*LÖST* VARNING!!! Mapsource v6.15.10 eller nyare

Frågor/problem kring installation och uppdateringar.

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

*LÖST* VARNING!!! Mapsource v6.15.10 eller nyare

Post by Mikael »

Hej!
I dagarna har Garmin släppt ny version av Mapsource som är 6.15.10 (och nu 11)
De har ändrat något i den så att de flesta 3'e part kartor slutar att fungera.
Programvarutillverkarna av 3'e part programmen arbetar med att lösa problemet och rekommenderar under tiden att man inte uppdaterar till senaste versionen.

Nyaste version som fungerar är 6.15.7 och finns än så länge att ladda ner från http://www8.garmin.com/software/MapSource_6157.exe

Så fort jag vet något mer så meddelar jag det.

In English...

Hi!
Recently Garmin released a new version of Mapsource called 6.15.10
They have changed something so many third parts map stops working.
3rd part software developers is working on the problem and suggest that users shall avoid on upgrading to the latest version.

Newest working version is 6.15.7 and is still available for download at http://www.garmin.com
As soon as I know anything else I'll post it here.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: VARNING!!! Mapsource v6.15.10

Post by Mikael »

Fick denna text från Peter B, saxat ur BMW MC Klubbens hemsida:

” En liten varning för senaste kartuppdateringen City Navigator Europe 2010.30.
När man uppgraderar kartan så får man även med en MapSource uppgradering till version 6.15.10, denna nya version innehåller en extra kontroll vid upplåsning av kartor som måste göras online mot garmin, det räcker alltså inte att som tidigare att bara ange sin kartkod.

Så vill Ni uppgradera kartorna på flera datorer, så kan det vara en bra idé att först kopiera undan den befintliga mapsource.exe filen innan uppgraderingen och sedan lägga tillbaka den efter uppgraderingen för att slippa problem med kartupplåsningen.

Ett annat alternativ om man vill stanna kvar vid den gamla hederliga versionen 6.13.7 är att efter uppgraderingen köra MapReverseConverter som konverterar den nya kartan till ett format som går att köra i MapSource 6.13.7, då fungerar även kartupplåsningen på det gamla vanliga sättet.”
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Kickassford
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 40
Joined: 1 November 2008, 14:19
Location: Hörnsjö

Re: VARNING!!! Mapsource v6.15.10

Post by Kickassford »

men om man kör CNEUNT2010Update_SVE.msi filen under /IMG på skivan så installeras väl inte den nya mapsource och man kan knappa in sin kod som vanligt i mapsource?
Detta är väl bara när man kör installationen som automatiskt kommer upp när man stoppat in skivan eller setup.exe under /WINDOWS som den installerar den nya mapsource och mapinstall?
- Full Gas -
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: VARNING!!! Mapsource v6.15.10

Post by Mikael »

Kickassford wrote:men om man kör CNEUNT2010Update_SVE.msi filen under /IMG på skivan så installeras väl inte den nya mapsource och man kan knappa in sin kod som vanligt i mapsource?
Detta är väl bara när man kör installationen som automatiskt kommer upp när man stoppat in skivan eller setup.exe under /WINDOWS som den installerar den nya mapsource och mapinstall?
Jag körde MSI-filen och min MS blev 6.15.10. Koden går att knappa in med skoterledskartan förblir låst.

Det är ganska många 3dje-parts-tillverkade kartor som slutat fungera så jag undrar om kanske Garmin får backa lite på deras påhitt. Om Garmin inte backar så har jag en lösning, men den avvaktar vi med tills vi vet med säkerhet att Garmin gör som de alltid gjort och skiter i sina kunder.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: VARNING!!! Mapsource v6.15.10 eller nyare

Post by Mikael »

Nu ligger Mapsource V6.15.11 som automatiskt nedladdning hos Garmin.

Vi testar just nu en fix för att kringå problemet och få Skoterledskartan att fungera i nyare Mapsource.

Nackdelen är att den fixen kommer kräva ny upplåsningskod för Skoterledskartan, det kommer givetvis ingen behöva betala något för.


Inte nog med att Garmin slutat tillverka GPSMAP278, nu skall de dessutom sabba för 3djeparts-tillverkare av kartor.
Det är ganska många kartproducenter som inte är helt nöjda. :evil:

Hoppas alla kan ha lite överseende för lite strul tills detta är löst.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: VARNING!!! Mapsource v6.15.10 eller nyare

Post by Mikael »

Om man har uppdaterat sin Mapsource till 6.15.10 eller högre och inte vet hur mans kall bära sig åt för att fixa det så kan man använda detta program.

Bara att extrahera och sedan dubbelklicka på filen för att köra installationen så kommer 6.15.7 att installeras utan att man själv behöver ta bort filer och sånt.

Om dator informerar om att filen är osäker då du skall extrahera så kan du högerklicka på ZIP-filen, välja egenskaper och sedan klicka på "Häv blockering". Därefter går det bra att extrahera den.
RevertMapsourceTo6157.zip
(3.35 MiB) Downloaded 408 times
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
jato
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 2
Joined: 4 October 2008, 20:23
Location: Borlänge
Contact:

Re: VARNING!!! Mapsource v6.15.10 eller nyare

Post by jato »

Jag uppdaterade skoterledskartan utan att ha uppdaterat MapSource, tror att det är 6.15.5, men nu får jag bara upp detta felmeddelande när jag skall öppna MapSourse

Microsoft Visual C++ Runtime Librarty
Program: C:\Garmin\MapSource.exe
abnormal program termination

Har provat att uppdatera till 6.15.11 men det hjälpte inte
Hur går jag vidare?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: VARNING!!! Mapsource v6.15.10 eller nyare

Post by Mikael »

Nuså är den nya versionen av kartan släppt, eller egentligen gjordes det igår. Några har haft problem efter ändringen så jag skall skicka ut ett mail till alla på hur ni kan göra för att fixa det.

jato: Du har fått det som PM
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
tompe
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 22 March 2008, 10:54
Location: Sundsvall

Re: VARNING!!! Mapsource v6.15.10 eller nyare

Post by tompe »

Men... Vad är det som Garmin gjort egentligen? Jag har då inte märkt nån som helst skillnad på min Zumo 660, Mapsource v.6.15.7, Skoterledskartan, FriPro...
När jag kör Garmins uppdateringstjänster så finns inga nyare versioner heller.
Gäller inte detta Zumo 660, kanske?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: VARNING!!! Mapsource v6.15.10 eller nyare

Post by Mikael »

Det är inte GPSen som Garmin har gjort något med (ännu iaf). Det är programmet Mapsource som de har gjort lite förändringar i.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
tompe
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 22 March 2008, 10:54
Location: Sundsvall

Re: VARNING!!! Mapsource v6.15.10 eller nyare

Post by tompe »

Mikael wrote:Det är inte GPSen som Garmin har gjort något med (ännu iaf). Det är programmet Mapsource som de har gjort lite förändringar i.
Nä, det fattar jag ju. :wink: Men jag kan inte uppdatera mapsource till den version som klatrar, så jag blir brydd över om denna varnngstråd inte berör mig. (ännu)
Eller uppstår problemen när jag uppdaterar skoterledskartan och ämnar föra över den till GPS:en, kanske? (har inte kört nån uppdatering av den på ett tag)
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: VARNING!!! Mapsource v6.15.10 eller nyare

Post by Mikael »

Det är då du uppdaterar skoterledskartan som du kommer behöva den nya koden som jag skickade till dig i Lördags.
Om du ej skriver in den koden så kommer GPSen ej att kunna använda kartan.

Den nya versionen av skoterledskartan klarar av både gamla och nya Mapsource-versioner.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: *LÖST* VARNING!!! Mapsource v6.15.10 eller nyare

Post by Mikael »

Allting verkar fungera bra, några fick problem med att uppdatera kartan till nya versionen men det löste sig också ganska enkelt för dem genom ominstallation av en ny installation av Skoterledskartan.

Bara min jäkla uppdateringsserver som fick lite Baconfeber eller liknande. Var väl det som ställde till de största problemen. :(

Nåja, hoppas nu Garmin lugnar sig ett tag och låter oss 3dje parts tillverkare av kartor pyssla med vårt. De har ju inget att förlora på det, inte i min värld i alla fall.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: *LÖST* VARNING!!! Mapsource v6.15.10 eller nyare

Post by Mikael »

Om du får problem med Mapsource efter du kört "Uppdatera skoterledskartan".

Testa då att uppdatera skoterledskartan en gång till så att "Uppdatera skoterledskartan" informerat dig om att en konfigurerationsändring har skett.

Jag skrev det i mailet men det behövs förtydligas ännu mer.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply