Extern antenn till 276c

Frågor om montering, strömförsörjning, batteri, likspänning osv.

Moderator: Mikael

Post Reply
ltfrebac
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 23
Joined: 1 January 2009, 14:01
Location: Boden, Sweden

Extern antenn till 276c

Post by ltfrebac »

Tjenare

Sitter och väntar på min nyinköpta (beggade) 276:a. Var hittar man snabb leverans av en extern GPS antenn typ "puck" som jag ser att många har här på forumet?

MVh Fredrik
Lynx BD DS 2019
RMK 800 163" 2011
Garmin 276Cx
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Extern antenn till 276c

Post by Mikael »

http://www.soltek.se/ har tidigare haft antenner med BNC-kontakt, nu hittar jag bara MCX-kontakt. Men ring och kolla med dem.
Alternativet är att köpa en antenn med MCXkontakt och köpa en lite adapterkabel från MCX till BNC.

Annars så kan du kolla med GarminÅF, har de inte hemma så kan de alltid ta hem en till dig, tror den heter GA29.

http://www.dustin.se har också antenner men BNC fanns inte i lager.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Re: Extern antenn till 276c

Post by TurboTorung »

Jag har en "puck" över......jag kör med den fasta antennen och tycker att det funkar okej. Du får köpa pucken av mig om du vill.....
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
ltfrebac
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 23
Joined: 1 January 2009, 14:01
Location: Boden, Sweden

Re: Extern antenn till 276c

Post by ltfrebac »

Pris och hur levererar vi isf?

Ser att de flesta antenner kommer med 3-4 meter kabel. För att minimera förlusterna borde man klippa kabeln i rätt längd och löda in en ny kontakt? Någon som testat detta?

MVh Fredrik
Lynx BD DS 2019
RMK 800 163" 2011
Garmin 276Cx
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: Extern antenn till 276c

Post by Andreas »

Tanken har också slagit mig, men jag gjorde det enkelt för mig och buntade ihop den istället.
Jag tror dock inte att prestandan ökar för att du kortar kabeln, däremot kan du få motsatt effekt genom förluster i kontakteringen.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Extern antenn till 276c

Post by HMR »

ltfrebac wrote: Ser att de flesta antenner kommer med 3-4 meter kabel. För att minimera förlusterna borde man klippa kabeln i rätt längd och löda in en ny kontakt? Någon som testat detta?
MVh Fredrik
En antenn kostar 199 kr på Kjell & Co. T ex 31-196 som har 5 m kabel.
Men dom har alltid fel kontakt. Därför köper jag oxå BNC-kontakten 39-704 för 35 kr och klipper av kabeln till lämplig längd.

Testat? Ja, jag har kört c:a 5000 mil med tre olika antenner i tre olika fordon på detta vis. Det funkar bra. Problem har dykt upp med glapp mellan GPS och kontakt i samband med tungt regn så numera har jag kontakterna infettade med vattenfast fett.

Obs att en extern antenn inte nödvändigtvis ger bättre mottagning. Kan du montera 276:an så att antennen pekar rakt upp så funkar det lika bra. Det är egentligen bara när montaget gör att antennen inte pekar uppåt som det är någon poäng med extern antenn.

Detta montaget funkade dåligt. GPS:en lutar för mycket. Extern antenn krävdes.:

Image

Men detta montaget funkade utan problem:

Image

Och detta montaget funkade over huvud taget inte innan den externa antennen monterades:

Image
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Extern antenn till 276c

Post by ô-Man »

Låter lite konstigt tycker jag.
Ska ta bilder på mina montage, sitter på skotern med antennen svagt böjd neråt. (pga av montering nära rutan på RS venture)
Kör Touratecj feste på hojen, ganska tiltad för att kunna se skärmen vid stående körning.
Funkar helt tillfredställande på båda fordonen, nog händer det att den tappar ibland men nog sällan för att jag inte ska märka av det.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: Extern antenn till 276c

Post by Andreas »

Efter jag monterat extern antenn har jag fått mycket bättre mottagning. Det beror på vilken terräng man är i och i och med att jag upplever förbättring borde tyda på att jag är ofta ute i sly och tät skog med min skoter... :)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Extern antenn till 276c

Post by Mikael »

Man ser TYDLIGT på satellitstaplarna då man har extern antenn. Varenda satellit ligger nästan på maxad mottagning.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
HMR
Kung
Kung
Posts: 203
Joined: 2 January 2009, 11:42
Location: Österlen, Scania, Sweden

Re: Extern antenn till 276c

Post by HMR »

Mikael wrote:Man ser TYDLIGT på satellitstaplarna då man har extern antenn. Varenda satellit ligger nästan på maxad mottagning.
Ja, exaktamente. Men bara om standardantennen sitter illa. Jag har testat många gånger och en välplacerad internantenn funkar prexis lika bra.

Fast i praktiken så är det svårt att få internantennen att sitta med perfekt runtomsikt. Därför blir det i de flesta fall klart bättre med externantenn.
HMR
Montana, GPSMAP 278, Nüvi 760, eTrex HCx, Nüvi 765, Street Pilot on Android
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Extern antenn till 276c

Post by Mikael »

HMR wrote:
Mikael wrote:Man ser TYDLIGT på satellitstaplarna då man har extern antenn. Varenda satellit ligger nästan på maxad mottagning.
Ja, exaktamente. Men bara om standardantennen sitter illa. Jag har testat många gånger och en välplacerad internantenn funkar prexis lika bra.

Fast i praktiken så är det svårt att få internantennen att sitta med perfekt runtomsikt. Därför blir det i de flesta fall klart bättre med externantenn.
Extern antenn brukar också ha någon dB förstärkning.

(HMR: Kan du skriva in din ort i profilen?)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply