Väderskydd Colorado 300?

Frågor om montering, strömförsörjning, batteri, likspänning osv.

Moderator: Mikael

Post Reply
CMD
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 10
Joined: 25 February 2009, 02:17
Location: Sundsvall

Väderskydd Colorado 300?

Post by CMD »

Tänkte montera fast en hållare på Lyyyn-xen för min Colorado 300! Och vad jag förstår så är extern strömmatning att föredra när de är kallt ute! (Vilket det oftast är när man åker skoter :) ) Min fråga är, hur man tätar runt kontakten för att hålla snön ute? Laddar ju via mini-usb, den sitter ju normalt under ett skyddande gummilock. Men hur blir de när man kör då? Är det mycket pudersnö så drar det upp rätt bra bakför rutan över mätare o allt där jag tänkte sätta fast hållaren! Sitter ju även ett uttag för extern antenn o de blir ju helt oskyddat, usb-kontakten har ju iaf laddkabeln instucken!

Nån som har några erfarenheter kring detta?
-06 Lynx X-trim 800
-09 Colorado 300
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Väderskydd Colorado 300?

Post by ô-Man »

vad säger garmin om det, finns det kanske någon sladd som är väderskyddad?
Kör så det ryker, nog håller grejorna
CMD
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 10
Joined: 25 February 2009, 02:17
Location: Sundsvall

Re: Väderskydd Colorado 300?

Post by CMD »

Nja, vad man ser på bilderna så verkar det inte vara nå skydd på sladden! Bad en lokal återförsäljare ringa teknisk serevice o hans svar var typ att så länge du inte badar med locket borta så är det lungt! Men det känns lite så där måste jag säga! Funderar på om man kan tillverka nå skyddsliknande! Så man stoppar de värsta iaf! :?
-06 Lynx X-trim 800
-09 Colorado 300
User avatar
eastbay
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 11
Joined: 3 November 2008, 09:37
Location: Härnösand

Re: Väderskydd Colorado 300?

Post by eastbay »

CMD wrote:Funderar på om man kan tillverka nå skyddsliknande! Så man stoppar de värsta iaf! :?
Det hade jag också funderat på men inte förverkligat än. Jag har kört på batteri men skulle vilja slippa det. Visseligen är det bara en dag jag varit tvungen att byta batterier. Annars så har jag klarat mig en och ibland två dagar men då har det bara rört sig om en 10-15mil/dag.
/eastbay - Polaris 800 SKS 155 - Garmin Montana
User avatar
ô-Man
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 177
Joined: 25 April 2006, 19:36
Location: Luleå

Re: Väderskydd Colorado 300?

Post by ô-Man »

Det är väl samma laddning på typ Zumo och dessa är ju framtagna för att sitta på styret på motorcyklar.
Det regnar ju ibland på sommaren åxå, och det verkar ju funka.
Kör så det ryker, nog håller grejorna
Jackis
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 16
Joined: 12 August 2009, 12:09
Location: Bollnäs / Hemavan

Re: Väderskydd Colorado 300?

Post by Jackis »

I fredags monterade jag en Oregon 300 på ett Ram fäste bredvid hastighetsmätaren (bakom vindrutan), med 12 V anslutning till Usb-uttaget. I lördags var vi ute på ledjakt, på en sträcka var det ospårat med 2-3 dm kallsnö. Det yrde upp och bakom vindrutan, på gps:en så jag fick skrapa bort snö från kartan flera gånger. Men peppar peppar så funkar den fortfarande. Lite ska den väl tåla om den ska kallas vattentät :wink:
axis
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 15
Joined: 12 January 2010, 22:05
Location: Skellefteå

Sv: Väderskydd Colorado 300?

Post by axis »

Bumpar en gammal tråd för att fråga hur det gick. Tillverkade någon av er något skydd till coloradon? Gick det bra utan? Ska montera min på ttx:en som är på väg hem och tar gärna emot tips om väder/snöskydd.
Post Reply