Bästa enheten

Moderator: Mikael

Post Reply
John Renegade

Bästa enheten

Post by John Renegade »

Skulle vilja höra vilken GPS enhet som folk rekommenderar. Sitter just nu på en gammal magellan utan kartfunktion. Som jag förstått är Garmin bäst på kart-content iaf sverige(?) (och då tänker jag på friluftskartan).
Är 276C för klumpig?
Har 60C(S) för liten skärm för att ha på skotern?
Vad fungerar bra för de användningsområden som man utsätts för som skoterförare?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

De GPSer som verkar användas mest är 276C, 176C och 60C(S). 76CS i endel fall.
När det gäller 76an så kan jag inte säga så mycket, har inte haft nån själv.

60C är ganska bra, dock så är skärmen aningen liten för att man skall kunna se på den och köra samtidigt, en annan grej är att den inte har lika snabb CPU som ex. 276C. Det medför att ex. Friluftskartan (och PRO) kan kännas lite småseg då man åker runt med gpsmarkören på kartan.

276C har större skärm vilket är en fördel, kanske lite väl klumpig att ha med sig på skogspromenader (även om jag har med den), den saknar dessutom magnetisk kompass som gör den lite lynnig i promenadhastighet.
276C har bra fart i CPUn så att åka runt på kartan med markören är inga problem. Skärmen är fullt läsbar vid långsam körning. 276C har även utbytbara minnen, så man kan ha flera olika minneskort med olika kartor eller ett bamsestort kort. Har man dessutom båt så är 276C definitivt ett bättre val. Även i bil så är det bättre. 60C(S) är mer lämpad mot skogspromenader, förutom skoter.

Bägge (60C(S) och 276C) har mycket fina skärmar, fullt läsbara oavsett om det är becksvart eller klappsol. 176C (som inte säljs längre) har sämre skärm vid dagsljus. Alla Gasmins GPSer klarar fukten bra. Vid temperaturer under -18 så blir skärmen något seg, men annars funkar den bra.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Guest

Post by Guest »

Tack för snabbt och bra svar!
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

...Sedan så finns det ju en väldigt bra karta över många av våra skoterleder. Jag behöver kanske inte nämna vad den heter... :wink:
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

276C har tveklöst den bästa skärmen. Har man plats på skotern för den (stora) mottagaren är det nog det bästa valet.

Den bästa kompromissen vad gäller användningsområden (bil/handburen/skoter/båt) tycker jag är 60CSx som har mycket snabb processor (=snabb uppdatering av kartbilden vid panoreringar i sid/höjdled) och, framför allt, en enormt bra mottagare i SIRF-III som gör att man utan som helst problem får mottagning tom inomhus under tak. 60CSx kan hantera minneskort på max 2GB.
lidde
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 3 September 2006, 12:54
Location: Piteå
Contact:

Post by lidde »

Inte illa att man valde en 60Csx då :)

Hittils är jag mycket nöjd med min gps, det jag reflekterat över är att det många gånger inte stämmer vad gpsen visar och vad jag ser...

Har ni stött på samma problem?
Jag vill ju tro att det är kartorna som är felritade...


Däremot så verkade skoterlederna ligga på rätt ställen :)
Väntar på både snö och skoter:(
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Problemet med felaktiga grundkartor verkar vara genomgående. Dock så ser den nya Friluftskartan PRO ut att stämma riktigt bra.

Den gamla Friluftskartan var ju sisådär på den punkten.

Hehe, och jag hoppas verkligen lederna är på rätt ställen. Annars så får ni visa sladdgänget var skåpet skall stå. :lol:

Eller så skickar man ett ledspår på den korrekta dragningen till mig så korrigerar jag kartan. Kanske lättare än att korrigera sladdgänget. :wink:
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
lidde
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 10
Joined: 3 September 2006, 12:54
Location: Piteå
Contact:

Post by lidde »

Problemet är att det är friluftskartan pro som jag har, det står då åtminstone så på förpackningen.
Väntar på både snö och skoter:(
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Hmm, skumt. Min PRO visar då ganska bra, det som kan misstämma är gränspartier mellan sankmark / skog som kan misstämma.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply