Helgen över

Moderator: Mikael

User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Vad jag vet, så är det endast skoterfolkrace.
Mvh ranchn
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Många mil blev det...

Post by TurboTorung »

Då har man hittat hem igen. Blev en underbar skotertur med start i torsdags, från Lycksele till Umnäs...fina leder med extra beröm för lederna kring Gunnarn och Kattisavan, dom verkar veta hur lederna ska skötas. Fredag och en tur upp på Gardfjället, ingen snö på fjället så man fick kryssa mellan stenarna. Åkte en sväng ner mot Matsdal innan vi åkte åter till Umnäs. Lördag och strålande väder. Siktade in oss på Ammarnäs...tog hela dagen att ta oss dit..käkade lunch och vände åter....otroligt vackert att köra hem i solnedgången. Söndag och återresa mot Lycksele, slaskväder och nu var lederna sönderkörda. En äldre Yamma V-Max 500´s variator gav upp i Storuman så det blev bil hem för Tomas och Sussane. Hemma i Lse igen vid 19-tiden....lite mör i kroppen efter 73 mil.....men GPS:en funkade kanon och visst tog det skoterkörningen ytterligare ett steg framåt....vem bryr sig om skyltningen längre. Ser fram emot fler långturer.
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Låter som en riktig trevlig resa. Jag avundas dig.

Själv skall man hämta skotern från verkstaden, om man kan lösa ut den vill säga... 10.400 kronor för ny, stator, ny likriktare/laddningsrellä och byte av detta.
Surt sa räven...
Mvh ranchn
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Lät inte så roligt. Hinner du få ihop några mil nu då kanske? Ang din fråga om spår Åmsele - Elinehem (skulle det vara mitt i skogen?) Får se om jag kollar lite åt det hållet till helgen...om föret är kvar.

Har dom stängt av lederna över Vindelälven? Ryktet säger det...
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Lite skoter skall det väl bli.
Ang vindelnälven... har ingen aning, lär upptäcka det i morgon (drar till stugan då).
Ang Elinehem. Tittar man på skoterledskartan, så saknas en bit där vindelspåret slutar och lse-leden tar vid. Likaså vid Åmsele.

Men det krävs ju lite snö... Och KYLA
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

ranchn wrote:Låter som en riktig trevlig resa. Jag avundas dig.

Själv skall man hämta skotern från verkstaden, om man kan lösa ut den vill säga... 10.400 kronor för ny, stator, ny likriktare/laddningsrellä och byte av detta.
Surt sa räven...
*ouch*
Var det felet som jag hittade på ty4stroke?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

ranchn wrote:Lite skoter skall det väl bli.
Ang vindelnälven... har ingen aning, lär upptäcka det i morgon (drar till stugan då).
Ang Elinehem. Tittar man på skoterledskartan, så saknas en bit där vindelspåret slutar och lse-leden tar vid. Likaså vid Åmsele.

Men det krävs ju lite snö... Och KYLA
Bara å åka och kolla. Jag väntar ivrigt på GPSspåren. :lol:
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Både och. Jag skaffade en begagnat laddnings/likriktare. Skotern laddade fortfarande inte. Men jag är ju ej säker på om den var hel eller inte.
Enligt servicebokem så är det statorn som feler om laddningregulatorn fungerar, och skotern inte laddar. Enligt min ohm-mätare var det statorn, men jag litade ej helt på den.

Kostnaden uppkom för att jag var tvungen att köpa en ny laddningsregulator, för att testa och sedan köpa en ny stator. Sedan ut med hela motorn för att komma åt svänghjulet.

Förhoppningsvis så är en av delarna hela och kan säljas.
Skall kolla den laddningsregulator som jag köpte begagnat, för att se om den fungerar. Jag har ju de utbytta delarna, så statorn kan jag få lindat om och sedan sälja den. likaså med regulatorerna.


Den kabeln som nämndes i ditt tips var det inget fel på. Men fick mig att kolla upp hela el-systemet.


Det mest sanolika felet beror på att innan jag köpte skotern, så stod den till hälften utanför ett skärmtak en hel regnig sommar. Vilket resulterade i vatten i oljebehållaren och säkerligen i svänghjulet också.
*ouch*
Var det felet som jag hittade på ty4stroke?
Mvh ranchn
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Helt otroligt.
Jag har nu hämtat skotern och det var statorn som det var fel på,
Jag kommer att ta kontakt med Yamaha Sverige för att få ersättning för dettta klantiga fel.

Det visade sig att en kabelstrippa låg mellan två spolar. Den har orsakat en brand, som i sin tur har ställt till med en trasig stator.
(synd bara att inte hela skotern brann upp, då har man åtminstone fått ersättning).

Garantin på skotern gick förståss ut i december, så det är ingen allternativ. Men åt andra sidan så anser jag att ett fabrikationsfel inte är en garantisak.
Attachments
Statordetalj.jpg
Statordetalj.jpg (222.48 KiB) Viewed 5268 times
Mvh ranchn
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Ser ut och ha gått rätt så varmt.....
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Ja, har man Yamaha, så går det hett till.
Mvh ranchn
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

En stor eloge till Yamaha Motor Scandinavien.
De ställde sig villig att bekosta denna lagning. Så nu har jag plötsligt alla pengar tillbaka. Det lönar sig att protestera.

:D :D :D :D :D :D :D
ranchn wrote:Helt otroligt.
Jag har nu hämtat skotern och det var statorn som det var fel på,
Jag kommer att ta kontakt med Yamaha Sverige för att få ersättning för dettta klantiga fel.

Det visade sig att en kabelstrippa låg mellan två spolar. Den har orsakat en brand, som i sin tur har ställt till med en trasig stator.
(synd bara att inte hela skotern brann upp, då har man åtminstone fått ersättning).

Garantin på skotern gick förståss ut i december, så det är ingen allternativ. Men åt andra sidan så anser jag att ett fabrikationsfel inte är en garantisak.
Mvh ranchn
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Tjo flöjt, köp en trisslott på hemvägen
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Kul att höra att det går bra för någon....undrar hur det har gått för Lynx-ägaren och hans problem med SDI-motorn?? Någon som hört något?
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Andreas wrote:Tjo flöjt, köp en trisslott på hemvägen
Nej du. Ingen trisslott. Jag har förmodligen förbrukat all min tur för lång tid framöver. :wink:
Mvh ranchn
Post Reply