Skoterledskartan ovanpå friluftskartan

Moderator: Mikael

SnowFlax
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 10 July 2006, 11:45
Location: Kiruna

Skoterledskartan ovanpå friluftskartan

Post by SnowFlax »

Jag har en Garmin 60csx som jag just nu både har friluftskartan (icke pro) och skoterledskartan på. Just nu kan jag bara välja om jag vill se friluftskartan eller skoterledskartan. Finns det någon inställning som gör att man kan se lederna från skoterledskartan och detaljerna från friluftskartan samtidigt?

(Kom just hem från jobbet efter en 13 timmars lång arbetsdag, men jag gnäller inte med tanke på att jag får betalt för att köra skoter i strålande solsken 8))
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

När du skickade in lederna, markerade du endast de kartor som heter Snow, Snow2 och Snow3 eller markerade du alla kartor i ledkartan?

Du får endast markera Snow-kartorna och sedan växla till Frilufts och markera de områden där, sedan skicka in allt i GPSen.

Om det sedan är någon speciell inställning man måste göra i 60Csx vet jag inte, jag har inte hört att någon behövt göra det.

Kanske kan någon 60Csx-ägare säga till om det är så?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Crusse
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 18
Joined: 15 April 2006, 13:24
Location: Luleå
Contact:

Post by Crusse »

Mikael wrote:När du skickade in lederna, markerade du endast de kartor som heter Snow, Snow2 och Snow3 eller markerade du alla kartor i ledkartan?

Du får endast markera Snow-kartorna och sedan växla till Frilufts och markera de områden där, sedan skicka in allt i GPSen.

Om det sedan är någon speciell inställning man måste göra i 60Csx vet jag inte, jag har inte hört att någon behövt göra det.

Kanske kan någon 60Csx-ägare säga till om det är så?
Det är bara att se till att Snowkartorna är med, Dvs. alltså får South, West, East, North kartorna inte följa med i installationen..
Sen funkar det klockrent på 60Csx.
Zumo 550
60Csx
HTC HD2 med GMXT
Mach-Z Millenium
SnowFlax
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 10 July 2006, 11:45
Location: Kiruna

Post by SnowFlax »

Tack, det fungerade utmärkt att bara dölja "East", "South", "West" och "North" i GPSen.
Nu återstår det att komma på en flyttbar montering av GPSen på jobbskotrarna. Ska testa med en "Bean Bag", men jag misstänker att rutan är ivägen.
User avatar
StaLin
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 68
Joined: 2 January 2007, 12:16
Location: Kallax - Luleå

RAM-mount

Post by StaLin »

Var inne på en Garmin orginalhållare till min GPS först, men den var väldigt vek (ialla fall till eTrex-serien), så Granec i Luleå rekomenderade en hållare från RAM (som dessutom var billigare).
Se hur dom ser ut på:
http://www.ram-mount.com/
Min hållare ser ut enligt nedan:
http://65.102.174.116/rammount/productd ... B-138-GA5U
Själva GPS-hållaren är i plast, men armen och fästet till hållaren är i metall.
Jag har ialla fall inte ångrat mig.
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Jag har en GSP 60C och jag använder fäste ifrån Ram mount. Hur bra som helst. Jag flyttar den mellan, mc:n, bilen och skotern.
SnowFlax wrote: Nu återstår det att komma på en flyttbar montering av GPSen på jobbskotrarna. Ska testa med en "Bean Bag", men jag misstänker att rutan är ivägen.
Mvh ranchn
SnowFlax
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 10 July 2006, 11:45
Location: Kiruna

Post by SnowFlax »

Av misstag köpte jag en hållare med sugpropp till gps:en, men det har visat sig att hållaren fungerar utmärkt att fästa i vindrutan på Ski-Doo Legend-maskinerna. Hitils har sugproppen hållit fast i rutan, det verkar nästan mer troligt att rutan går sönder än att gps-fästet lossnar.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Vibrerar inte GPSen då den sitter i rutan, så att det blir svårt att se vid färd?

Har tidigare haft problem med vibrationer då jag har haft GPSen på huven, så numera sitter den i styret.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
SnowFlax
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 10 July 2006, 11:45
Location: Kiruna

Post by SnowFlax »

Mikael wrote:Vibrerar inte GPSen då den sitter i rutan, så att det blir svårt att se vid färd?

Har tidigare haft problem med vibrationer då jag har haft GPSen på huven, så numera sitter den i styret.
Jo, det gör den, men inte så mycket att det är omöjligt att se displayen. Om jag ska vara riktigt kritisk är det kanske lite långt fram till rutan för att komma åt knapparna på gpsen. Det är dock långt ifrån omöjligt.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Men praktiskt om man skall flytta den mellan maskiner.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
SnowFlax
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 10 July 2006, 11:45
Location: Kiruna

Post by SnowFlax »

Efter hårt testande av sugproppsfästet har jag kommit fram till några saker:
  • Sugproppen sitter fast väldigt bra, dock måste den fuktas innan den sätts fast i rutan.
  • Gängorna som ska förhindra fästet från att ofrivilligt röra på sig lämpar sig inte för skoterkörning då de efter knappt 100 mil (varav ca 50 mil i turistvänligt tempo) har slitits ut. Jag märkte även att justeringsskruvarna tillsist väldigt lätt lossnar, vilket tyvärr blev slutet för mitt fäste.
Min slutsats är att fästet fungerar om man verkligen måste flytta GPSen väldigt ofta, i mitt fall kunde det handla om upp till tre gånger om dagen (förmiddagstur, lunchtur och middagstur). Om jag ska jobba som skoterguide även nästa säsong blir det mest troligt ett likadant fäste, med den reservationen att jag i så fall köper två stycket; ett att ha som reserv.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Går det inte att byta ut skruvarna mot nån locking-modell?
Eller sätta nån liten mutter för att förhindra att det lossnar.

Eller en mild form av loctite, rosa tror jag den är.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
SnowFlax
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 8
Joined: 10 July 2006, 11:45
Location: Kiruna

Post by SnowFlax »

Mikael wrote:Går det inte att byta ut skruvarna mot nån locking-modell?
Eller sätta nån liten mutter för att förhindra att det lossnar.

Eller en mild form av loctite, rosa tror jag den är.
Det som gör att Gpsen inte rör sig när man skruvat fast skruven är ca 1 mm upphöjningar längst kanten. Dessa upphöjningar har slitits ur pga alla stötar och går förmodligen inte att återställa eftersom de är frästa i plasten.
Crusse
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 18
Joined: 15 April 2006, 13:24
Location: Luleå
Contact:

Post by Crusse »

Det som gör att Gpsen inte rör sig när man skruvat fast skruven är ca 1 mm upphöjningar längst kanten. Dessa upphöjningar har slitits ur pga alla stötar och går förmodligen inte att återställa eftersom de är frästa i plasten.
Pröva sätta en låsbricka (en sån där med taggar på) mellan...??
Zumo 550
60Csx
HTC HD2 med GMXT
Mach-Z Millenium
CathastrophiX
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 6
Joined: 22 September 2007, 18:58
Location: Umeå

Post by CathastrophiX »

Kan någon förklara hur man gör så att till och med jag begriper?
Jag har Friluftskartan Pro, markerar alla kartor jag vill ha med och lägger till "Snow kartorna" men jag ser bara antingen eller på skärmen.
Alla kartorna syns i rutan till vänster på skärmen.
Likadant när jag lägger in i GPS:en (Vista Cx)
Hur gör man för att se både ledkartan och Friluftskartan samtidigt på datorn och GPS:en
Post Reply