Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Chrilson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 18 February 2010, 00:20
Location: Stockholm

Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Post by Chrilson »

Hej alla
Och tack för ett bra forum:)
Jag är newbie på det här och tacksam för hjälp. Jag har en Nuvi 500 med firmware 3,50. Jag har kunnat byta färgerna på ledkartan i Mapsource med att gå in i REG och gjort en TYP. Funkar bra, för TYP programmet verkar inte fungera på Windows 7. När jag försöker lägga in en ny typ från det så blir kartan i Mapsource svart och det crashar. Nåväl, min fråga är följande: Hur för man över nya färgerna på lederna till GPS, send to device funkar inte för jag ser ingen skillnad. Mitt urpsrungliga problem är att jag inte ser min rutt för ledkartan ligger ovanpå. Har försökt följa diverse trådar om detta men jag blir inget klokare. Nergradera firmware som på Oregon verkar inte gå på 500 an eller?
Mycket tacksam för svar
Christer
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Post by Trollet »

Det går att nedgradera men det kommer inte att hjälpa dig.
Felet tror jag ligger i att du har fel typprogram. Det finns en ny, då följer färgen med till enheten.
Beroende på var du bor kan jag kanske hjälpa dig mer personligt.
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Post by Mikael »

Konstigt att TYP-programmet kraschar, vad jag vet så är det testat på Windows 7, både x86 och x64 versionen.

Har du laddat ner den senaste version från denna länk viewtopic.php?f=1&t=480 och testat?
Har du äldre program så stämmer inte TYP-filens ID med kartans ID och då förblir lederna oförändrade i GPSen.

Om du kör in en TYP-fil med programmet, kolla vad den har skrivit i registret (och var) samt var den lagt TYP-filen, bara för att se om det stämmer. Senaste versionen är v1.0.1.2
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Chrilson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 18 February 2010, 00:20
Location: Stockholm

Re: Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Post by Chrilson »

Hej och tack för svaren
Jag gjorde några print screens på vad som händer. Jag använder den senaste versionen av TYP Programmet men som sagt så kraschar mapsourse efter jag kört det.( se bild 2)
Min regedit ser ut så här när jag gjort en egen TYPfil (se bild 1) Jag tog bort den i reg och försökte köra TYP programmet men med samma resultat , krash i Mapsource..
Några Ideer?:)
bild1.jpg
bild1.jpg (123.41 KiB) Viewed 6696 times
bild2.jpg
bild2.jpg (181.66 KiB) Viewed 6696 times
Chrilson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 3
Joined: 18 February 2010, 00:20
Location: Stockholm

Re: Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Post by Chrilson »

Micke, som du nämde kollade jag vart Typ filen la sig efter efter den genererats med typprogrammet och den hamnade här:
C:\Users\Christers\AppData\Local\VirtualStore\Program Files\Garmin\SnowMobile/00000001.TYP
vilket är konstigt.. jag kopierade in den filen till mappen C:\Program Files\Garmin\SnowMobile och då fungerade det att föra över kartorna till GPS med ändrade färger, så nu fungera det som det ska med lite pill o knåp :D men det kanske är nåt knas med TYP programmet, vad vet jag?
Tackar för svaren
Christer
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Post by Mikael »

Chrilson wrote:Micke, som du nämde kollade jag vart Typ filen la sig efter efter den genererats med typprogrammet och den hamnade här:
C:\Users\Christers\AppData\Local\VirtualStore\Program Files\Garmin\SnowMobile/00000001.TYP
vilket är konstigt.. jag kopierade in den filen till mappen C:\Program Files\Garmin\SnowMobile och då fungerade det att föra över kartorna till GPS med ändrade färger, så nu fungera det som det ska med lite pill o knåp :D men det kanske är nåt knas med TYP programmet, vad vet jag?
Tackar för svaren
Christer
Hmm, hur i hela fridens namn kan TYP-programmet langa in den sökvägen. VirtualStore? Har du någon flyttbar hårddisk eller liknande?
Jag läser av installationssökvägen i Garmins inställning, "InstallDir" vilket pekar i ditt fall mot "C:\Program files\Garmin\Snowmobile"

Superbra att du klurade ut det.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
MikSaf
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 26 November 2009, 10:41
Location: Strand/Vännäs

Re: Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Post by MikSaf »

Ahh, har exakt samma bekymmer med min Nuvi 500. Typprogrammet sparar rätt i registret men det skapas aldrig nån typfil i "program files\garmin\snovmobile" mappen. Måste kolla om det blir samma sak för mig att den skapas i virtual store istället. Kör också Win7.
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Post by Trollet »

Mikael wrote:
Chrilson wrote:Micke, som du nämde kollade jag vart Typ filen la sig efter efter den genererats med typprogrammet och den hamnade här:
C:\Users\Christers\AppData\Local\VirtualStore\Program Files\Garmin\SnowMobile/00000001.TYP
vilket är konstigt.. jag kopierade in den filen till mappen C:\Program Files\Garmin\SnowMobile och då fungerade det att föra över kartorna till GPS med ändrade färger, så nu fungera det som det ska med lite pill o knåp :D men det kanske är nåt knas med TYP programmet, vad vet jag?
Tackar för svaren
Christer
Hmm, hur i hela fridens namn kan TYP-programmet langa in den sökvägen. VirtualStore? Har du någon flyttbar hårddisk eller liknande?
Jag läser av installationssökvägen i Garmins inställning, "InstallDir" vilket pekar i ditt fall mot "C:\Program files\Garmin\Snowmobile"

Superbra att du klurade ut det.
http://help.lockergnome.com/vista/Virtu ... 16837.html lite att läsa om VirtualStore
Nüvi 500
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Post by Mikael »

Suck, är det inte Garmin som strular med en så är det Microsoft.

Får kika mer på det då jag uppgraderar till Windows 7 x64, eller snarare då jag byter dator och installerar den med Windows 7 x64.

Håller på och fnular på vad man skall skaffa för dator, lutar iaf åt en I7 med flashdisk + sata.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
JONASA
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 27
Joined: 5 February 2007, 22:21
Location: Sävar/Umeå

Re: Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Post by JONASA »

Nåt galet är det?
Allt är rätt och jag ser ändringar i Mapsource. (För olika Typ filer)
Men när jag för över det till GPSen så blir det bara rött med gult??
Jag har en 76CSx. Så nu undrar jag om det är fler som har samma problem med andra modeler?
Tycker att det är HÖG prio på detta!
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Post by Trollet »

JONASA wrote:Nåt galet är det?
Allt är rätt och jag ser ändringar i Mapsource. (För olika Typ filer)
Men när jag för över det till GPSen så blir det bara rött med gult??
Jag har en 76CSx. Så nu undrar jag om det är fler som har samma problem med andra modeler?
Tycker att det är HÖG prio på detta!
Har du senaste TYP-programmet? Det hade inte jag, och fick samma problem.
Nüvi 500
JONASA
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 27
Joined: 5 February 2007, 22:21
Location: Sävar/Umeå

Re: Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Post by JONASA »

Trollet wrote: Har du senaste TYP-programmet? Det hade inte jag, och fick samma problem.
Trodde jag hade det. Installerade om och vips så funkade det! :D
Tackar!
Trollet
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 114
Joined: 8 August 2009, 00:45
Location: Skellefteå

Re: Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Post by Trollet »

JONASA wrote:Tycker att det är HÖG prio på detta!
Tre minuters svarstid får du nästan kalla godkänt va? :)
Nüvi 500
JONASA
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 27
Joined: 5 February 2007, 22:21
Location: Sävar/Umeå

Re: Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Post by JONASA »

Trollet wrote:
Tre minuters svarstid får du nästan kalla godkänt va? :)
Med beröm! :)
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Nuvi500 kan ej ändra färg på leden

Post by Mikael »

Problemet med Virtual Store, eller att TYP-filen hamnar helt snett är då Mapsource är installerat i Program (Program files) mappen.

Microsoft har hittat på att om program skriver i den katalogen så skall filen istället hamna i Virtual Store för att skydda datorn.
Så långt är tanken bra, problemet är att referensen till filen, dvs sökvägen som står i registry fortfarande pekar mot originalkatalogen, dvs Progran (Program files).

Så när man sedan startar Mapsource och Mapsource letar efter typfilen i C:\program\garmin\etc.etc.etc så hittar den givetvis inte filen, och smarta Microsoft har inte gjort så att när program vill hämta filen så hämtas den från Virtual Store. Bara när den skrivs. :evil:
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply