Blå ring runt bäringspekaren?

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Blå ring runt bäringspekaren?

Post by sarrow »

Det är en blå ring runt bäringspekaren + att det snurrar lite väl mycket, vad kan det vara för fel då? Jag har provat o kalibrerat kompassen ett antal ggr! Det är en Garmin 60 csx
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Blå ring?
Är det på kartvisningssidan du menar och blir den större då du zoomar in så är det ringen som markerar hur stor ev felvisning kan vara. Så är det iaf på min 276C

Att den snurrar låter som att du skall slå på GPSen och snurra den sakta 2 varv liggandes så kompassen får kalibrera sig, har för mig att man böra göra detta då man slår på den. Du kanske snurrade GPSen för fort eller prova att ha den liggandes på 'rygg'?

(Antar att du är utomhus och inte är alltför nära mycket järnskrot då du kalibrerar/kollar på kompassen).
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
sarrow
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 5 September 2007, 16:21
Location: Gagnef

Post by sarrow »

Mikael wrote:Blå ring?
Är det på kartvisningssidan du menar och blir den större då du zoomar in så är det ringen som markerar hur stor ev felvisning kan vara. Så är det iaf på min 276C

Att den snurrar låter som att du skall slå på GPSen och snurra den sakta 2 varv liggandes så kompassen får kalibrera sig, har för mig att man böra göra detta då man slår på den. Du kanske snurrade GPSen för fort eller prova att ha den liggandes på 'rygg'?

(Antar att du är utomhus och inte är alltför nära mycket järnskrot då du kalibrerar/kollar på kompassen).


Okej det är felvisningsringen, kan ju bero på att jag var rätt nära en kraftledning? den kanske stör rätt mycke?
Garmin monterra med fri pro v.3 och självklart skoterkartan.

Garmin Rino 650 nordic
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Inte så säkert att den påverkar felvisningen, det har mer att göra med hur många satelliter som din GPS har mottagning av och hur starkmottagningen är. Kom ihåg att ha Waas/Egnos avslaget i GPSen. Det är inte i funktion ännu och resulterar ofta i sämre noggrannhet.

Däremot så kan kompassen bli vimsig av en kraftkedning. Genereras ganska kraftiga (för en kompass sett) magnetfält kring en kraftledning.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply