Allmän info. om vad som gäller vid indraget körkort

Moderator: Mikael

Post Reply
ankaon
Expert
Expert
Posts: 84
Joined: 13 December 2006, 15:20
Location: Luleå

Allmän info. om vad som gäller vid indraget körkort

Post by ankaon »

Har diskuterat detta i ett annat forum och har nu fått svar av Vägverket på mina frågor.


Tänkte bara posta det som en upplysning

Efter att ha skickat följande fråga till Vägverket:Om man har ett körkort utfärdat före 2000-01-01 men har haft det indraget pga. fortkörning och sen fått tillbaka det efter 3 månader kan man då köra skoter på de eller måste man ha förarbevis eftersom det varit indraget????
Och om jag tittar på det nya körkortet så har jag samma utfärdandedatum (1984-11-01) som på det som polisen ville låna.

Så fick jag följande svar:Om körkortet har varit återkallat efter 1 januari 2000 måste du ha ett förarbevis för terrängskoter för att kunna köra skoter. Det är det nu gällande behörighetsdatumet (utfärdandedatum efter återkallelsen) som styr och inte det första utfärdandendatumet som står på körkortet.

Sen har jag ställt en följdfråga:Innebär det då att alla som byter körkort (10år) måste ha förarbevis?, eftersom dom får också ett nytt utfärdandedatum på körkortet…
Om man då ställer det på sin spets och säger att man blir stoppad av polisen och visar upp sitt körkort som varit indraget, hur ska då polisen veta att det varit indraget?
Utfärdandedatumet kan ju bero på att man slarvat bort, bytt efter 10 år mm

Åtekommer med svaret (om jag får nåt).....

Nu har jag fått svar:Du får inte ett nytt behörighetsdatum för att du förnyar ditt körkort efter 10 år, namnbyte mm. Det får du däremot efter en återkallelse. Och det stämmer att polisen inte kan se på ditt körkort att det varit återkallat, men de har tillgång till vägtrafikregistret och ska kontrollera mot detta vilket behörighetsdatum som gäller om de skulle stoppa dig när du kör skoter.

Kan säkert vara bra för fler att veta om detta, har på känn att jag inte är ensam om att ha varit av med körkortet
Post Reply