Skoterledskartan har uppdagats av media

Moderator: Mikael

User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Skoterledskartan har uppdagats av media

Post by Andreas »

Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Re: Skoterledskartan har uppdagats av media

Post by ranchn »

KUL :) Hoppas ledsystemet växer som det knakar.
Mvh ranchn
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Re: Skoterledskartan har uppdagats av media

Post by 65nord »

ranchn wrote: KUL :) Hoppas ledsystemet växer som det knakar.
Hoppas att klubbarna får resurser att underhålla alla leder också! :lol:
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Har lite att göra med hur många medlemmar det är.
Tar vi Kalix exempelvis, ca 4500 skotrar, av dem så är 120 st medlemmar i Kalix skoterklubb. Förvisso så finns det även Töre, Nyborg och Övrebygdens klubb, men det är ändå skrämmande lite.

Känns som att det är väldigt många supersnikna människor som snålåker på leder med någon idiotisk ursäkt på lager som befriar dem och deras samvete från att slippa betal den ofantliga summan på 150:- per år.

De kanske hellre vill ha det som i Vemdalen, typ nästan 1000:- i ledavgift och löser du inte det så blir det böter.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Mikael wrote:
De kanske hellre vill ha det som i Vemdalen, typ nästan 1000:- i ledavgift och löser du inte det så blir det böter.
Det vore väl så alla klubbar borde ha det.
Kan man inte bidra med en peng motsvarande ett par pizzor, så bör de inte få köra på VÅRA leder.
Mvh ranchn
fredrikl
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 71
Joined: 6 March 2007, 07:39
Location: Malå

Post by fredrikl »

Problemet är väl att det i och med att allemansrätten finns, inte går att tvinga folk att betala ledavgift.
Jag tror att det vore bättre att ta det via ngn statlig "ledavgift" eller liknande som inkasserades via registreringsnumret på skotern.
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

fredrikl wrote:Problemet är väl att det i och med att allemansrätten finns, inte går att tvinga folk att betala ledavgift.
Jag tror att det vore bättre att ta det via ngn statlig "ledavgift" eller liknande som inkasserades via registreringsnumret på skotern.
Personligen tror jag inte på detta koncept. Då skall pappersvändarna ha en del av kakan, d.v.s. 90% av kakan, och knappt brödsmulor kvar till det pengen var tänkt till.

Egentligen tycker jag att kommunen skall stå för (delar av) ledunderhållet. Likställ en skoterklubb med en MC klubb, inte skall MC klubben stå för reparation och underhåll av vägarna dom kör på...
(Lite platt jämförelse, men...)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
fredrikl
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 71
Joined: 6 March 2007, 07:39
Location: Malå

Post by fredrikl »

Andreas wrote:
fredrikl wrote:Problemet är väl att det i och med att allemansrätten finns, inte går att tvinga folk att betala ledavgift.
Jag tror att det vore bättre att ta det via ngn statlig "ledavgift" eller liknande som inkasserades via registreringsnumret på skotern.
Personligen tror jag inte på detta koncept. Då skall pappersvändarna ha en del av kakan, d.v.s. 90% av kakan, och knappt brödsmulor kvar till det pengen var tänkt till.

Egentligen tycker jag att kommunen skall stå för (delar av) ledunderhållet. Likställ en skoterklubb med en MC klubb, inte skall MC klubben stå för reparation och underhåll av vägarna dom kör på...
(Lite platt jämförelse, men...)
jo, MEN...
även om nu t.ex Kalix skoterklubb "bara" skulle få 10%, så skulle det morsvara intäkter från 450 skoterägare, istället för som nu från 120 st...
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

fredrikl wrote:Problemet är väl att det i och med att allemansrätten finns, inte går att tvinga folk att betala ledavgift.
Jag tror att det vore bättre att ta det via ngn statlig "ledavgift" eller liknande som inkasserades via registreringsnumret på skotern.
Men man kan införa skoterförbud och körning endast efter led och ta en tvingande ledavgift. Så har de gjort på andra håll i landet.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

fredrikl wrote: jo, MEN...
även om nu t.ex Kalix skoterklubb "bara" skulle få 10%, så skulle det morsvara intäkter från 450 skoterägare, istället för som nu från 120 st...
Nu är det så att det är 4 klubbar i Kalix kommun som kanske tillsammans kommer upp i den mängden.

Det finns massvis med andra problem, hur skall exempelvis pengarna fördelas mellan klubbarna? Kan jag starta en skoterklubb och kräva lika mycket pengar som andra klubbar på orten osv.

Och i slutändan tror jag inte det blir en enda ynka % som kommer gå till skoterklubbarna, pengarna som blir över efter pappersvändarna kommer istället omfördelas för att användas till Essingeledens ombyggnation i Sthlm.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Vi har ju ett klockrent exempel: bil/väg-skatten.

Vad jag har fått lära mig om denna är att det skulle vara en temprär skatt som skulle betala omläggningen till högertrafik.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
fredrikl
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 71
Joined: 6 March 2007, 07:39
Location: Malå

Post by fredrikl »

Mikael wrote:
fredrikl wrote:Problemet är väl att det i och med att allemansrätten finns, inte går att tvinga folk att betala ledavgift.
Jag tror att det vore bättre att ta det via ngn statlig "ledavgift" eller liknande som inkasserades via registreringsnumret på skotern.
Men man kan införa skoterförbud och körning endast efter led och ta en tvingande ledavgift. Så har de gjort på andra håll i landet.
jag tror tyvärr inte att det finns en laglig grund att ta ut denna ledavgift. det går ju iofs bra att ta ut den så länge som inte ngn protesterar och det blir en rättegång om saken.

det skulle ju åxå gå att lösa liknande det statliga jaktkortet. där fonderas alla inbetalade pengar och betalas ut till åtgärder som ska främja jakten och viltforskningen. I detta fall skulle då pengarna ex.vis betalas ut till kommunerna, baserat på hur många mil skoterleder det finns i kommunen. - bara min tanke...
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Såg nu skulle Snofed försöka få regeringen att göra en utredning gällande ersättningar för ledunderhållet. Men alla tänkbara pengar går väl till att bekosta utredningen.

Någon som har bra tips på hur man får skoteråkarna att betala ledavgiften. Något som är effektivt.
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

TurboTorung wrote:Någon som har bra tips på hur man får skoteråkarna att betala ledavgiften. Något som är effektivt.
Strunta i att underhålla lederna, så skall man se att telefonerna till ansvariga går varm.
Mvh ranchn
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Hade lite att göra så jag kollade lite på riksdagens hemsida (då förstår ni att jag hade lite att göra) och såg att man avslog motionerna gällande Snöskoterfrågor som Britta Rådström (s) samt Lars U Granberg (s) lämnat in. Så frågan är om riksdagen bryr sig om snöskotrarna och vi som gillar friheten med snöskoter....

"Citat"

Snöskoterfrågor


Riksdagen avslår motionerna

2006/07:T252 av Britta Rådström m.fl. (s) och

2006/07:T389 av Lars U Granberg m.fl. (s).
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
Post Reply