Intresseförfrågan AUTOROUTING (automatisk vägvisning)

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Intresseförfrågan AUTOROUTING (automatisk vägvisning)

Post by Mikael »

Jahapps, på allmän begäran.

Autoroutingprogramvaran går totalt på ca 2600 EUR vilket är en inte helt liten summa. Frågan är då hur många är intresserade samt också är villiga att lägga en extra slant för att få denna funktion. Givetvis så blir slanten mindre ju fler som är intresserade.

Har även tänkt gå ut med ett mail till användare av kartan om intresset är stort bland forummedelmmarna då många inte hittar till detta forum.

Finns säkert många som inte vet vad autorouting är, men det är vägvisning/vägval helt automatiskt. Samt att du får reda på den riktiga sträcka till målet, tidsåtgång med nuvarande fart etc. istället för att du får hur långt det är till målet om du är en fågel.

Så, det är bara att välja alternativ och klicka på knappen, du behöver inte skriva något inlägg och du är anonym.

Följande GPSer klarar av autorouting (automatisk vägvisning), de övriga kan utnyttja kartan precis som den är nu.

Astro
cf Que 1620
eTrex Legend Cx
eTrex LegendC
eTrex Venture Cx
eTrex Vista Cx
FJ Cruiser Quest
GPS 10
GPS 18 Automotive Bundles
GPS V
GPSMAP 196
GPSMAP 276C
GPSMAP 296
GPSMAP 376C
GPSMAP 378
GPSMAP 396
GPSMAP 478
GPSMAP 496
GPSMAP 60
GPSMAP 60C
GPSMAP 60CS
GPSMAP 60CSx
GPSMAP 60Cx
GPSMAP 76C
GPSMAP 76CS
GPSMAP 76CSx
GPSMAP 76Cx
GPSMAP 96
GPSMAP 96C
iQue 3000
iQue 3200
iQue 3600
iQue 3600a
iQue M3
iQue M4
iQue M5
NavTalk GSM
Navus 2
nuvi 350
nuvi 360
nuvi 660
Quest
Quest 2
Rino 520
Rino 530
StreetPilot 2610 GPS
StreetPilot 2620 GPS
StreetPilot 2650 GPS
StreetPilot 2660 GPS
StreetPilot 2720 GPS
StreetPilot 2730
StreetPilot 7200
StreetPilot 7500
StreetPilot c310
StreetPilot c320
StreetPilot c330
StreetPilot c340
StreetPilot c550
StreetPilot i2
StreetPilot i3
StreetPilot i5
StreetPilot III GPS
zumo 550
Last edited by Mikael on 14 November 2007, 13:19, edited 3 times in total.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Hur skall man kunna hjälpa till med att sprida ryktet att ni finns?

Mitt förslag är att alla pratar varmt om skoterledkartan i sin lokala klub. Skall det ut mail eller skriflig info till klubmedlemmarna så kanske man kan klämma med ett flyblad. Och varför inte smälla upp en banner på klubbens hemsida. En affish på anslagstavlan i klubbhuset osv osv.

Det är ju vi som använder kartan som ser hur bra den är och vi vill nog gärna ha fler användare (läs billiga kartversioner).

I vindelns kommun arangeras det olika happenings varje vinter för skoterförare. Jag skulle kunna skapa en affish med info om kartan och dra den med mig till dessa. Där skulle jag kunna förklara hur kartan fungerar och hänvisa till Micke eller Andreas.
Eller för att tala i klarspråk... Stå där och försöka sälja kartan :)


Så poletärer förena eder...
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Bra idé, och dessutom, ju fler som använder kartan destor fler ledspår hittas det, som iiofs genererar jobb för mig, men i slutändan så blir det en ledkarta med bra täckning och, förhoppningsvis, även autorouting i framtiden.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

Mikael wrote:iofs genererar jobb för mig.
Kan kallas för självförvållat. Har man detta tidsödande intresse så har man.
Mvh ranchn
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Det var inte överväldigande många som svarat på enkäten trots att den har hur många visningar som helst.

Hittills så var den ganska enhällig, men jag hade hoppats på högre deltagarantal.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
ranchn
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 332
Joined: 5 November 2006, 20:05
Location: Hällnäs

Post by ranchn »

I skrivande stund... 71 visningar av tråden och 8 röster. Skamligt.

Men det är väl samma syndrom som med uppdateringar av personlig info.
Verkar vara endast ett fåtal användare som är intresserad av att kartan/forumet skall växa.
Mvh ranchn
User avatar
TurboTorung
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 120
Joined: 22 February 2007, 09:37
Location: Lycksele

Post by TurboTorung »

Kan hålla med om att det är många medlemar i forumet som aldrig skriver en enda komentar eller så....sen en liten klickning på röstningen borde de flesta klara av.....sen är det frågan om inte besöken räknas alla gången man går in.....jag har säkert varit inne på denna tråd 5-6 ggr...men jag har ju rösta i alla fall.
Arctic Cat TurboTouring 660 -06
Garmin 276c -07
VW Sharan V6 -02
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

15 som kan ge en slant, 2 som vill ha det gratis och 1 som inte vet vad autorouting är och slutligen 1 som tycker att det inte behövs.

Låter denna "Intresseförfrågan" stå kvar ett tag till, iaf tills säsongen startar igen.

Jag vill ogärna punga ut med 20 000+ kr för en programvara om det ej är så många som är intresserad av det. Om det blir så att programvaran införskaffas så blir det 2 versioner av kartan så att de som lägger en slant får autorouting (vägvisning) på sin karta. Siktar på att få den slanten under 200:- (helst under 100:-)

För att få slanten så låg som möjligt så skall jag dessutom gå ut med ett
e-post angående detta till alla, ju fler desto billigare, skrev det tidigare också. Detta e-post blir till hösten.

Nu räfsar alla gräsmattan, kastar ut NPK och Stroller Kombi för att sedan rikta in sparken mot solen så den kan tjänstgöra som Baden-baden ett tag... ;)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
ulstefan
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 59
Joined: 19 December 2006, 19:12
Location: Årsunda och Lofsdalen

Post by ulstefan »

jag tror säkert att mer än 15 st är intresserade av autorouting det är bara det att dom inte varit in på sidan och sett det. :?:
ulstefan
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 59
Joined: 19 December 2006, 19:12
Location: Årsunda och Lofsdalen

Post by ulstefan »

hej undrar hur det går med funderingarna att skaffa autorouting
mvh stefan. :?: :?: :?:
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jag testkör det lite för att få grepp om det. Skall ta tag i det hela inom en någorlunda snar framtid och skicka iväg ett intresse-mail till alla.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Nuså är det lagt en beställning på Autorouting-programvara. Sved nå jäkulskt i plånboken.

Tester med programvaran kommer att ske, sedan kommer en routingversion att distribueras ut till dem som betalar den lilla extraslanten som blir. Återkommer med info. Skall även skicka ut info till alla som har nuvarande karta.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply