Intercom någon?

Moderator: Mikael

Zumo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 3 February 2008, 16:15
Location: Sveg/Vemhån

Re: PMR med blåtand?

Post by Zumo »

StaLin wrote:Det där SCALA-headsetet verkar ju riktigt bra, men är det någon som hittat en PMR-radio med blåtand?
När man är och härjar i fjällravinerna så har man inte alltid mobiltäckning när folk (inte jag :roll: ) behöver bärgning.
Tyvärr så stöder Bluetooth ej protokollet PTT (Push To Transmit) :cry:
Mej veterligen så är det bara peltor som byggt ett eget Protokoll föt PTT, med då passar det bara mellan Alert Ws (Hörkåpor) och deras bluetooth adapter (WS adapter) Denna adapter är tyvärr rejält klumpig & dyr oxå..


I kommande mobiler från Nordisk Mobiltelefon skall PTT finnas, så det är bara att hoppas att dom har tagit fram någon lösning för detta.
Zumo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 3 February 2008, 16:15
Location: Sveg/Vemhån

Post by Zumo »

Andreas wrote:
Andreas wrote:Ser väldigt intressant ut, men en fråga: Alla dessa headset ser ut att vara byggda för öppen hjälm, eller har jag fel?

Den ultimata lösningen är att ha strupmick med öronpluggar som går till komm + mp3.
Edit: Ahhh. Efter lite mer läsning fatta jag lösningen. Ser verkligen intressant ut, men man måste koppla dessa till en traditionell kommradio eller Nokiatelefon med komm-funktion antar jag...
Nej då, "Bike to bike" funktionen använder bluetooth oxå, med med power class 1. dvs. 100 mW uteffekt.
Ett vanlig Bluetooth headset använders Power class 2 el. 3 det ger en uteffekt på 2,5 alt 1 mW.

I o med att bluetooth ligger så högt i frekvens 2,4 GHz så får man tyvärr bara upp till 500 meters räckvidd.
Men som sagt har jag ej provat bike to bike funktionen ännu, så i praktiken vet jag ej hur bra lösning detta är.. Det är ju framtagen för mc åkarna i första hand, när man åker skoter "händer" ju att man svänger av någon stans & leker lite, då med lite kuperad terrräng så blir räckvidden troligtvis i kortaste laget. :(

En bättre lösningen vore om man använde de licensfria banden på 400 MHz så skulle man få mycket längre räckvidd med tex 10 mW uteffekt.
Eller att det fanns riktiga PMR apparater med bluetooth, 5W på jaktkanalerna 150MHz så kan man få en räckvidd på 1-2 mil. :?
blomQ
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 14
Joined: 5 June 2009, 13:53
Location: Luleå

Re: Intercom någon?

Post by blomQ »

Mikael: Jag läste i Snowmobiles skoterforum att du till slut fått till det med strupmikrofon när du satt den nedanför örat.
Hur fungerar det med röstaktiveringen (vox) när man kör skoter om man använder strupmikrofon?
Mvh blomQ, Tobias Blomqvist
Arctic Cat M800 Sno Pro Hillclimb -13
Garmin Montana 600 med Friluftskartan och Skoterledskartan
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Intercom någon?

Post by Mikael »

Jag har inte fått VOX till att fungera med strupmicken. Tror att mina Cobra är för gammal för att supporta VOX i extern mickrofon.

För att det skulle aktiveras med hjälm-micken så var jag tvungen att ha en specialplugg som aktiverade VOX. Tyvärr så tyckte den alltid att jag pratade då jag fick in motorljudet med den micken. Den specialpluggen passar inte till strupmicken. :(
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
blomQ
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 14
Joined: 5 June 2009, 13:53
Location: Luleå

Re: Intercom någon?

Post by blomQ »

Ok, men om man köper ny komradio och strupmick med rätt tillbehör så att det fungerar till vox borde väl det vara det perfekta när man kör skoter för då borde väl ljud från skoter och vind försvinna?
Mvh blomQ, Tobias Blomqvist
Arctic Cat M800 Sno Pro Hillclimb -13
Garmin Montana 600 med Friluftskartan och Skoterledskartan
KartMan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 10 January 2008, 08:31
Location: Kalix

Re: Intercom någon?

Post by KartMan »

blomQ wrote:Ok, men om man köper ny komradio och strupmick med rätt tillbehör så att det fungerar till vox borde väl det vara det perfekta när man kör skoter för då borde väl ljud från skoter och vind försvinna?
Yups, helt korrekt.
Du får bara komma ihåg att inte sitta och sjunga då du kör, kan finnas de i din grupp med intercoms som inte uppskattar det. :lol:
User avatar
StaLin
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 68
Joined: 2 January 2007, 12:16
Location: Kallax - Luleå

Re: Intercom någon?

Post by StaLin »

Det där SCALA-headsetet verkar ju riktigt bra, men är det någon som hittat en PMR-radio med blåtand?
När man är och härjar i fjällravinerna så har man inte alltid mobiltäckning när folk (inte jag :roll: ) behöver bärgning.
Kul när man får citera sig själv :D

Men detta vore väl någonting att ha så att man slipper att ha en massa kablar mellan hjälmen och PMR-radion. Tyvärr lyckas jag inte lista ut något pris.
http://www.taiwantrade.com.tw/MAIN/en_f ... ome_soon=0#
Polaris XLT SKS -95 (gamla Bettan)
Har följande Garminar:
GPSMAP 276c (skoter/båt)
eTrex Vista (skoter)
Nüvi 250w (bil)
Astro 220 (hund)
Image
Har man inte kört fast har man inte kört skoter
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Intercom någon?

Post by Mikael »

Den heter BPA100G, ser onekligen intressant ut.

Här är lite fler länkar, dra iväg ett mail till dem och fråga.

http://service.alan-electronics.de/main.htm
http://service.alan-electronics.de/Bike ... talian.pdf
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Intercom någon?

Post by Mikael »

/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply