installera på Nuvi 500

Frågor/problem kring installation och uppdateringar.

Moderator: Mikael

Post Reply
moto4all
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 30 November 2009, 20:15
Location: Timrå

installera på Nuvi 500

Post by moto4all »

Har en del frågor om installation

Enhet: Garmin Nüvi 500

använder mapsource för att lägga över filerna om skoterled, startar sen gps:n och lederna finns där tillsammans med min ordinarie karta som satt i från början. Dock visar den inte mackar,stugor,vindskydd osv..dessutom verkar jag inte kunna följa lederna

Hur lägger jag över friluftskartan mm till minnet? har ett 4gb sd minne i men finner inget sätt att lägga det där. mapsource säger bara att minnet är på 500mb nånting , antar det är de interna. Får upp en ruta om minnet när jag sätter i gps:n

Så hur får jag bort min nuvarande karta och kan köra friluft och skoterled samtidigt?

Säkert nåt jag missat men finner detta nog så svårt.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: installera på Nuvi 500

Post by Mikael »

Tja!
Jag har ingen Nuvi500 själv, men jag kan försöka svara på frågorna.

Angående mackar, stugor, vindkydd osv så syns ej dessa på Nuvisar/Zumosar förrän man zoomat in rejält.
Ställ in högsta detalj på GPSen och helst 2D-look.
Garmin har bestämt det så och det kan jag inte ändra på från kartan, och tro mig, jag har försökt. Du kan givetvis söka på dem men som sagt så tycker Garmin att användaren ej behöver se dem.

Frilufts kan du med fördel lägga på SDminne och skoterledskartan på internminne. På så sätt så går det ganska snabbt att uppdatera skoterledskartan i GPSen då du endast behöver skicka över skoterledskartan på nytt till internminnet.

Angående nuvarande karta så kan du i Nuvi ställa in vilka kartor som skall visas. Det gör du i verktyg->inställningar->karta.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
StaLin
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 68
Joined: 2 January 2007, 12:16
Location: Kallax - Luleå

Re: installera på Nuvi 500

Post by StaLin »

Jag tror att moto4all ville veta hur han lägger in skoterledskartan i sd-minnet.

Jag jag inte minns fel så väljer du det när du väljer vilken "enhet" som du skall skicka kartan till (så är det ialla fall på min Nuvi 250w).

/StaLin
Polaris XLT SKS -95 (gamla Bettan)
Har följande Garminar:
GPSMAP 276c (skoter/båt)
eTrex Vista (skoter)
Nüvi 250w (bil)
Astro 220 (hund)
Image
Har man inte kört fast har man inte kört skoter
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: installera på Nuvi 500

Post by Mikael »

Ojdå, Läste taskigt. :oops:

Då du valt kartor och skall skicka dem till GPSen så får du upp nedanstående ruta.
Nuvi765-raden är enhetens interna minne.
CANON_DC i mitt fall är enhetens SDminne. Oftast är SDminnet enhetsnamnet direkt efter själva enheten.
skickatillenhet.jpg
skickatillenhet.jpg (27.93 KiB) Viewed 4744 times
Om du inte vet hur du skall markera kartor tror jag detta gås igenom här.
viewtopic.php?f=2&t=889
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
skoterbosse
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 18 December 2009, 18:55

Re: installera på Nuvi 500

Post by skoterbosse »

Hej,
Hittade denna sida för någon vecka sen. Det triggade mig att köpa in en navigator (Nuvi 500) som Jag tänker mig montera på fyrhjulingen/snöskotern. Tänkte komma igång litet snabbt för att sedan köpa in skoterledskartan......Undrar om Jag börjat med att köpa in fel kartunderlag....Köpte Garmin Friluftskartan Norrbotten Lappland (på CD) men install-prog. som kör igång automagiskt hittar inte GPS'en....Detta trots att Laptoppen hittar den direkt (kopplat via USB, syns i "den här datorn"). Finns det någon som har tips hur man kommer runt detta (typ ladda hem Mapsource, kunna öppna kartundrlaget direkt på skivan etc. ) eller är detta lönlöst då Jag istället borde köpt Friluftskartan PRO....??
Tack på förhand!
MVh./Bosse
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: installera på Nuvi 500

Post by Mikael »

Du borde egentligen ha köpt Friluftskartan PRO, dels har den större områden och stämmer bättre+bättre detaljrikedom.

Vill minnas att gamla Frilufts hade någon specialare med att den skulle kommunicera med GPSen innan installation av kartan påbörjats.

Var har du förresten köpt gamla Frilufts? Vill minnas att de hette OMR1, OMR2 osv och inte "Friluftskartan Norrbotten Lappland".
Kan du kolla med dem om du får byta till PRO? Annars så är det att ta kontakt med garmin.se som gäller.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
skoterbosse
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 18 December 2009, 18:55

Re: installera på Nuvi 500

Post by skoterbosse »

Hej,
Tack för snabbt svar. Köpte kartan på Dustin häromdagen. Jag får kolla med dom om man kan byta.....Typiskt när man köper över nätet och inte dubbelkollar ordentligt innan man beställer. Får återkomma när Jag löst det och gå vidare med skoterkartan då.
/Bosse
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: installera på Nuvi 500

Post by Mikael »

Borde ju gå att byta. Dustin kan kolla med Garmin för att verifiera att du ej har använd kartan till din GPS.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply