GPS-UTRUSTNING PÅ SKOTER. RÅD, RÖN & TIPS

Frågor om montering, strömförsörjning, batteri, likspänning osv.

Moderator: Mikael

Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

GPS-UTRUSTNING PÅ SKOTER. RÅD, RÖN & TIPS

Post by Unisoldier »

Hej!
Kändes motiverat att öppna en sån här tråd. De flesta av oss kör ju runt med en vanlig GPS på styret - och det funkar ju åxå för all del. Men visst är det fler än mig som har varit missnöjd över tex skärmstorleken. Ett annat problem brukar vara att kartbilden har lite svårt att orientera sig då GPS-en inte är monterat horisontellt. För att inte tala om hur lång tid det tar för kartbilden att uppdatera sig om man flyttar muspekaren en bit. För att nämna några.
Så vad är det man ska bygga på sin släde för att få en ultimat äventyrsmaskin. Många komponenter fungerar dåligt då dom är känsliga för tex kyla, vibrationer och/eller kondens.

Berätta vad ni har för erfarenheter. Kanske du vet om nån polare som har gjort på nåt speciellt sätt. Kanske sett prylar på nån (skoter)mässa, läst om nåt, hört om nåt, vet nån bra hemsida som tar upp nått GPS-bygge - gärna med ilustrationer, eller egentligen va fan som helst.
Dela med er av råd och rön HÄR.
Last edited by Unisoldier on 22 November 2006, 23:59, edited 1 time in total.
Ride hard - Die free !!
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Lägger in lite info här åxå.

Jag skulle rekommendera dig at titta på en 276C. Den är snabb, vattentät och klarar av vibrationer.
Den klarar egentligen av allt som man önskar. Det enda som saknas må vara en aktiv kompass.

Edit: Blanda inte ihop 176C med 276C. Dom har likadant skal, men invändigt är dom som natt och dag.

Kika in på denna tråd för montage av GPS:
viewtopic.php?t=49

Jag har monterat en extern antenn, så jag har till och med GPS position när jag har kört in min skoter i garaget, och jag har ändå en 8 * 4 meters carport direkt ansluten till garaget. I och med att jag har monterat in min GPS på styret, så isolerar man GPS'en från de mesta vibrationerna, samtidigt som den isoleras från direkt kyla.
Attachments
GPS montage
GPS montage
GPS.jpg (152.92 KiB) Viewed 9491 times
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

Montage

Post by Unisoldier »

Ok, det är så där du har gjort det alltså. Jag hade liksom tänkt ut at man skulle ha nåt liknande - men gärna med ännu större skärm - precis innanför vindrutan, där den är direkt skyddad från vind och snö samt får lite värme underifrån. Mitt nuvarande montage är en kompromiss - inte helt mot rutan men en bit ut. Det var ju det där med vibrationer då. Jag antar att det kan vara en fördel att ha den på styret då, där skumgummit dämpar en del. I huven brukar det faktiskt vibrera en del. Tål att tänka på det där.
Men vad jag förstår så är 276an den största i den serien. Finns ju bil-GPSer men enligt en polare så funkar inte dessa så bra när det är under nollan.
Ride hard - Die free !!
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Det är egentligen inte skummet som dämpar vibrationerna, det är att den sitter monterad direkt på styret som gör att den inte vibrerar så mycket.
Sedan kan man iofs montera den på gummikuddar, men lite måste den tåla. Huven vibrerar också rätt mycket, precis som du nämner.

Jag glömde säga att jag även monterat extern matning (Ter sig iofs vara logiskt) men hur som helst, jag har alltid på backlight, vilket gör att skärmen värms upp en aning, samt att laddningen i sig värmer enheten lite. Genom att jag då monterat in den i skumgummi, så bibehålls värmen.

Bil GPS'er brukar framför allt inte tåla fukt. Och i samband med kyla måste det vara rena döden för dessa GPS'er.

Jag skulle inte heller tänka på att använda Palm's och andra handdatorer för detta syfte.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: GPS-UTRUSTNING PÅ SKOTER. RÅD, RÖN & TIPS

Post by Mikael »

Unisoldier wrote:För att inte tala om hur lång tid det tar för kartbilden att uppdatera sig om man flyttar muspekaren en bit
Det är olika beroende på GPS. Om man tar ex. 276C, som är gjord för marina kartor så har den en fruktansvärt snabb CPU. Tar väl ca 0.2 sekund att rita om kartan när man flyttar markören. Zoomar man ut så man ser hela Norrbotten så tar det väl kanske 2 sekunder att rita om kartan. En 60CX tar betydligt mycket längre tid på sig.
Dessa tider är då givetvis med Friluftskartan PRO i bakgrunden och max detaljrikedom i kartinställningen i GPSen.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

Skärmstorlek.

Post by Unisoldier »

Men jag tycker fortfarande skärmstorleken är lite i minsta laget. Har tittat på Garmins sida. GPSmap 2106 - då börjar det likna nåt. Eller kansle till och med en 2110 eller 2010, men då kan dom tänkas bli i största laget.
Jag antar att det inte är några problem med att ta en marinplotter. Det går väl att få in friluftskartan och använda den som en vanlig GPS åxå. Sen så står det inget om priser på Garmins sida. Kan ju tänkas vara ganska dyra prylar dom större plottrarna.
Ride hard - Die free !!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Helt billigare är inte de större kartplottrarna. Men det är STORA. Tänk dig en sådan monterad på styret.

Är ju bara att lägga upp den grillade mackan på plottern, lägga en god kolsvart korvbit på mackan, ställa chokladkoppen bredvid och ha den som ett fint campingbord. ;)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

Nja

Post by Unisoldier »

2106an passar nog alldeles utmärks på styret. Vad gäller dom större så skulla man nog behöva täcka sig att montera dom innanför vindrutan.

Det ska vara enkelt att navigera. Det borde finnas nåt liknande "lock to road" för skotrar - typ "lock to trail". Inte nog med att kartpekaren hela tiden skulle följa leden, GPSen skulle dessutom vara kopplad till styret så att man inte behöver styra själv när det är snöstorm och sikten noll - å då ä då ba å ååk :lol:
Ride hard - Die free !!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jag har testat lock-to-road och det är inte så bra som det låter. Då man man ligga 60 meter vid sidan om leden, trots att kartpekaren följer leden.

När det gäller bil så är det bra, men ute i skogen vettesjutton. Tänk dig att du kommer på en myr i snöstormen som du säger, och kör i tron att du följer leden, när det sedan kommer till skogskanten så finns det ingen %&#((&% led där. Var är den då? 50-60 meter till höger eller vänster om dig. Och krondiket du bombade ner i var pga att du inte körde efter leden som går över en bro eller liknande.

Sedan, för att kunna göra kartor med lock-to-road så krävs det en dyrare variant av kartkompilator, mycket dyrare. :( Den versionen har en annan funktion som heter Autorouting, vilket gör att GPSen visar hur du skall köra för att komma till din destination, dvs sväng höger i denna korsning, vänster i denna och rakt fram i den som kommer nu.

Men... den programversionen kostar ca 2500 EUR :(
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Unisoldier
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 36
Joined: 17 November 2006, 21:54
Location: Krokom

Post by Unisoldier »

Mikael wrote:Jag har testat lock-to-road och det är inte så bra som det låter. Då man man ligga 60 meter vid sidan om leden, trots att kartpekaren följer leden.
Det är ju det jag alltid har sagt - lederna borde göras bredare - mycket bredare :lol:

Angående felvisningen. Nog borde man komma ner i mindre än 5 meters felmarginal med extern antenn och Waas/egnos påslaget. Min brukar det då stå 8-10 meters felmarginal på - iallafall om man är till fjälls och inte har en massa träd och skit i vägen.

Följdaktligen räcker det om lederna sladdas till 15 meters bredd :wink:
Ride hard - Die free !!
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Ja till bredare leder!

Min Garmin 60C brukar ligga inom en marginal på 5m.
Min tidigare Garmin V hade jag samma felmarginal (5m) vare sig jag använde original eller extern antenn.
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Unisoldier wrote:Angående felvisningen. Nog borde man komma ner i mindre än 5 meters felmarginal med extern antenn och Waas/egnos påslaget. Min brukar det då stå 8-10 meters felmarginal på - iallafall om man är till fjälls och inte har en massa träd och skit i vägen.
Hmm, du missuppfattade nog det där med lock-to-road och felvisning.
GPSen kan visa hur exakt som helst, ner till 1cm om du så vill. Men om Lock-To-Road är påslaget så antar GPSen att du följer den intillligande vägen och lägger markören där istället för att visa din korrekta position (den lagrar däremot det korrekta värdet). Det ser du då du sedan laddar ut GPSspåret från GÅSen till datorn och tittar så ser du helt plötsligt att du kört vid sidan om vägen.

Min åsikt är att Lock-To-Road ENDAST skall användast vid bilfärder då man oftast ser var vägen går. Är det inga vägar så kan man bli lurad av att stirra blint på GPSen för att se var man är.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Ett annat problem i samma tappning är att om leden delar sig till 2 parallella leder, så ser det ut som att du kör på ena leden, men i själva verket kör du på den andra. Samma problem uppkommer med vanliga City navigator kartor.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Någon som har erfarenhet av Garmin Quest 2
Attachments
Ouest2.jpg
Ouest2.jpg (143 KiB) Viewed 9095 times
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jag tror att TBird här på forumet har en sådan.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply