Skoterleder syns ej i GPS'en

Frågor/problem kring installation och uppdateringar.

Moderator: Mikael

Post Reply
soskarsson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 11 April 2007, 15:01
Location: Gällivare

Skoterleder syns ej i GPS'en

Post by soskarsson »

Har ett problem
Nu när man börjar plocka med grejorna (GPS'en) och tänkte att man skulle trycka ut en ny skoterledskarta till GPS'en så ser jag inte längre några skoterledskaror på min GPS
Har uppdaterat mapsource installationen ett flertal gånger och är osäker när det har slutat fungera (Har min Zumo 550 även till motorcykeln och behöver inga skoterledskartor på sommaren :lol: )
Då har jag använt endast vägkartor men nu när jag laddar över skoterledskartan så ser allt rätt ut (inget fel vid överföringen och skoterledskartan syns att välja i Zumon)
men jag ser inga skoterleder ,inte ens om jag väljer endast den.

Har letat i forumet och även provat typ programmet som kan städa upp i mapsource men det hjälpte inte.
Uppdateringstjänsten funkar klockrent och i min Mapsource(ver 6.14.1) så ser jag gul-röda skoterleder så den har fått den nyaste kartan.

//Stefan
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Skoterleder syns ej i GPS'en

Post by Mikael »

Vilka kartor väljer du från skoterledskartan, dvs vad heter de? (East, West, South eller 69696970, 69696971 osv.)

Ser du nåt i GPSen? Friluftskartan (om du har den) eller bara någon enklare bakgrundskarta?

Säger GPSen något om att den inte kan låsa upp någon karta?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
soskarsson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 11 April 2007, 15:01
Location: Gällivare

Re: Skoterleder syns ej i GPS'en

Post by soskarsson »

Nu ser jag att det finns två kartor för skoterledskartan över norra norrland ,ett fyrkantigt val som heter 69696972 Ledkarta 1.46 MB
och en som heter North Ledkarta 1.60 MB
Är det det som är felet ,att jag markerat fel karta (Har inte testat ännu att föra över kartan)
Det enda jag ser är en enkel grundkarta och gps'en säger ingenting att den har problem med att låsa upp någon karta.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Skoterleder syns ej i GPS'en

Post by Mikael »

Testa att markera alla kartor, dvs zooma ut så du ser hela Sverige, välja Kartverktyget och sedan klicka vänsterknapp nordväst om Nordkap och hålla ner knappen samtidigt som du drar den ner till strax öster om Helsingfors.

Sedan släpper du knappen, går på fliken kartor och kikar lite. Du borde ha valt 8 kartor, varav 4 har med väderstreck att göra.

Har du inte Friluftskartan så är det bara och skicka in det i GPSn.
Har du Friluftskartan så skall du dessutom göra följande för att samköra.

Markera dem som heter något med väderstreck och tryck på DELETE så de försvinner. Nu skall du endast ha 6969697x kartor kvar. Gå till Friluftskartan och markera de områden du vill ha därifrån. Skicka in allting i GPSen.

Orsaken till att det finns 2 kartgrupper som heter SKoterledskartan är för att 6969697x kartorna är transparenta och väderstreckskartorna inte är det. Då behandlar GPSen dem som olika kartgrupper i själva kartgruppen.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
soskarsson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 11 April 2007, 15:01
Location: Gällivare

Re: Skoterleder syns ej i GPS'en

Post by soskarsson »

Nu funkar det.
Har jag fattat det rätt att "north" "south" osv är ett slags terränggrundkarta att användas om man inte har någon bättre typ Frilufts el friluftspro
och "696969XX" är själva skoterledskartan som är transparant och kan läggas över ev befintlig karta i GPS'en
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Skoterleder syns ej i GPS'en

Post by Mikael »

soskarsson wrote:Nu funkar det.
Har jag fattat det rätt att "north" "south" osv är ett slags terränggrundkarta att användas om man inte har någon bättre typ Frilufts el friluftspro
och "696969XX" är själva skoterledskartan som är transparant och kan läggas över ev befintlig karta i GPS'en
Helt korrekt. Väderstreckskartorna använder man mest då man lirar runt i Mapsource och planerar sin tripp.
Kniper det så har man dem i GPSen. De som har GPSr med lite minne kör givetvis också med dem, eller de GPSr som Frilufts går för segt på.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
soskarsson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 11 April 2007, 15:01
Location: Gällivare

Re: Skoterleder syns ej i GPS'en

Post by soskarsson »

Man lär sig något nytt varje dag.
Tack tack för den fina supporten

MVH
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Skoterleder syns ej i GPS'en

Post by Mikael »

Vasseggo!

Du är inte den enda som av misstag kör med väderstreckskartorna. Det kan vara lite besvärligt att markera 6969697x-kartorna i Mapsource utan att få med väderstreckarna. Och glömmer man kolla i kart-fliken så att de inte är med så kan man få endel problem.

Vettesjutton hur man skall förenkla valet av kartor. Enklast för de som är ovana är att gå i "Start->Alla program->Norrlands skoterledskarta" och sedan välja "Markera endast leder". Då startar Mapsource och ledkartorna är valda vid start.

Image
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
jeppe
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 5 March 2009, 19:38

Re: Skoterleder syns ej i GPS'en

Post by jeppe »

Jag har köpt en ny GPS och försökte att installera samma karta som i min g:a gps men nu dyker det upp i mapsource att skoterkartan är låst. Hänger detta ihop med att det är olika serienummer?

/jESPER
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Skoterleder syns ej i GPS'en

Post by Mikael »

Det är för att GPSrna har olika enhetsnummer (unitid).
Om du ansluter GPS till datorn, startar Mapsource och går i menyn ”Hjälpprogram” så finns det ett val för att ”hämta enhetsid”

Skicka ett epost till mig med den nya GPSens enhetsid så fixar jag en ny kod.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
JanneSunderbyn
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 23 March 2010, 18:55

Re: Skoterleder syns ej i GPS'en

Post by JanneSunderbyn »

Hej,

hade samma problem som trådskaparen med att skoterlederna inte syntes i GPS:en samt ingen topografi. Denna tråd löste mitt bekymmer! Är väldigt lätt att man får med fel karta. Var inte helt lätt att hitta till denna tråd.

Stort tack!

Utrustning:
Garmin 276c
User avatar
Tobias
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 29 March 2010, 15:41
Location: Röbäck

Re: Skoterleder syns ej i GPS'en

Post by Tobias »

Hejsan Micke + alla andra.

Jag har en Zumo 550 med friluftskartan på SD minne + skoterledskartan.
Jag råkade av misstag instalera även vädersträck kartorna i min GPS
och skulle nu vilja radera dom filerna från GPS'n, men jag lyckas inte
hitta dom filerna när jag ansluter till PC'n och öppnar upp GPS'n.

Har du någon ide om detta Micke skulle jag vara tacksam.

Med vänlig hälsning
Tobias Wallgren Röbäck/Umeå
Polaris Trail Touring 09
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Skoterleder syns ej i GPS'en

Post by Mikael »

Om du skickar in ny karta i GPSen så kommer den gamla kartan/kartorna som finns på vald minnespostion (SD/GPS) att tas bort

Om du vill göra det manuellt så går du in i garminkatalogen (antingen i GPSens interna minne eller i SDminnet, beroende på var du la kartorna) och sedan tar du bort gmapsupp.img

De många gör, inklusive jag själv, är att skicka in Friluftskartan på SDminnet. Sedan skickar man skoterledskartan (själva lederna) på det interna minnet.
När det kommer en ny version av skoterledskartan (vilket det kan göra ganska ofta) så behöver man bara skicka in lederna pånytt.
Man spar en hel del tid på det.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Tobias
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 29 March 2010, 15:41
Location: Röbäck

Re: Skoterleder syns ej i GPS'en

Post by Tobias »

Mången Tack för din goda support och för det jobb du lägger ner.
Jag har kört skoter i 20år och skoterledskartan har gett ytterligare en
dimension på skoteråkningen. Nu hittar man t.o.m. dit man ska : ))

//Tobias
Post Reply