Förändra utseendet på skoterledskartan.

Moderator: Mikael

Post Reply
chripopper
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 17
Joined: 31 July 2007, 17:20
Location: Piteå

Förändra utseendet på skoterledskartan.

Post by chripopper »

Hejsan, det har nu blivit populärt med "TYP-filer" som man kan förändra färger och former på olika saker i en karta på ett relativt enkelt sätt, därför har jag gjort en egen sådan.

Jag köpte nyss skoterledskartan som jag tänker använda ovanpå Friluftskartan pro i vinter, men jag tyckte att det blev för grötigt med röda leder när vissa vägar osv i FriPro var röda dom också, plus att jag tyckte inte att rött syntes särskilt bra vid en snabb titt heller.
Så jag skrev ihop en TYP-fil som ändrade färgerna till dem jag vill ha. Och när jag ändå gjort den så bakade jag in allt i en installationsfil som jag tänkte lägga upp här.

Denna version ändrar färgen på lederna till blåa med svarta kanter som jag tyckte syntes väldigt bra på min Gpsmap 60cx. Modifieringen går att när du vill ta bort via lägg till/ta bort program på kontrollpanelen så blir kartan exakt som du haft den förut igen.

Såhär gör du för att installera:

1. Ladda hem Skoterledskartan TYP.zip som jag bifogat i detta meddelande.
2. Kör Skoterledskartan TYP.exe och klicka dig igenom.
3. Klart


Kom gärna med förslag på andra färger/saker ni vill ha ändrat.


*********************************************************************************

1.02:

Har gjort ännu en ny version av installationsprogrammet på antes begäran. Denna version kollar automatiskt var du installerat skoterledskartan och kopierar alla nödvändiga filer dit istället för till C:\Program\Garmin\SnowMobile. Detta för att det ska kunna fungera med uppdateringstjänsten i framtiden.
Denna version skickar även med en "Skoterledskartan TYP uninstall" dit du har installerat skoterledskartan så man kan avinstallera kartan därifrån också, men den finns fortfarande kvar i lägg till/ta bort program.

1.03: Likadan som 1.02 fast för dig som har köpt skoterkartan med autorouting.
Attachments
Skoterledskartan TYP.zip
1.02= VERSIONEN FÖR DIG SOM INTE HAR AUTOROUTING-KARTAN.
(175.5 KiB) Downloaded 195 times
Skoterledskartan Autorouting TYP.zip
1.03= VERSIONEN FÖR DIG SOM HAR AUTOROUTING-KARTAN.
(175.11 KiB) Downloaded 196 times
Last edited by chripopper on 9 November 2007, 11:39, edited 12 times in total.
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Hejsan.
Observera att vi inte kan garantera att skoterledskartan funerar korrekt och kan uppdateras korrekt ifall modifikationer görs på den.

Denna patch görs på eget ansvar.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Det man skall tänka på är att om man kör "Uppdatera skoterledskartan" efter manlagt in denna patch så tas patchen bort.

Dock så fungerade inte installationen för mig. Jag var tvungen att manuellt kopiera snow.tdb från "c:\program\Skoterledskartan TYP" till den plats där min snow.tdb ligger. I mitt fall "c:\Garmin\Mapsource\SnowMobile\"

chripopper: Jag fick en snow.tdb som hade 0 i FamilyId istället för den korrekta.

Men det ser helt klart najs ut. Så det kan vara värt att kika på, men som Andreas säger så ställ inte till med något i datorn, dock så verkar det ordna till sig efter en "Uppdatera skoterledskartan" om man nu gör något galet (jag testade att sabba mina filer och det blev återställt).

Synd att detta inte går att bygga in i själva kartan. :(
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Ser att du uppdaterat installern nu och den fungerar klockrent för mig.

Alla som använder detta skall tänka på att det är ett fix som ligger utanför ledkartan. Jag ser inget direkt problem med det men använd den på egen risk.

I de flesta fall så återställs ledkartan om man uppdaterar den, men det finns något som heter "ingen regel utan undantag". :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
fredrikl
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 71
Joined: 6 March 2007, 07:39
Location: Malå

Post by fredrikl »

Jag fick ngt skumt fel i mapsource när jag provade, men det ordnade till sig efter lite småfix, men annars så ser det onekligen bra ut.
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

Om alla som provat tycker det ser bra ut, så kanske Mikael kan lägga med TYP-filen så den ingår i den ordinarie kartan?

Är TYP-filen korrekt gjord och installeras korrekt i datorn (både vart TYP-filen placeras på disken och hur registerändringen görs) så kan man uppdatera skoterledskartan utan att TYP-filen påverkas och vice versa.

TYP-filen är en kompilerad textfil som man kan lägga precis vart som helst på datorns disk, man pekar ut vart den ligger genom att lägga till en registernyckel för den aktuella kartan (skoterledskartan). Dessa fungerar sedan helt oberoende av varandra. På detta sätt gjorde jag mina TYP-filer för "gamla" Friluftskartan.

//Leif
chripopper
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 17
Joined: 31 July 2007, 17:20
Location: Piteå

Post by chripopper »

Det är inte helt sant, eftersom orginal snow.tdb av någon konstig anledning inte funkar med typ-filer, så installationsprogrammet ersätter den med en lite ändrat snow.tdb med stöd för typ-filer. Men om Mikael inkluderar denna version av snow.tdb kan man uppdatera hur mycket man vill utan att förändringarna försvinner. Annars så är det bara att köra installeringsprogrammet igen efter uppdateringen.

Vad hade för för fel fredrikl ?
fredrikl
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 71
Joined: 6 March 2007, 07:39
Location: Malå

Post by fredrikl »

vette fasen vad som blev fel, jag fick ett meddelande om att jag måste köra en uppdatering till US Topo map... fick ladda ner den från garmin.com sen så blev det bra
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Det går att distribuera ut en snow.tdb plus givetvis TYP-filen via uppdateringsprogrammet. Det som uppdateringsprogrammet inte klarar av (i nuläget) är att lägga till register-nyckeln som behövs för TYP-filen.

Så Ante måste dona lite i det programmet för att den skall klara av det.

Det som sedan alla bör veta är att alla GPSer inte klarar av TYP-filer. Dock är det enda som händer i detta fall är att förändringen inte visas i GPSen.

Vi får återkomma i detta ärende...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

chripopper wrote:Det är inte helt sant, eftersom orginal snow.tdb av någon konstig anledning inte funkar med typ-filer
OK, visste inte det :)
chripopper
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 17
Joined: 31 July 2007, 17:20
Location: Piteå

Post by chripopper »

65nord wrote:
chripopper wrote:Det är inte helt sant, eftersom orginal snow.tdb av någon konstig anledning inte funkar med typ-filer
OK, visste inte det :)
Nä det är inte så lätt att veta =) Dock så har jag ingen teori i skallen om vad fredrikl:s fel med us topo map beror på eftersom min install inte har nånting med den kartan att göra överhuvudtaget....

Precis som micke säger så funkar inte dessa ändringar via typ-filer på alla gps:er men det fungerar på nyare gps:er iallafall, fixar ev. en lista senare. Men det fungerar alltid i mapsource om du har en någolunda uppdaterad version.

Om någon annan upplever nån bugg så meddela gärna mig.

EDIT: Ny version! Kolla mitt första inlägg.
chripopper
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 17
Joined: 31 July 2007, 17:20
Location: Piteå

Post by chripopper »

Hade inte tänkt göra så mycket mer med dessa filer men nu när autorouting-funktionen kom så kände jag mig skyldig att göra en till version.

Installerar du versionen som ej är till för autorouting på autorouting-kartan så kommer kartan inte att fungera (eftersom den får fel version av snow.tdb). Därför gjorde jag en till installation för er som skaffat autorouting istället för att radera tråden så jag slipper bli hotad efter att ha förstört nåns karta.

Ändrade även till .zip arkiv som xp kan läsa, så nu behöver man inte ladda hem nåt program för att packa upp filen.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

chripopper wrote:Hade inte tänkt göra så mycket mer med dessa filer men nu när autorouting-funktionen kom så kände jag mig skyldig att göra en till version.

Installerar du versionen som ej är till för autorouting på autorouting-kartan så kommer kartan inte att fungera (eftersom den får fel version av snow.tdb). Därför gjorde jag en till installation för er som skaffat autorouting istället för att radera tråden så jag slipper bli hotad efter att ha förstört nåns karta.

Ändrade även till .zip arkiv som xp kan läsa, så nu behöver man inte ladda hem nåt program för att packa upp filen.
Skall jag lägga in TYP-filen i installationen för autorouting-kartan?

Och alla er som funderar vad (%"&%#". Autorotingkarta finns den, så kan jag lugna er med att jag kommer snart gå ut med info via mail till alla.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply