problem med program

Moderator: Mikael

Post Reply
dajje
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 29 March 2007, 12:12
Location: Kalix

problem med program

Post by dajje »

har försökt att hitta ett bra och enkelt samt vål fungerande program för att kunna göra egna kartor över jaktmarker och lokala skoterleder som ej är x-ade för eget bruk men har ej hittat nåt som uppfyller mina krav. det program som kommit närmast mina önskemål finns på http://home.cinci.rr.com/creek/garmin.htm men har ej fårr det att fungera ännu. problem med inställningarna. e det någon som har bra förslag på program som funkar till detta ändamål. det e tänkt att jag skall kunna göra en transparent karta för att lägga över en topografisk karta och inte göra en från grunden. med andra ord rita in det jag vill ha på ett genomskinligt lager och använda det i Mapsource
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Ungefär som jag gjort mao. :)

Dokumentationen till programmen är inte de bästa, det finns men det blir mycket trial'n'error.

Var är det som du stöter på patrull?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
fredrikl
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 71
Joined: 6 March 2007, 07:39
Location: Malå

Post by fredrikl »

jag har gått den hårda vägen:
spela in spåren i gps:en - ta in dom i GPS Trackmaker Pro - exportera som shapefil och ta in i Arcview...
dajje
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 29 March 2007, 12:12
Location: Kalix

Post by dajje »

för det första så får jag inte upp kartan på seamless.usgs.gov. om nu denna behövs. resterande fipplande att få in allt i custom-mappen funkar bra men då jag provar att få in kartan så hänger sig mapsource.

den kartan jag använt e garmins basickarta som jag helt enkelt kopierat in till mapedit, gjort mp-fil, kopierat in denna i custom-mappen, fixat regedit, kort systemet i Dos och allt har gått fint tills jag skall öppna kartan.

vad e felet. kartan, programmeringen eller handhavandet?? satt tills 5 på morgonen i förrgår utan att lyckas för att åka till jobbet kl 6!!!!

JAG VAR TRÖTT SEN OCH E DET FORTFARANDE..... HJÄLP :shock:
dajje
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 29 March 2007, 12:12
Location: Kalix

Post by dajje »

för det första så får jag inte upp kartan på seamless.usgs.gov. om nu denna behövs. resterande fipplande att få in allt i custom-mappen funkar bra men då jag provar att få in kartan så hänger sig mapsource.

den kartan jag använt e garmins basickarta som jag helt enkelt kopierat in till mapedit, gjort mp-fil, kopierat in denna i custom-mappen, fixat regedit, kort systemet i Dos och allt har gått fint tills jag skall öppna kartan.

vad e felet. kartan, programmeringen eller handhavandet?? satt tills 5 på morgonen i förrgår utan att lyckas för att åka till jobbet kl 6!!!!

JAG VAR TRÖTT SEN OCH E DET FORTFARANDE..... HJÄLP :shock:
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Kan du skicka mig MP-filen och PV-filen så kan jag göra en snabbkoll och se om det är något uppenbart som är fel.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
dajje
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 4
Joined: 29 March 2007, 12:12
Location: Kalix

Post by dajje »

tack för hjälpen mikael. det funkade fint. har du grunnat nåt på motfrågan?

fick förresten ett infall i fredags. lastade skotern kl.18, for till ammarnäs. framme vid tärnasjön kl. 23. det blev 30 mil på lördag och mil på 10 på söndag för att sedan vara hemma kl. 17 i kalix. behöver jag tillägga att jag var trött på söndagskvällen. skall kolla om det blev nån ny led. återkommer
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Lät som ett trevligt infall. Satt själv på en Finlandsbåt den gångna helgen så jag slapp se då föret försvann..

Btw, kolla din mail...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply