Symbolerna syns inte i navin. Help..

Frågor/problem kring installation och uppdateringar.

Moderator: Mikael

JE1
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 31 December 2007, 17:47
Location: Lycksele

Symbolerna syns inte i navin. Help..

Post by JE1 »

Hej.
Har installerat ledkartan nu och den ser mycket fin ut.
Men symboler t.ex. vindskydden och bergen syns inte i GPS:en. Bara lederna. I mapsource syns de däremot.
Är det en inställningsfråga /fel handhavande med programmet eller kan det bero på att jag inte har friluftskartan inlagd i navigatorn?
Om någon har ett tips eller råd vore jag tacksam!

Jag har en Garmin Zumo 550.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Mapsource har liten annan zoomnivå än GPS, speciellt om man ställer in Mapsource på högsta delajen.

Syns de inte ens om du zoomar in till ex. 300 meter?

Går det att ställa detaljrikedomen i Zumo i nån meny typ "kartinställningar" eller liknande?

Jag vet inte exakt hur Zumo är men kan du ställa vid vilken zoomnivå olika detaljer skall dyka upp?

Ex. POI vid 800 meter, Järnvägar vid 3km osv?
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
JE1
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 31 December 2007, 17:47
Location: Lycksele

Post by JE1 »

Hej.
Jag har ställt in Zumon på maximalt detaljerad karta men symbolerna syns inte, inte på någon zoomnivå.
Kan det vara jag som gjort ngt fel vid installationen? Laddat fel karta eller liknande?
Kartan jag laddat i Zumon heter 69696972
Lederna syns kanon i alla fall.
JE
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Leder, vindskydd, grillstugor är i samma karta.

Om du provar att söka på "Logi" och se om det kommer upp vindskydd/stugor?

Kanske nån med en Zümo som kanske har lite info om detta.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

JE1 wrote:Hej.
Jag har ställt in Zumon på maximalt detaljerad karta men symbolerna syns inte, inte på någon zoomnivå.
Kan det vara jag som gjort ngt fel vid installationen? Laddat fel karta eller liknande?
Kartan jag laddat i Zumon heter 69696972
Lederna syns kanon i alla fall.
JE
Själva installationen skall det nog inte vara fel på, då skulle du inte ens se skoterlederna. Skulle tro att det är nån inställning i GPS'en.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
JE1
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 31 December 2007, 17:47
Location: Lycksele

Post by JE1 »

Hej igen.
Nu funkar det. Efter att jag första gången sökt efter vindskydden under "logi" i underkategorin Camping/fordonsparkering så dök de upp.
Nu syns de på kartan!

Men de syns bara om jag zoomar in till 80 meters zoomnivå.
Annars är de osynliga. Lite synd eftersom man då inte kan se dom närma sig under färd och planera resan därefter.
80 meters zoomnivå är för "tight" för att ha som kartbild under färd...
Bergen syns inte alls, men det beror nog kanske på att jag inte har friluftskartan inlagd...?

Med Zumon har man tyvärr inte möjlighet att välja på vilken zoomnivå symbolerna ska synas, min tidigare streetpilot 2610 hade den funktionen vilket var kanon.
JE
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

I vilken zoomningsgrad vill du se vindskydden?
Eventuellt kan Micke ändra detta på kartan.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jag kör dem upp till nivå 2 av 3.

Zoomningsnivå på POI är ej ställbart via kartan så att GPSen tar hänsyn till det, endast Mapsource gör det. Dock så kör jag dubbelt, både POI och Point.

För mig så syns de upp till 3km zoomnivå i GPS med detaljrikedomen ställd på max. Normal detalj så syns de upp till 1.2 km.

POI ligger bara på 1'a lagret och syns normal bara upp till ca 300 meters zoom. På 2'a lagret så ligger den en likadan symbol, men då som point.

Detta för att det skall vara sökbart i GPS, samt att man dessutom kan ha med telefonnummer osv. på olika saker.

Kan andra som har Zumo höra av sig angående detta. Ingen har sagt något om detta tidigare.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
PatrikS
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 21 November 2007, 01:43
Location: Kalix

Post by PatrikS »

Mikael wrote:Jag kör dem upp till nivå 2 av 3.

Zoomningsnivå på POI är ej ställbart via kartan så att GPSen tar hänsyn till det, endast Mapsource gör det. Dock så kör jag dubbelt, både POI och Point.

För mig så syns de upp till 3km zoomnivå i GPS med detaljrikedomen ställd på max. Normal detalj så syns de upp till 1.2 km.

POI ligger bara på 1'a lagret och syns normal bara upp till ca 300 meters zoom. På 2'a lagret så ligger den en likadan symbol, men då som point.

Detta för att det skall vara sökbart i GPS, samt att man dessutom kan ha med telefonnummer osv. på olika saker.

Kan andra som har Zumo höra av sig angående detta. Ingen har sagt något om detta tidigare.
Jag kan bekräfta detta, vindskydd etc syns inte förrän man zoomat in till 80m. Däremot syntes dom på en gång för mig, behövde inte söka efter dom. 80m är helt klart för litet för att köra efter, så om det går att fixa så vore det ju kanonbra!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Zumon måste ha konstig hantering av Points. Om jag höjer vindskydd ytterligare ett lager så kommer vindskydden att synas upp till 50km zoom, minst. Och då blir kartan inte rolig att arbeta med.

Kan man ändra kartinställningar i Zumo?

Patrik, kanske att du kikar förbi så vi kan testa det lite mer.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
PatrikS
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 7
Joined: 21 November 2007, 01:43
Location: Kalix

Post by PatrikS »

Mikael wrote:Zumon måste ha konstig hantering av Points. Om jag höjer vindskydd ytterligare ett lager så kommer vindskydden att synas upp till 50km zoom, minst. Och då blir kartan inte rolig att arbeta med.

Kan man ändra kartinställningar i Zumo?

Patrik, kanske att du kikar förbi så vi kan testa det lite mer.
Man kan inte ändra så himla mycket vad jag hunnit se, annat än detaljnivå. Jag har inte testat med versionen där POI ligger på lager 2, ska testa göra en uppdatering och se hur det funkar. Annars får jag väl kika förbi, om du bjuder på kaffe :)
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jodå, kaffe finns...
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Jahapps, jag har testat att ändra lite i zoomlagren på kartan. Uppdatera kartan och se om det är någon skillnad.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Olle
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 15
Joined: 20 August 2007, 19:50
Location: Sandviken

Post by Olle »

Hej!
Jag har ochså en Zumo och har samma problem.
Har uppdatera i dag och det hjälpte inget.
Det verkar inte finnas så mycke inställningsmöjligheter i Zumon.
Går det att gör någonting via mapsource (inställningar)
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Det skumma är att punkterna visas på högre nivåer.
I alla andra GPSer (vad det verkar) och Mapsource.

Zumo verkar endast visa POI och inte andra saker.

Hur ser exempelvis Friluftskartan Pro ut i Zumo om du letar upp en campingplats. Vid vilka nivåer syns den?

Om det ser bra ut i Frilufts så kan jag kolla i Frilufts binärdata och ser hur den har en campingplats inlagd.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply