Ny karta med Autorouting (Automatisk vägvisning)

Moderator: Mikael

tobex
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 25 September 2007, 00:19

Post by tobex »

GRYMT !!! DENNA FUNTION ÄR ETT MÅSTE !!! TACK MICKE !
*summit 800x-02

*GPS Garmin 60csx frilufskartan pro-och skoterkartan !!!
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Till att börja med. Ett riktigt bra jobb ni har gjort med skoterledartan. Jag är görnöjd! Och en 100-lapp är inget att språka om.


Känner nog igen mig ang. nedanstående. Ska dock försöka komplettera under vintern.
Mikael wrote: Tyvärr finns det glapp i ledsystemet lite här och var. Speciellt i södra norrland då många som skickar in spår inte har med hur leden går över en sjö.
Mvh ranchn
Engström
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 17
Joined: 14 November 2007, 22:11
Location: Krokom

Post by Engström »

men då kanske man ska spela in spår över sjöar även om dom inte är ruskade?
för att autorotingen ska funka alltså.
Venture MP-08 1300 mil
Gpsmap 620
Kingcab Navara dh -04

Ledansvarig Centrala Krokom
www.krokomsmk.se
chripopper
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 17
Joined: 31 July 2007, 17:20
Location: Piteå

Post by chripopper »

Engström wrote:men då kanske man ska spela in spår över sjöar även om dom inte är ruskade?
för att autorotingen ska funka alltså.
Det låter vettigt?
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Post by sarrow »

chripopper wrote:
Engström wrote:men då kanske man ska spela in spår över sjöar även om dom inte är ruskade?
för att autorotingen ska funka alltså.
Det låter vettigt?
Tycker jag alla skall göra fr.o.m nu. + att dom som har hand om den här kartan går över och fyller i stora luckor över sjöar annars finns det ingen vits med autorouting.
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

Ska upp till fjälls imorgon och ska praktikprova auotroutingkartan.
Kommer med en recention nästa vecka.
Som det ser ut i gps:en så lär det funka finfint.
Routingen fungerar även med glappen över sjöar, den återupptar routen vid närmaste punt igen. DVS den ritar fågelvägen där det inte finns en led över en sjö. Provade routa från Luleå till Vuoggatjolme. 373km utritat spår.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

sarrow wrote:
chripopper wrote:
Engström wrote:men då kanske man ska spela in spår över sjöar även om dom inte är ruskade?
för att autorotingen ska funka alltså.
Det låter vettigt?
Tycker jag alla skall göra fr.o.m nu. + att dom som har hand om den här kartan går över och fyller i stora luckor över sjöar annars finns det ingen vits med autorouting.
Brukar inte leder som går över sjöar vara ruskade?
Jag trodde det, iaf så har det vart så där jag har kört.

Är det en bra idé att jag fyller i 'luckorna' vid sjöar (som jag upptäcker) då jag redigerar kartan?

Om jag nu skall dra leder över sjöar, skall man isf dra dem mitt på sjön eller vid kanten?

Nackdelen är att jag inte kan ta hänsyn till ställen på sjöar som ex. utlopp etc. (syns inte alla gånger), sedan grynnor, sund, uddar. etc som på vissa sjöar kan vara farliga.

Hur brukar lederna gå över sjöarna i södra Sverige?

Många frågor, och sedan många svar brukar man kunna dra en någorlunda korrekt slutsats av. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Bearcat
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 14 April 2006, 22:49
Location: Båtskärsnäs

Ang sjöar!

Post by Bearcat »

Hej!

Kan man inte dra sjöar som inte har riktigt inmätt spår med en annan färg???tex orange!
Då vet alla att det en manuell dragning och allt eftersom kan vi mata er med riktiga gps spår över sjöar och orangefärgen försvinner!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Kan ju vara en idé. Jag kan använda en annan vägtyp som är 'mindre'.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
chripopper
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 17
Joined: 31 July 2007, 17:20
Location: Piteå

Post by chripopper »

Mikael wrote:Kan ju vara en idé. Jag kan använda en annan vägtyp som är 'mindre'.
Kankse kan vara en idé att ange dom lederna som bussfiler, grusvägar, avgiftsbelagda vägar eller liknande så man kan kryssa i att undvika dom i mapsource och i gps:n för dom som nu vill det?

Gör bara lederna över vattnet annorlunda och dra den fågelvägen. Antagligen går det väll att köra över vattnet om leden slutar vid kanten och börjar igen på andra sidan.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

chripopper wrote: Kankse kan vara en idé att ange dom lederna som bussfiler, grusvägar, avgiftsbelagda vägar eller liknande så man kan kryssa i att undvika dom i mapsource och i gps:n för dom som nu vill det?
Mjo, Avgiftsbelagda vägar kan man ju använda.

Grusvägar vill jag ej använda då de är så smala, iofs så kan man fixa det med TYP-fil men ändå.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Engström
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 17
Joined: 14 November 2007, 22:11
Location: Krokom

Post by Engström »

en del sjöar är ju oftast fulla med spår kors o tvärs utan någon officiell led,men enklast är nog att köra en så rak väg som möjligt över sjön såvida det inte finns utlopp o dyl.
risken finns nog att folk tar överfarten som säker ifall den finns med på kartan så en annan vägtyp/färg är nog nödvändigt.
jag har inte kört på många sjöar som varit ruskade :?
Venture MP-08 1300 mil
Gpsmap 620
Kingcab Navara dh -04

Ledansvarig Centrala Krokom
www.krokomsmk.se
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jag har kollad på avgiftsbelagda vägar. Det går att använda men man måste också ha en annan vägtyp så användaren ser att det är nåt annat.

Annan vägtyp är ett måste för de som använder gamla kartan då den inte har autorouting, men den kommer snart att falla ur 'produktion'

Ytterligare en orsak till annan vägtyp är om man åker utan aktiv rutt.

Det är tyvärr ett litet piller att hantera extrakategorier på vägar, och det finns många sjöar söderut med leder som slutar på varsin sida av en sjö...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

Efter en första runda med den nya kartan kan jag bara säga KANOOOOOON.
Den funkar precis som det är tänkt, så vitt jag sett iaf..

Vad gäller leder över sjöar så håller jag med Micke att det kan vara farligt och dra en led rakaste vägen över en sjö. Iaf i norra sverige så går den ruskade leden aldrig rakt över, pga inlopp, utlopp, kallkällor och vad det nu kan vara. Kan nog vara säkrast och ta emot dom spår som kommer och lägga in dom vart efter. En led på skoterkartan kan nog av den ovane räknas som "helt" säker vilket i sjö/is hänseende kan vara helt fel. På alla sjöar där fara finns så är det ruskat om det är en markerad led. Så har då jag lärt mig på de leder jag vistas på. DVS norr och västebotten.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
Engström
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 17
Joined: 14 November 2007, 22:11
Location: Krokom

Post by Engström »

ser fram emot att få testa detta till helgen om min nya gps kommer! :D

men om man inte markerar oruskade leder kommer väl inte autoroutingen att funka?

kan man inte markera ruskade leder med samma färg som dom vanliga lederna och dom oruskade med t.ex. orange eller annan skarp färg?
eller göra dom streckade?

här nere är tyvär dom flesta sjöarna oruskade trots intensiv trafik.
kan man ändå markera en säker överfart(om man har bra lokalkännedom) så minskar ju risken att nån kör på måfå på osäkra ställen.
Venture MP-08 1300 mil
Gpsmap 620
Kingcab Navara dh -04

Ledansvarig Centrala Krokom
www.krokomsmk.se
Post Reply