Routing via skoterled Garming 276cx

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
Sundström
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 1
Joined: 26 January 2024, 10:33

Routing via skoterled Garming 276cx

Post by Sundström »

Hej, är helt färsk användare med en väldigt enkel fråga, hittade dock inget svar på denna i forumet sedan tidigare. Hur får jag GPS-en att välja skoterleder vid navigering till en viss position? Jag har slagit av "lås på väg" och valt "terrängkörning", men ändå vill den att jag åker på vägar.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Routing via skoterled Garming 276cx

Post by Mikael »

Du skall INTE ha lås på väg och du skall ha Bilväg (ej terrängkärng).

Då både Friluftskartan och Skoterledskartan är ruttbara så kan gpsen rutta efter båda.
Man kan numera inte välja vilken karta som man vill rutta efter, det gick på äldre GPSmodeller.

Gpsen väljer alltid den "väg" som är närmast gpsens egna position är den skall börja rutta.
Ibland börjar GPSen rutta efter Friluftskartan för att sedan upptäcka att den inte kan nå målet på den kartan och då blir det ruttberäkningsfel.

På vissa gpsmodeller ex 276Cx och någon fler så har Garmin lagt in en prioritering på att rutten skall beräknas på den karta som har bakgrund. I det här fallet så blir det Friluftskartan då Skoterledskartan bara är ett lager framför. Vet ej om detta är en bugg eller ej i GPSen.

Finns 2 olika lösningar.
Du kan gå in i ruttinställningar och aktivera att gpsen skall undvika ALLA vägtyper utom större motorvägar. Då fungerar allting bra, för det mesta.

Eller... (Lösningen, som jag kör med)

Först har jag ställt Automatiskt ruttomberäkning till AV eller Manuell. Det hittar du i Inställningar->Rutter.
Då beräknas inte rutten om av misstag för då hamnar rutten efter Friluftskartan istället för Skoterledskartan. Har jag dessutom skapat rutten i datorn så vill jag att den skall gå på det sättet och inte att GPSen hittar på något eget.

Kolla också så att Bilkörning eller liknande är inställd som ruttalternativt. Du skall inte ha terrängkörning. Då blir det bara raka streck.
Autozoom av karta brukar jag stänga av då jag tycker det är viktigare att kunna se terrängen i närområdet än när jag skall svänga om 3 mil.
Lås på väg skall vara av.

Sedan bockar jag bort Friluftskartan från Inställningar->Kartor, beräknar/aktiverar min rutt och bockar därefter i Friluftskartan.
Vill jag av någon orsak ändra min rutt så väljer jag ruttomberäkning manuellt i GPSen, då med Friluftskartan avstängd.

Som sagt, synd att Garmin inte har kvar valet att man kan välja kartan som GSPen skall rutta efter.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply