Storlek på kartor

Moderator: Mikael

Post Reply
User avatar
Strider
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 8 January 2008, 23:16
Location: Luleå/Halmstad

Storlek på kartor

Post by Strider »

Hej!!

Är ny både på forumet och i GPS-sammanhang.
Det jag tänkte höra är hur stor är kartorna när man laddar in dom i GPSen?? T.ex. Friluftskartan, Skoterledskartan.

Hur många kartor får man plats med i GPSerna?? Jag förstår att det skiljer från GPS till GPS men skriv gärna vilken modell ni har och hur många kartor den rymmer.
Rymmer man en Nordenkarta (för bilen) och Friluftskartan + skoterledkartan?

/Mattias
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Man kan lägga ut det såhär:

Skoterledskartan tar ca. 6-7 Mb
City Nav 9.0/NT för sverige tar ca 60Mb
Finland: ca 70Mb,
Danmark: ca20 Mb
Norge: ca 30 Mb
Tidigare versioner av City nav tar betydligt mer minne.
BlueChart Atlantic 9.0 för norra sverige (Haparanda till Stockholm): ca 35 Mb
Friluftskkartan Pro Norra sverige: ca 240 Mb.

Sedan behöver man inte fylla GPS'en med en massa kartor man inte behöver under skotersäsongen då kartan uppdateras ofta.
Att hålla på att fylla minnet till max varje gång blir lite tröstlöst.

Jag brukar köra in:
Frilufts pro: Nordöstra Norrbotten
City Nav: Norrland
BlueChart: Nordöstra Norrbottens kust inklusive nordvästra finlands havsregion.
Skoterledskartan rubb & stubb.

Då tar det inte så lång tid att fylla upp minnet vid kartuppdateringar.

Jag har själv ett 128 Mb minne till min 276C vilket kostar skjortan om man köper original (Som jag gjort)
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Strider
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 8 January 2008, 23:16
Location: Luleå/Halmstad

Post by Strider »

Andreas wrote:Man kan lägga ut det såhär:

Skoterledskartan tar ca. 6-7 Mb
City Nav 9.0/NT för sverige tar ca 60Mb
Finland: ca 70Mb,
Danmark: ca20 Mb
Norge: ca 30 Mb
Tidigare versioner av City nav tar betydligt mer minne.
BlueChart Atlantic 9.0 för norra sverige (Haparanda till Stockholm): ca 35 Mb
Friluftskkartan Pro Norra sverige: ca 240 Mb.

Sedan behöver man inte fylla GPS'en med en massa kartor man inte behöver under skotersäsongen då kartan uppdateras ofta.
Att hålla på att fylla minnet till max varje gång blir lite tröstlöst.

Jag brukar köra in:
Frilufts pro: Nordöstra Norrbotten
City Nav: Norrland
BlueChart: Nordöstra Norrbottens kust inklusive nordvästra finlands havsregion.
Skoterledskartan rubb & stubb.

Då tar det inte så lång tid att fylla upp minnet vid kartuppdateringar.

Jag har själv ett 128 Mb minne till min 276C vilket kostar skjortan om man köper original (Som jag gjort)
Sommartid lär man ju bara behöva "bilkartan", är det CityNav?? Dom gånger man ska och springa i fjällen kan man ju ladda in Friluftskartan då. Därimot vintertid lär man ju vilja ha för bilen givetvis, men ännu viktigare Frilufts+skoter.

Okej, så att ha hela Friluftkartan Pro Norra Norrland kan man bara drömma om?? Om den tar 240mb lär man behöva 512mb minne då för att rymma annat också. Och om 128mb kostar skjortan lär de kosta fracken. :)

Har jag fattat det rätt att frilufts PRO är hela norra sve och frilufts "utan pro" finns i 10 olika delar?? Och du hade NO Norrbotten??

Vad är BlueChart för kartan??
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Strider wrote:Sommartid lär man ju bara behöva "bilkartan", är det CityNav?? Dom gånger man ska och springa i fjällen kan man ju ladda in Friluftskartan då. Därimot vintertid lär man ju vilja ha för bilen givetvis, men ännu viktigare Frilufts+skoter.

Okej, så att ha hela Friluftkartan Pro Norra Norrland kan man bara drömma om?? Om den tar 240mb lär man behöva 512mb minne då för att rymma annat också. Och om 128mb kostar skjortan lär de kosta fracken. :)

Har jag fattat det rätt att frilufts PRO är hela norra sve och frilufts "utan pro" finns i 10 olika delar?? Och du hade NO Norrbotten??

Vad är BlueChart för kartan??
City Nav är bilkartan.

Bluechart är sjökort.

Behöver du verkligen ha inne hela Frilufts? Norra Norrland sträcker sig ner till Höga Kusten bron och det är sällan man är både där och vid 3riksröset.

Gamla var uppdelad i 10 delar och hur man än gjorde så hamnade man alltid i problemet med skarver mellan olika kartor. Area-mässigt så skiljer det inte så mycket i MB-storlek i övrigt så är Frilufts Pro mycket bättre än den gamla.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Strider
Medelmåtta
Medelmåtta
Posts: 41
Joined: 8 January 2008, 23:16
Location: Luleå/Halmstad

Post by Strider »

Mikael wrote:
Strider wrote:Sommartid lär man ju bara behöva "bilkartan", är det CityNav?? Dom gånger man ska och springa i fjällen kan man ju ladda in Friluftskartan då. Därimot vintertid lär man ju vilja ha för bilen givetvis, men ännu viktigare Frilufts+skoter.

Okej, så att ha hela Friluftkartan Pro Norra Norrland kan man bara drömma om?? Om den tar 240mb lär man behöva 512mb minne då för att rymma annat också. Och om 128mb kostar skjortan lär de kosta fracken. :)

Har jag fattat det rätt att frilufts PRO är hela norra sve och frilufts "utan pro" finns i 10 olika delar?? Och du hade NO Norrbotten??

Vad är BlueChart för kartan??
City Nav är bilkartan.

Bluechart är sjökort.

Behöver du verkligen ha inne hela Frilufts? Norra Norrland sträcker sig ner till Höga Kusten bron och det är sällan man är både där och vid 3riksröset.

Gamla var uppdelad i 10 delar och hur man än gjorde så hamnade man alltid i problemet med skarver mellan olika kartor. Area-mässigt så skiljer det inte så mycket i MB-storlek i övrigt så är Frilufts Pro mycket bättre än den gamla.
Om man kör den gamla som var delad i 10delar kan man då har Område 1 och område 2 inlagt, alltså västra och östra norrland, samtidigt. Eller byter jag från område 2 till område 1 när jag far till fjällen?? Det kasnke inte är så jobbigt.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Du kan ha både Omr1 och Omr2 inne samtidigt.
Det finns en bugg i gamla Frilufts. Vissa kartdelar i de olika kartområdena är felaktiga så om man väljer någon av dessa och försöker skicka till GPS så får man ett felmeddelande som säger att minnet inte räcker till i GPSn.

Jag kommer inte ihåg vilka kartdelar i vilka områden som är felaktiga.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply