Montage Garmin 278 på Nytro XTX

Frågor om montering, strömförsörjning, batteri, likspänning osv.

Moderator: Mikael

Post Reply
rojo8515
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 8 November 2008, 12:02
Location: Strömsund

Montage Garmin 278 på Nytro XTX

Post by rojo8515 »

Har någon gjort ett montage av Garmin 278 på Nytro XTX?

Jag tänkte först få på en powermadd styrhöjare med ett extra höjningsblock 2":

http://www.powermadd.com/products/pivotadapterkit.html

När det gäller elanslutningen så finns inte eluttag standardmonterat men som tillbehör, verkar vara vissa förberedelser med säkring och kablage gjorda ivarjefall. Men det kanske är bäst att dra ny ledning direkt från batteriet med egen säkring så man slipper få att GPS:en stänger av sig varje gång motorn slås av.
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: Montage Garmin 278 på Nytro XTX

Post by Andreas »

Går det inte att skära ut en aluplatta och bocka den aningen uppåt och sedan skruva fast fästet i denna.

Aluplattan kläms fast under styrets fästpunkter framåt, för visst har XTX'en mätarna mellan dig och styret väl?
Jag är lite osäker på hur styret är monterat på denna. Ta en bild och skicka upp den på forumet.

Du kan ställa av finessen att GPS'en stänger av sig med automatik när laddningen försvinner.

Jag har kopplat min GPS så den går på tändningen, varför vet jag inte, men det känns rätt att göra så. Allt annat på skotern går via tändningen, så varför inte GPS'en också...?

All extra ström som går till styret, d.v.s. GPS, extra handtagsvärmare och annat (Kanske skall montera ett eluttag) skall gå via en relästyrd matning sirekt från batteriet. Kontrollpunkten tar jag från ett kontaktstycke parallellt med hel+halvljus kontroll-matningen.

Sedan är GPS'en alltid fulladdad när den körs via extern matning, så man har inte problem med att den har slut ström i kaffepauserna... =)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Montage Garmin 278 på Nytro XTX

Post by Mikael »

Jag kör konstant matning till GPSn. Vill att den skall hålla sig varm vid kaffepauserna...

Skicka bild på hur XTXen har det kring styret...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Strider
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 8 January 2008, 23:16
Location: Luleå/Halmstad

Re: Montage Garmin 278 på Nytro XTX

Post by Strider »

Nu har jag inte köpt någon GPS till skotern än men skulle också vilja montera den under styrhöjaren med en platta som sticker ut som GPSen är monterad ovanpå. Finns det något sånt att köpa färdigt eller är det egentillverkning som gäller??
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Montage Garmin 278 på Nytro XTX

Post by Mikael »

Tror inte det finns färdiga fästen att köpa men du kan säkerligen modda ett originalfäste till ditt fäste ganska enkelt.
Har du bild samt vilken GPS så kan vi nog hjälpa dig.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: Montage Garmin 278 på Nytro XTX

Post by Andreas »

Jag skulle göra en eget fäste. Du får med ett fäste till 278'an, skruva isär det och använd den övre halvan.
I en annan tråd harjag en borrmall du kan använda för att få till hålen för fästet:

Tråden: http://www.beach.kalix.net/forum/viewto ... ?f=9&t=653
Mallen: http://www.beach.kalix.net/forum/downlo ... php?id=196

Där finns också hålen för standard Yamaha styrfästet, alltså i borrmallen.
Som Micke säger så hjälper vi dig gärna....

Som jag skrev tidigare så skicka gärna upp nån bild på hur styret sitter monterat på skotern. Det är lite svårt att få en uppfattning genom bilder som jag tidigare kikat på...
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
rojo8515
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 8 November 2008, 12:02
Location: Strömsund

Re: Montage Garmin 278 på Nytro XTX

Post by rojo8515 »

Här är en bild på styret, jag planerar att montera en ca 2 tum styrhöjare först.

Någon som har ett bra förslag på syrhöjare och fäste för GPS:en?
Attachments
Nytro XTX1.jpg
Nytro XTX styre
(199.53 KiB) Downloaded 1053 times
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Montage Garmin 278 på Nytro XTX

Post by Mikael »

Hmm, ta bort plastjoxen som täcker bultarna till styret och använd Andreas GPSfäste V2.0.
Kör med kortare pinnbultar så att översidan på GPSen kommer ca 1 cm ovanför styret (där handtagen sitter).
Sedan så fixar du bara skummgummibit och wrapper det runt styret och GPS, sedan konstläder utanpå.
Liknande styrskydd som Viper, SRX, RX (delta 1-chassi) osv har. Fast istället för den där eländiga dragkedjan så är det enklare med kardborre. Bara å kapa hål i mitten som en 278 passar i.

Då får du vindskydd till GPSen, samt att du dessutom inte skyltar med något stöldbegärligt.

Du måste ha en extern antenn med BNC-kontakt om du vill sänka ner 278 i styrpadden. Sådana finns billiga på www.soltek.se
Anna fördel med extern antenn är att du får superbra satellitmottagning.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Montage Garmin 278 på Nytro XTX

Post by Mikael »

Ramlade över denna bild, tyvärr så ser man inte så mycket av själva fästet.
276C.jpg
(529.62 KiB) Downloaded 1014 times
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: Montage Garmin 278 på Nytro XTX

Post by Andreas »

Jag skulle rösta för mitt eget fäste, fast med kortare bultar för att få ner den mot styret då du inte har något skyddsskum som dom gamla RX'arna hade
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
rojo8515
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 5
Joined: 8 November 2008, 12:02
Location: Strömsund

Re: Montage Garmin 278 på Nytro XTX

Post by rojo8515 »

Så här fick det bli, en liten vinkel och skruva fast den direkt på original styrfästet. Då blir det som på bilden ovan.
Attachments
Montage.JPG
Montage.JPG (63.25 KiB) Viewed 6786 times
Post Reply