600 SDI motorer Lynx/Ski Doo

Moderator: Mikael

Post Reply
YETI
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 25 February 2007, 09:25
Location: Piteå/Tärendö

600 SDI motorer Lynx/Ski Doo

Post by YETI »

Undertecknad har en Yeti 600 SDI 2006.
Har problem med denna, den tappar effekt vid belastning oavsett det gäller tom maskin på 5-10 cm nysnö eller lastad maskin med Nila o et par hundra kilo i denna, problemet uppstår såväl i kustregionen som vid fjällkörning. Först över sjön till en början men bland de sista i slutet utan att det för den skull handlar om höghastighetskörning utan normal marschfart 70-80 km/H som mot slutet sjunker till 40-50 trots efterhand ökat gaspådrag. Kort och gott motormässigt är den svagare än min föregående ST 600.
Återförsäljaren har gjort allt han kan i byte/uppdatering programvaror, byte av avgtastempmätare osv mm, han har verkligen försökt men verkar inte få nått gehör från Lynx i Rovaniemi.
Till saken hör dessutom att samma bekymmer upptäckts på et antal 2006:or och det går även att få fram detta beteende på 2007:or

Är det någon annan som känner till liknande problem?, testa och ligg på er återförsäljare, för mig känns det som att Lynx försöker skjuta problemet bortanför den tvååriga garantigränsen för att slippa åtgärda 1000 talet maskiner med denna motor
YETI
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Vägrar dom att fixa det så har du stöd av konsumentköplagen, ta kt med konsumentombudsmannen. Det finns oftast ett ombud anställt i varje kommun.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... goryID=892

Jag har en gång en Arctic som brände en kolv efter 10 mil, jag krävde att få en ny skoter och fick det. Nu vet jag inte hur långt du hunnit köra med din...men garantin är förlängd till 3 år enligt konsumentköplagen, se länken

Lycka till!
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Enl. konsumentköplagen har du rätt att byta ut varan ifall du har haft in varan på repration 3 ggr för samma fel utan att dom har lyckats åtgärda det.

Om det gäller motorfordon vet jag dock inte.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

Jag har en -05'as 600SDI, men har inte märkt någonting alls av det du nämner. Vet inte om jag haft tur eller inte med min, men jag bara tankar och kör. Har kört ca 450 mil och har utöver normal service endast bytt 2 stift och ett relä.

Vad händer när du tappar effekt? Tappar motorn varv eller tappar du bara fart? Kan det vara variatorn som växlar på för mycket efter en stund så att motorn inte orkar?
Vad händer om du stannar när du upplever att du börjar förlora effekt och sedan kör vidare? Är den svag på en gång då eller efter en stund?

Vad har du för maxvarv på motorn? (har för mig det skall ligga på 8100-8200 varv). Hur ser stiften ut? Vita/bruna/svarta?

Vad gäller garnativillkor så räcker det med att du påtalat felet inom garantitiden, sedan är det upp till leverantören att fixa felet eller lösa in skotern enl. villkoren i konsumentköplagen.
YETI
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 25 February 2007, 09:25
Location: Piteå/Tärendö

Post by YETI »

Motorn tappar både effekt och varv, variatorn noga kollad och skall växla rätt, stift mm ok osv.
Antar själv att det är Mjukvaran som skjuter på för mycket bränsle då förbrukningen är åt hvete dvs upp mot 4 liter milen vilket jmf med föregåenda förgasarmaskin är 2 liter mer.
Lynx jobbar på detta(eller inte), hursomhelst börjar man ju ledsna och tittar på andra alternativ
YETI
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Hur går det med skotern, hittar dom något fel?
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Hmm, månne om det kan vara något av de berömda kolvringsproblemen som Rotax dragits med. Och att den då tappar komp vid högre belastning pga avmattade ringar vid högre intern arbetstemp.

Bara en teori...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
YETI
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 25 February 2007, 09:25
Location: Piteå/Tärendö

Felsökning pågår

Post by YETI »

De har inte hittat roten till det onda fullt ut ännu, justering av trottelpositionsgivare mm börjar ge resultat i form av lägre bränsleförbrukning ned mot 2 l/mil men jag anser ännu att det är för mycket då jag med föregående förgasarversion fick busa hårt för att komma över två liter milen.
Effekttappet ligger dock kvar vid ihållande körning (3 km eller längre) med eller utan last i varvtalsområdet 6000-8000 rpm, och i alla höjdområden mellan 0 upp till 1600 öh, detta förekom ej heller på den gamla förgasar ST600 som sagt (lägre toppvarv givetvis)
Nu när det diskuteras hör man mer o mer att detta problem finns på sndra maskiner, har själv testat en 07:a o felet kom direkt, gissar att de flesta "vanliga" pruttåkarna aldrig får fram felet men det finns där

Lynx har någon form av mekanikersymposium i Finlad i veckan så vi får se om det kommer nått nytt eller konsumentköplagen får gälla.
Någon som tagit ut ny maskin på detta vis, vad kan standardavdraget per mil tänkas vara
YETI
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Kämpa på och stå på dig. Till veckan ska jag lämna in min skoter på service. Den har missljud från bromsskivan.....låter som inte bromskolven inte går tillbaks....variatorn har börjat att "gnissla" vid belastning på låga varv samt att den trycker ut bränsle i luftarslangen från tanken, även vid lite soppa i tanken.
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Visst är det för dj...gt att nya skotrar skall vara på detta viset.

Jag tycker synd om ala som drababs av dessa besvär. Jag vet hur det känns.
Stå på er. Det lönar sig att klaga.
Mvh ranchn
YETI
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 25 February 2007, 09:25
Location: Piteå/Tärendö

Post by YETI »

Nu börjar det komma till vägs ände dvs inga konkreta åtgärder vidtagna, återförsäljaren har gjort o gör allt han kan inom rimliga gränser.

Däremot är det tydligt att BRP Sverige inte tar tag i detta ärende, ansvarig servicechef bemödar sig inte ens att svara på ett antal enkla frågor ej heller vill han prata per telefon utan gömmer sig bakom växeltelefonist.
KORT OCH GOTT VET INTE BRP Sverige vad KUNDSERVICE/KUNDBEMÖTANDE är och min övertygelse är att de kommer att förlora på detta i långa loppet.

Kommer att gå vidare i ärendet direkt mot Finland och sedan är det Konsumentverket som gäller.
YETI
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Stå på dig och håll oss underrättade
Mvh ranchn
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Kämpa på...

Post by TurboTorung »

Allmäna reklamationsnämden samt Sverker på Plus brukar få fart på de flesta. Lycka till!
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
Post Reply