Nuså, någon form av reseberättelse skall det väl bli.
Bilden nedan visar det gröna hur resan var tänkt att bli och det gula var hur det blev.
Nåja, vi följde inte rutten exakt.
Det beräknade sträckan var 28 mil.
Klocka 10:10 på Söndag så blev avfärden från Kraftledningen,
vi var inte alltför många och några skotermärken var inte representerade.
Det snöade ymnigt och ca -15 på termometern.
Smedsbyns skoterklubbs klubbstuga.
I Töre så hakade ytterligare en person med.
Några till skulle haka på i Smedsbyn men det kom en bunt med ursäkter istället.
Hittills hade resan gått bra. Lederna i godkänt skick.
Några från Sunderbyn var redan i stugan så det var varmt och skönt. Vi hade redan avvikit från den tilltänkta rutten, men vi var påväg åt samma håll.
Danne passade på att smälla i sig lite käk.
Min maskin hade några få tendenser att dö på högre varv.
KN-filter med snöfilter hade börjat göra sig påminda. Föga visste jag vad som väntade mig...
Smedsby skoterklubbstuga
(inga mer bilder, sorry)
Fortsatte i riktning mot Boden. Tog lederna via Skatamark vilket inte var det absolut bästa valet.
Varenda led vi tog för att passera vidare mot Boden hade fina röda plastband tvärs över. Ingen information om varför.
Krånglade oss hit och dit för att ta oss igenom men fick ge upp.
Stannade vi ett hus och frågade varför allt var avstängt, tydligen nån skidtävling som de förberedde.
Tack vare den mycket trevliga kvinnan i huset så hittade vi oss vidare mot Boden.
Väl i Boden så kom frågan. Skall vi tanka? Nah, finns ju mack i Skogslå.
Vi satte iväg de fyra milen mot Skogslå på det ABSOLUT, I SÄRKLASS, UTOM TÄVLAN, de SÄMSTA LEDERNA JAG VARIT MED OM.
Dessa 4 mil tog 2 timmar att köra, hade kanske gått att mata på fortare men ingen var sugen på att köra sönder skotern.
Nu i Skogslå, var fanns macken...
Ah, där. Men VA F*N, den är ju stängd. Inte bra då närmaste mack var i Harads, drygt 1 mil åt fel håll.
Inget att göra, satte kursen dit, kortaste väg gällde och nu började det bli kallt.
-17.8 visade termometern och det ymniga snöfallet hade övergått i toksnöande.
Efter tankning och några korvar så rådfrågades GPSen om kortaste väg hem.
Det blev mot Haradskölen-Degervattnet-Valvträsket osv.
Hittade leden, mer eller mindre helt okörd men man kunde ana något spår ibland men pudret började blir riktigt djupt nu.
Båtade på mot Degervattnet, leden var slät och fin och med kanske 40-50cm pudersnö på.
Jag hade spårat i några mil då KN-filter-skiten uppenbarade sig.
Snöfiltren, som skulle hålla bort snön hade blivit blöta av allt puder och när det gick fortare så frös de till is.
Det innebar att motorn inte fick någon luft alls (motorer vill ha luft).
Som sämst så kom jag upp i våldsamma 25km/h.
La mig sist för att unkomma pudret och efter några mil så började den gå bättre, klarade av att ligga 60-70km/h.
Kom till slut fram till Malmens led som var i perfekt skick med ca 10cm snö ovanpå,
vek sedan av mot Gunnars-Djupträsket för att komma in på Forshed/Vitås leder. Även dessa i perfekt skick.
Snöandet började upphöra och vi närmade oss, till slut, Töre och det var dags för att fylla soppa,
hade gått fruktansvärda mängder för mig då filtren simulerade körning på choke.
Nu var det bara 2-3 mil kvar, men det kändes långt då vi redan kört ett antal mil.
Turen var beräknad att ta ca 7-8 timmar men ledproblemen i Skatamark,
skitleden mot Skogslå, extrarundan till Harads bensinmack och
som kronan på verket, mina jäkla KN-filter gjorde att det istället tog 12 timmar.
Tripmätaren stannade på 34 mil, gpsen nöjde sig med 32mil. Låter troligt med tanke på föret.
Vid pennan, Kartmannen...
PS. ECP Filterkit är fruktansvärt bra, men funkar inte i alla väder. Alltså skall det INTE sitta på min skoter. DS