Intercom någon?

Moderator: Mikael

User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Intercom någon?

Post by ranchn »

Någon som använder intercom?
Jag har två stycken Cobra microTALK liggande. Jag testade med röststyrd headset, men fungerade ej, då micken var aktiv hela tiden då skotern låt för mycket (på 2T tiden).

Fråga 1.
Undrar hur det fungerar med headset med mick-knapp (ptt) på styret for intergralgjälm att använda i crosshjälmen?

Fråga 2.
Är olika märken av PMR 446 kompatibla? altså Coba och t.ex. Doro?

Fråga 3.Vad menas med mik av bom-typ?


Vad jag kan lista ut så finns det olika modeller av denna typ. En för integral och en för öppen. Den ena med mik av bom-typ.

Headsett för integralhjälm
http://www.kjell.com/?item=33349&path=5 ... ,584500000

Headset för öppen hjälm
http://www.kjell.com/?item=33432&path=5 ... ,584500000
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Kör med "headset för integralhjälm" och har limmat fast micken i noskonen på crosshjälmen.

Använder knapp som jag monterat utanpå vänstertummen, då kan man enkelt trycka på den då man vill prata och man ör inte ihopkopplad med skotern på något sätt. För det glömmer man bort då man kliver av skotern nästa gång.

Bom-typ är då micken sitter ute på en 'pinne' och pinnen har en fästanordning från ex. örat.

Röststyrt fungerar aldrig, pga vindbrus etc. Jag har testat med strupmick med den var av för dålig kvalitet så det gick inte att höra vad man sa oavsett var på halsen man hade den.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

En bild på din vänstertumme skulle sitta fint. Jag hoppas och förmodar att du menar vänsterhandskens tumme. Trots det, så är en bild på din konstruktion intressant. Räckte det inte med cardborren som brukar följa med för fastsättning på styret?
Mikael wrote: Använder knapp som jag monterat utanpå vänstertummen,
Mvh ranchn
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Vi har lika utrustning men använder dessa lite olika...
Jag har satt fast tryckknappen så den pekar neråt, vilket gör att jag når knappen genom pekfingret under styrstången.
Jag har förlängt kardborren lite så den räcker runt tummen ordentligt.

Image

Mikael däremot har den på ovansidan men han trycker också med pekfingret men ovanifrån..

Image

Vi båda använder intergral-versionen av headsettet som du har gett exempel på.

Image
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Schyst!
Tackar för tipset
Nu återstår bara fråga nr 2. Själv så gissar jag på JA.
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Mina bilder, inte ett skoterstyre som jag visar, men jag tyckte att en handdukstork funkar lika bra som demo. :)

Och jo, man kan använda original kardborre, funkar perfa.

Så här ser det ut då jag kör med handdukstorken. :)
Örn, Örn..
Image

Och nu skall jag snacka...
Image
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Jag och en kompis testade under fjolåret men fick det inte riktigt att funka. Stod man stilla gick det att höra men så fort man satte igång att köra så blev det väligt mycket brus. Ska man få det och funka bra kan man gå upp i prisklass och titta på Peltor´s intercomsystem, hörs funka bra men dyrt......
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

TurboTorung wrote:Jag och en kompis testade under fjolåret men fick det inte riktigt att funka. Stod man stilla gick det att höra men så fort man satte igång att köra så blev det väligt mycket brus. Ska man få det och funka bra kan man gå upp i prisklass och titta på Peltor´s intercomsystem, hörs funka bra men dyrt......
Ett billigt och bra tips: Bilsonpulgg (Eller hur dom nu stavas)
Det funkar schetabra då dessa pluggar är utvecklade att filtrera bort brus inte samtal. Ljudet blir klockrent
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Något som också fungerar bra är de där öron-pluggarna som följde med strupmickarna, tyvärr så sög strupmickarna max, svårt att tyda nån som låter som "Svenska kocken" i Mupparna.

Det är vindbruset som ställer till det. Vettesjutton hur de som kör MC har löst det. Måste finnas någon strupmick som fungerar bra för jag antar att det är sådana de har.

Förutom att man slipper vindbrus med strupmick så slipper man dessutom koppla ihop hjälmen med övriga kroppen.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Mikael wrote:...dessutom koppla ihop hjälmen med övriga kroppen.
Hmmm. det där lät nästan som att lämna huvvet hemma på bordet... :)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Zumo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 3 February 2008, 16:15
Location: Sveg/Vemhån

Post by Zumo »

Kan varmt rekomendera Cardos headsets. Kör själv med Scalarider Q2, som har FM-radio, Bluetooth & intercom inbyggt (upp till 500m)
Har parat ihop telefonen med GPS´n (Garmin Zümo) & sedan GPS´n med Headsetet.
Därmed har jag alt ljud i hjälmen (Telefonen, GPS-ljudet, GPSn´s MP3 och FM Radio)

I och med att GPS´n synkar telefonboken samtalslista osv. automatiskt så sköter jag telefonen från GPSn´s display.

Funkar otroligt bra. Och helt TRÅDLÖST!! :)
Har tyvärr ej testat att bike to bike funktionen ännu.

Headseten finns i olika utföranden
Scalarider Q2 kostar ca 1500:- och är den dyraste av dom.

Kolla in denna länk
http://www.cardowireless.com/Motorcycle_headsets

Martin Mattsson
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Ser väldigt intressant ut, men en fråga: Alla dessa headset ser ut att vara byggda för öppen hjälm, eller har jag fel?

Den ultimata lösningen är att ha strupmick med öronpluggar som går till komm + mp3.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Andreas wrote:Ser väldigt intressant ut, men en fråga: Alla dessa headset ser ut att vara byggda för öppen hjälm, eller har jag fel?

Den ultimata lösningen är att ha strupmick med öronpluggar som går till komm + mp3.
Edit: Ahhh. Efter lite mer läsning fatta jag lösningen. Ser verkligen intressant ut, men man måste koppla dessa till en traditionell kommradio eller Nokiatelefon med komm-funktion antar jag...
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
StaLin
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 68
Joined: 2 January 2007, 12:16
Location: Kallax - Luleå

PMR med blåtand?

Post by StaLin »

Det där SCALA-headsetet verkar ju riktigt bra, men är det någon som hittat en PMR-radio med blåtand?
När man är och härjar i fjällravinerna så har man inte alltid mobiltäckning när folk (inte jag :roll: ) behöver bärgning.
Polaris XLT SKS -95 (gamla Bettan)
Har följande Garminar:
GPSMAP 276c (skoter/båt)
eTrex Vista (skoter)
Nüvi 250w (bil)
Astro 220 (hund)
Image
Har man inte kört fast har man inte kört skoter
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Ser onekligen mycket användbart ut.
Mvh ranchn
Post Reply