Spara spår??

Moderator: Mikael

Post Reply
Gäst

Spara spår??

Post by Gäst »

Hej.
Kör själv regelbundet med GPS. Har däremot inte satt mig in i hur man sparar spår och punkter och för över till datorn. Om man får lite tips så skulle jag kunna tänka mig att ta ut lite punkter som material till kartan. Det var visserligen rätt så bra täckning där jag bor (Krokom) men så att det saknas lite åt Åre till där jag åker en del. Har en Garmin 76cs.
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Du kopplar GPSen till datorn och använder ex. Mapsource och laddar ut GPSspår / ev. landmärken (waypoints) på grillplatser, grillstugor, vindskydd, bensinmackar etc.

Sedan är det bra om du döper landmärken till vad det är, ex. OKQ8 eller Grillstuga Fågelsjön så jag kan lägga in dem namngivna i kartan.
Jag får tyvärr in lite landmärken på sådana saker, antar att många glömmer bort det.

GPSspåren skall endast innehålla X-ade leder. Så om man kört och lekt i djupsnön på nån myr så är det bra om sådant redigeras bort från GPSspåret i ex. Mapsource innan det skickas till mig. Jag kan omöjligt veta om det är ett Xat spår eller frikörning.

Ser fram emot så mycket spår som möjligt under denna säsong. Hade förhoppning att vi kan knäcka 30000 km leder vallen. :)
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
danielpiteå
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 11
Joined: 12 December 2006, 23:24
Location: Piteå

Post by danielpiteå »

hmm förstår inte riktigt, jag har ett spår i GPS:en som jag skulle vilja spara, spåret är tyvärr inte kryssad led hela vägen men det är en underbar skoterled som jag vill ha kvar för mig personligen. Jag kan föra över den till datorn och får då upp alla dessa prickar men hus i hela världen gör jag en "led" av den som jag sedan kan döpa till något och föra tillbaka i GPS:en?? Jag använder Mapsource,

MVH
Daniel
Guest

Mapsource

Post by Guest »

Hej är ny här.
Men denna site är något som jag kommer att spara på min dator.
Verkligen en informativ sida.

Har en fråga om att ladda ner färdspår på datorn.
Vart hittar man programmet "Mapsource" ?
Är det ett gratis program eller ?
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Programmet Mapsource (eller Trip & Waypointmanager som CD ibland heter) följer med GPSen då man köper den eller med eventuellt kartmaterial som man köper från Garmin.

Man kan sedan ladda ner uppdaterings till programmet från www.garmin.com, men man måste ha grundinstallationen.

Att det sedan är möjligt att ladda ner Mapsource från olika ställen, är en helt annan sak.

Vill man ladda ur spår ur GPSen och hantera dem på ett bra sätt så är Trackmaker bra och gratis. Finns på http://www.gpstm.com
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply