Oregon på Renegade XR

Frågor om montering, strömförsörjning, batteri, likspänning osv.

Moderator: Mikael

Post Reply
Pimpelgas
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 21 January 2009, 19:42
Location: Fjollholm

Oregon på Renegade XR

Post by Pimpelgas »

Hej, nybörjare här! Monterade min gps i gårkväll med hjälp av en RAM hållare avsedd för motorcyklar. Tycker det blev bra, återstår att se hur det funkar i praktiken.

RAM-hållaren fick plats mellan burkrem och handtagsskydd:
skoter18.jpg
skoter18.jpg (171.71 KiB) Viewed 9563 times
Och så här ser det ut från förarplats:
skoter17.jpg
skoter17.jpg (143.06 KiB) Viewed 9558 times
Återstår att koppla in 12v, men har inte fått kabeln jag beställt ännu. Nån som testat hur länge lithiumbatterier håller i kyla?
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: Oregon på Renegade XR

Post by runte »

Vet inget speciellt om Oregon men batterier i en gps utan extern strömförsörjning håller betydligt mindre länge än vad man skulle önska, oavsett batterityp
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Pimpelgas
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 21 January 2009, 19:42
Location: Fjollholm

Re: Oregon på Renegade XR

Post by Pimpelgas »

Får väl hoppas att kabeln kommer snart. Var över två veckor sedan jag beställde. :(
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 103
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Oregon på Renegade XR

Post by 65nord »

Du kan köpa en 12v-kabel till HTC mobiltelefoner, den passar också och kostar ca hälften av Garmin original. Som en bonus är det en spiralsladd och inte en 1,5 meter lång rak sladd :)
User avatar
Canadamannen
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 27 January 2009, 21:30

Re: Oregon på Renegade XR

Post by Canadamannen »

Jag har en Oregon och kör med Lithium, och den har gått 2 dar irad utan byte, vilken ska jämföras med Alkaliska som håller typ 4-6 tim i kylan...
Pimpelgas
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 21 January 2009, 19:42
Location: Fjollholm

Re: Oregon på Renegade XR

Post by Pimpelgas »

Canadamannen wrote:Jag har en Oregon och kör med Lithium, och den har gått 2 dar irad utan byte, vilken ska jämföras med Alkaliska som håller typ 4-6 tim i kylan...
Kan verifiera att lithiumbatterier håller väldigt länge i måttlig kyla. Var i fjällen förra veckan och körde små utflykter om 2-4 timmar per dag (skidåkning på förmiddagarna :wink: ) med full belysning på oregon:en. Batterierna höll hela veckan och visade konstigt nog full laddning även när vi åkte hem. :roll: Var iofs inte så kallt, mellan -3 och -15.
Crille
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 14 February 2010, 10:27
Location: Gällivare

Re: Oregon på Renegade XR

Post by Crille »

Monteringstips av Garmin Oregon på Renegade XP's originalstyrhöjare.

* Köpte ca 2dm kylarslang som passar in tight i styrhöjjarnas trekantiga mittenhål och behöver därför ej någon fastsättning i övrigt. Därefter bankade jag in ett litet plaströr i ytteränden av slanen, där GPS fästet skall "kattstrypas". Mest för att få lite stadga i slangen, så fästet sitter ordentligt.

* Handlade Garmins cykelfäste för en 100 lapp, som fästs längst ner på gummislangen närmast dig/mig/er. Kom ihåg bara att GPS'en behöver några centimeter utrymme till styrhöjaren, för att kunna monteras loss från cykelfästet.

* 12v laddarsladden kan med fördel dras igenom gummislangen för snyggast montage, men Garmins "fantastiska" laddsladd är böjd i änden och blev en smula besvärlig att föra igenom slangen då förstärkningsröret satt i slangen. Valde därför att bara klamra sladden utanpå cykelfästet. Vet inte men jag tycker att vinkeln på Garmins kontakt i GPS'en är vinklat åt fel håll, då sladden måste göra en båge upp istället för att snitsigt försvinna under GPS'en.
Men som fler föreslagit, finns det kanske gott om alternativa laddare på marknaden.
För att korta ner min originalsladd, slaktade jag en gammal IDE kabel och tog "nätstrumpan" från den. Vek sladden dubbelt några gånger och krängde nätstrumpan över, med några "kattstrypare" i var ände av strumpan. Vipps! blev sladden kortare, utan åverkan på sladden om man skulle få för sig att använda den till annat en dag.

Det finurliga med slangen är att det plockas väck snabbt och utan verktyg om man nu måste ta väck den, den ger med sig om man av okänd anledning gör en "närkontakt". Tycker att placeringen blir jättebra då GPS'ernas displayer är nog små på detta avstånd. Enda lilla parantesen är att styret får vridas en aning vid tankning, alternativt böja slangen lite.

Trevlig skotervår allihop!
Crille
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 14 February 2010, 10:27
Location: Gällivare

Re: Oregon på Renegade XR

Post by Crille »

Kompletterar med en bild.
Attachments
P1000604r.jpg
P1000604r.jpg (135.45 KiB) Viewed 8614 times
MickeG
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 5 January 2012, 21:35
Location: Borlänge

Re: Oregon på Renegade XR

Post by MickeG »

Tjena!
Är det en Oregon 300 du har?
Nöjd med den?
Snygg montering, hur fungerar det i praktiken?
Post Reply