Behöver man Friluftskartan Pro för att Skoterledskartan ska fungera?

Frågor, problem och annat rörande GPSn

Moderator: Mikael

Post Reply
Blomqvist
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 6
Joined: 21 November 2019, 11:44

Behöver man Friluftskartan Pro för att Skoterledskartan ska fungera?

Post by Blomqvist »

Jag ska beställa en GPS idag och undrar om jag måste köpa Friluftskartan Pro också, eller om det räcker med att köpa Skoterledskartan?
Jag kommer att använda GPS:en till att hitta hem när jag är ute och kör på skoterlederna här där vi är nyinflyttade.
Det är viktigt att den kommer att kunna visa och tala om sväng för sväng hur jag ska köra.
Vad vinner och förlorar jag på att köpa respektive inte köpa Friluftskartan Pro?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Behöver man Friluftskartan Pro för att Skoterledskartan ska fungera?

Post by Mikael »

Du behöver inte Friluftskartan för att Skoterledskartan skall fungera. Det blir snyggare med Friluftskartan helt enkelt, du får höjdkurvor osv.

Skoterledskartans bakgrundskarta innehåller lite sjöar, vägar, namn å berg, samhällen. Den har jag själv ritat så den är inte 100% exakt.

Alternativt så kan man köra med Picomaps (Googla). Fördelen med Picomaps är att GPSen inte bråkar med att ibland börja rutta efter 'fel' karta, dvs Friluftskartan då Friluftskartan också är ruttbar. Det är inte Picomaps så då ruttar GPSen alltid efter Skoterledskartan.
nackdelen med Picomaps är att den inte är lika detaljerad som Friluftskarta, den är dock gratis.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply