Autorouting (Automatisk vägvisning)

Moderator: Mikael

Post Reply
tegurt
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 16 January 2008, 15:59

Autorouting (Automatisk vägvisning)

Post by tegurt »

Hej alla!

Är så att jag har just köpt mig denna skoterledskarta. Och är lite fundersam om det går att ha autorouting på en 60cs som jag har köpt från Usa? Där det inte är svenska bas kartan i ? Om det går är jag tacksam för instruktioner.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jodå, det skall gå utan problem.

GPSen använder den inladdade kartans autoroutingdata. Det som är viktigt det är att den där lilla bokrutan är ibockad i Mapsource på Kartor-fliken som säger att den skall använda "Ruttberäkningsdata"
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Engström
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 17
Joined: 14 November 2007, 22:11
Location: Krokom

Post by Engström »

jag har en import 60 csx och det funkar utmärkt.
Venture MP-08 1300 mil
Gpsmap 620
Kingcab Navara dh -04

Ledansvarig Centrala Krokom
www.krokomsmk.se
tegurt
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 16 January 2008, 15:59

Post by tegurt »

Okej, har nu testat igen och nu tror jag att det ska gå.
Tackar för hjälpen.
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Hmmm. :?

Jag problem att se skoterlederna i GPS:en (60C).
Kartorna jag har aktiva är Fri Pro och Ledkartan gps.
Vad gör jag fel?
jag har även CN 9 inne, men ej aktiv.

I datorn kan jag med ledkartan skapa en rutt. Den kan jag sedan ladda i gps:en, men när jag där ska simulera en resa så får jag "Ruttberäkningsfel. Inga vägar nära nog hittas".

Jag vet att leden är komplett och inte har några (hål), så det borde ju gå att beräkna rutten i gps:en, precis som i datorn och inte ta fågelvägen.


Så om någon vänlig själ kan berätta hur jag ska göra.

Mvh.
R
Mvh ranchn
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

ranchn wrote:I datorn kan jag med ledkartan skapa en rutt. Den kan jag sedan ladda i gps:en, men när jag där ska simulera en resa så får jag "Ruttberäkningsfel. Inga vägar nära nog hittas".
Detta fenomen brukar jag få när jag av misstag har aktiveras CS9.
Prova att fylla minnet i GPS'en med endast Frilufts och skoterledskartan GPS....

Det kan ju vara så att även om du inte aktiverat CS9, så finns den där och spökar i bakgrunden...
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

ranchn wrote:I datorn kan jag med ledkartan skapa en rutt. Den kan jag sedan ladda i gps:en, men när jag där ska simulera en resa så får jag "Ruttberäkningsfel. Inga vägar nära nog hittas".
Det är vissa problem med att föra över rutter till GPS, man får bara ha ett slutmål och ändå kan det bli lite konstigt.

Grundorsaken är att Mapsource ej klarar av att köra autorouting på transparenta kartor (GPS kan). Så därför måste man ha en icke transparent karta i Mapsource. När man sedan skickar över rutten så tycker GPS att rutten inte är skapad på samma karta som GPSn har.

Vilket till en viss del är sant, rutten är skapad i en icke transparent karta och GPSen har en transparent karta, i övrigt är de identiska.

Det som fungerar klockrent (som jag gör med min 276C) det är att man gör rutten i Mapsource, och man använder Waypoints för de olika delmålen. Sedan skickar man bara över waypointsen och väljer att navigera till dem. Om man har flera waypoints (delmål) i sin resa för att man vill göra vissa avstickare etc. så döper man waypoints med en siffra i början. Då hamnar dessa i rätt ordning i GPS.

Alternativet för att få rutter att fungera då man skickar in dem i GPSen är att jag tar bort den transparenta funktionen på kartorna. Men då kan man inte använda skoterlederna tillsammans med Frilufts.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Post by ô-Man »

Vet inte, men!!!!!
Kan det vara lika enkelt som när man ska köra en rutt från tex 276C på en Quest, eller när man ska köra en rutt från en 60cs på en 276C.

Förklaring: Det funkar inte och köra rutten på den ena eller den andra även om du kan läsa och se rutten i MC. För att få funktionell funktion på rutten så måste den ränkas om.

DVS: När jag fått en rutt som är gjord på en 60cs skickad per mail.
Laddar in den i MS för att få in den i min 276C, då funkar den inte i min 276.
OM jag däremot högerklickar på rutten i MS och väljer "Beräkna om rutt" och sedan skickar över den till min 276 DÅ funkar det.

Kan vara en "bugg" i MS som gör att den inte kompilerar rutten för att fungera i alla gps:ar utan bara i den du har gjort rutten i.

Se dock till att ha den karta som har AutoRoutingfunkitonen inbyggd som kompileringunderlag för rutten. I detta fall Skoterledskarta GPS.

Har dock inte provat, bara en teori.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

vad trött man blir...
Tack för hjälpen alla, nu funkar det.

Felet var att när jag skulle markera ledkartan för laddning till gps:en valde jag North och South. vilket inte visade lederna i gps:en.
Nu laddade jag in kartorna 69696970 och 696966972. Nu fungerar det, även med CN9 installerat och inaktiv. Samt Fri Pro aktiv.

Problemet med ledkartorna var att Nort och South ligger ovanpå 69696970 och 696966972 vilken i sin tur gör att det är trixigt att markera de sist nämnda kartorna.

Vet fortfarande ej om jag gör rätt, men nu fungerar det.

Mvh
R
Mvh ranchn
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Jag brukar markera alla kartorna och sedan sortera dom per typ och radera alla "icke-numrerade" kartorna
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Post Reply