 26.608 och N61 10.985 E14 32.808, var inte mycke som stämde därimellan. Ska försöka ta nya spår om det blir någon mer vända därikring.
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

sarrow wrote: Leden imellan dom här kordinaterna kan du iaf ta bort utan tvekan. N61 13.668 E14 26.608 och N61 10.985 E14 32.808, var inte mycke som stämde därimellan. Ska försöka ta nya spår om det blir någon mer vända därikring.
Jag har tagit bort lederna, har inte uppdaterat kartan ännu.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Post by sarrow »

Mikael wrote:
sarrow wrote: Leden imellan dom här kordinaterna kan du iaf ta bort utan tvekan. N61 13.668 E14 26.608 och N61 10.985 E14 32.808, var inte mycke som stämde därimellan. Ska försöka ta nya spår om det blir någon mer vända därikring.
Jag har tagit bort lederna, har inte uppdaterat kartan ännu.
Tack
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
Post Reply