Skoterledskartan har uppdagats av media

Moderator: Mikael

User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Lite att göra.... nähä.. :D

Men det är ju bra att man får veta hur det ligger till i riksdagen.
Mvh ranchn
Guest

Skatt

Post by Guest »

Jag har ju alltid varit förespråkare för en ledskatt. Den skulle hanteras av en skoterintresseorganisation tex Snofed, ocg sen fördelas ut till klubbarna beroende på hur mycke led man har att sköta. Speciellt "heta" skoterområden skulle få lite extra beviljningar pga hårdare slitage på lederna. Skulle bidra till bättre skoterleder, och skapa arbete i glesbygden.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Snofed skall inte få en enda krona från mig.

Jag ger inte pengar till skoterhatare som lyfter fram olyckor och allt annat skit som det primära när det gäller skoteråkning.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Snofed får gärna hålla sig utanför leden
Mvh ranchn
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Kan inte annat än hålla med dig....var inne på deras hemsida och det skrevs med stora bokstäver om alla dödsolyckor mm.....det finstilta på sidan var om snöskoteråkarnas frihet.....Är Snofed till för skoterälskarna eller inte?
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
Yamaha Gävle
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 6
Joined: 11 December 2007, 19:20
Location: Gävle

Medlems/ledavgifter

Post by Yamaha Gävle »

Hej på er
Nu är det dags att göra debut på dessa sidor, jag är från gävle, kör Yamaha Venture 500 XL har två st 2004:or som fortfarande står i sommarförvaring.(Här klipper vi gräsmattan fortfarande,nästan) :cry:
Nu till mitt egentliga inlägg:
Turbo Torung efterfrågade ett bra sätt att få folk att betala avgifterna, i vår klubb så har vi gjort så att dom som betalar får ett märke att sätta på skotern(typ skattekvitto) det är ju inte något tvingande koncept men det går iallafall att se vem som har betalt avgiften
Yamaha forever
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Medlems/ledavgifter

Post by Mikael »

Yamaha Gävle wrote:Turbo Torung efterfrågade ett bra sätt att få folk att betala avgifterna, i vår klubb så har vi gjort så att dom som betalar får ett märke att sätta på skotern(typ skattekvitto) det är ju inte något tvingande koncept men det går iallafall att se vem som har betalt avgiften
Jo, sant. Men tyvärr så hjälper det inte. Vi har 5300 st registrerade skotrar i kommunen varav 150 st är medlemm i klubben. Man får ett klistermärke osv. men det hjälper inte.

Tyvärr så verkar största delen av, iaf Kalixbor, vara något av det snålaste man kan hitta på denna jord. Gnäller fasiken när de skiter och använder antagligen pappret på bägge sidorna för att sedan tvätta det och hänga upp det på tork.

Och jo, jag bor i Kalix, men jag är uppvuxen utanför samhället och tur är väl det för jag gnäller inte då jag skiter.

När folk svarar: "Att de kör så lite, varför skall de betala lika mycket som andra som kör mer" när man frågar om det vill bli medlem för en kostnad av 150:- så blir man tamejf*n mörkrädd.

Jag testade det på en affär i Kalix som jag försökte kränga lite medlemskort i, bl.a till en som satt i kassan och har skoter som svarade enligt ovan.

Jag sa att jag använder era produkter så lite så jag tar denna utan att betala. Gissa om personen i kassan gillade mig...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Bearcat
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 14 April 2006, 22:49
Location: Båtskärsnäs

Uppror mot snåla Kalixbor!

Post by Bearcat »

Är Kalixbo.

Håller med föregående talare....det är skamligt att inte fler betalar för sig!
Vi hade i skoterklubben ett märke att klistra på huven, men mitt märke blev kvar på kontoret :-(

Vet ej ifall jag fått något inbetalningskort i år???

Nu ska vi jaga :twisted: in pengar så vi får bättre leder (Så Skidoo, Lynx och Polarisförarna kan ha en lite bättre miljö när vi på Yamsarna drar förbi! :-)

5300st x 150kr =795000 kr (men räkna med hälften) 2650stx150kr=397500 kr......fan vilka bra leder vi skulle kunna ha! :D
Lynx X-Trim SC 900 ACE-19Yamaha RX1 Warrior-07 SÅLD! - Garmin 276c - Yamaha ET 340 -84-Såld-Okelbo 600-76(enstånkare)
ulstefan
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 59
Joined: 19 December 2006, 19:12
Location: Årsunda och Lofsdalen

Post by ulstefan »

Hej jag är inte emot ledavgifter men nu börjar det bli ett problem åtminstone där jag håller till jämntland-härjedalen där inför dom egna avgifter på områden så ska man göra en dagsresa så kan man passera
3-4 olika områden och det kostar ca 150kr per område istället för att
ha nåt gemensamnt tex betala ledavg där du huvudsakligen håller till
och få ett bevis att sätta på skotern och då ska man kunna besöka eller passera igenom grannområderna. Jag bet naturligtvis klubbavg och ledavg med glädje där jag håller till. MVH stefan :idea:
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Det är oftast så det brukar bli, och kommer antagligen bli mycket fler i framtiden, tyvärr.

Våran klubb har nästan 40 mil leder, och om det då är 150 personer som betalat in 150 :- så blir det 22500:-

Dessa pengar skall täcka skoterhyra och bensin. Sedan skall då lederna sladdas, men det är ju inte bara dessa 150 personer som kör efter lederna utan dessa pengar skall täcka ledundehåll för 5300 skotrar.

Det kan man ju lätt räkna ut att det inte fungerar. Då blir det givetvis många som gnäller över vad skoterklubben gör och att de skall minsann inte vara med i en klubb som har så dåliga leder.

Nästa grej är då medlemmarna, varför skall 150 medlemmar bekosta 5300 skotrars framfart. Framgent så blir det så att dessa 150 st till slut blir 0 personer och då finns det ingen klubb längre.

Vem skall då de där 5150 personerna som inte vara med i i klubben i början vända sig till och gnälla på urusla leder.

Bara en tanke...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Bearcat
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 39
Joined: 14 April 2006, 22:49
Location: Båtskärsnäs

Post by Bearcat »

Mikael wrote:Det är oftast så det brukar bli, och kommer antagligen bli mycket fler i framtiden, tyvärr.

Våran klubb har nästan 40 mil leder, och om det då är 150 personer som betalat in 150 :- så blir det 22500:-

Dessa pengar skall täcka skoterhyra och bensin. Sedan skall då lederna sladdas, men det är ju inte bara dessa 150 personer som kör efter lederna utan dessa pengar skall täcka ledundehåll för 5300 skotrar.

Det kan man ju lätt räkna ut att det inte fungerar. Då blir det givetvis många som gnäller över vad skoterklubben gör och att de skall minsann inte vara med i en klubb som har så dåliga leder.

Nästa grej är då medlemmarna, varför skall 150 medlemmar bekosta 5300 skotrars framfart. Framgent så blir det så att dessa 150 st till slut blir 0 personer och då finns det ingen klubb längre.

Vem skall då de där 5150 personerna som inte vara med i i klubben i början vända sig till och gnälla på urusla leder.

Bara en tanke...
Exact! :!:
Lynx X-Trim SC 900 ACE-19Yamaha RX1 Warrior-07 SÅLD! - Garmin 276c - Yamaha ET 340 -84-Såld-Okelbo 600-76(enstånkare)
ulstefan
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 59
Joined: 19 December 2006, 19:12
Location: Årsunda och Lofsdalen

Post by ulstefan »

Jag håller helt och hållet med men det är det här om man vill göra en längre touringresa som skrämmer mej om man ska bet 100-150kr
för varje område man passerar det kan bli många områden man bara passerar därför måste det till något gemensamt så att ommråderna
blir åtminstone större och färre.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Givetvis så skall det räcka med att vara med i en skoterklubb, om jag gör en resa genom 10 klubbars områden, som brukar hända var och varannan helg under säsongen, så skall jag inte behöva betala 1500:-

Det viktiga i slutändan ATT man är med i en klubb, vilken spelar mindre roll.

Men risken är att det kommer sluta som i Vemdalen där det kostar skjortan, vet ej vad de tar för att bara passera.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply