Instalationsproblem för en nybörjare

Frågor/problem kring installation och uppdateringar.

Moderator: Mikael

Post Reply
friggjohansson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 1 March 2009, 21:13
Location: piteå

Instalationsproblem för en nybörjare

Post by friggjohansson »

Hej har lyckats instalera Mapsource på sambons dator och där fungerar den.... Men på min dator som har vista så får jag inte programet att fungera. Vad kan jag tänkas göra för fel.
Har instalerat från skivan fungerar inte. Har instalerat från filen som skickades med skoterledskartan fungerar inte. har instalerat från länkar här på forumet fungerar inte. är det någon som har något förslag på vad som är fel. Har provat instalera om både när jag tagit bort det icke fungerande programet och när jag inte har tagit bort det

Min sambo körde in skoterledskartan på gpsen och sedan är friluvskartan borta... Är den helt borta på Gpsen eller... Det är en garvin 60cs.
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: Instalationsproblem för en nybörjare

Post by Andreas »

Hejsan.
Det är lite svårt att få grepp om problemställningen i din post, et verkar som att inget fungerar och allt försvunnit..

För att skoterledskartan skall fungera måste du först ha en fungerande Mapsourceinstallation på din dator.
Att du kör Windows Vista gör det dock inte lättare.

Vilken version av Mapsource försöker du installera? Prova hämta den äldre Mapsource från adressen i följande post och installer denna:
viewtopic.php?f=2&t=328

Notera att även om du installerat Mapsource så kommer inte programmet att starta förrän du adderat en karta till Mapsource.
Detta gör du via installationsprogrammet till Friluftskartan eller skoterledskartan eller annan karta.

Huruvida Mapsourceversionen som följer med Friluftskartan funkar mot Vista vet jag inte.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
friggjohansson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 2
Joined: 1 March 2009, 21:13
Location: piteå

Re: Instalationsproblem för en nybörjare

Post by friggjohansson »

Vi har två bärbara datorer en ny och en gammal.

På den nya med vista är den som jag har problem med att installera har provat den där länken som du skrev några gånger. Både med att avinstallera alla garvin program och att installera "över".

Har även installerat MapSuroce skiva på datorn, den funkar inte heller. Meddelandet som jag får när jag försöker starta MapSuroce är:

Microsoft Visual C++ Runtime Libary
Runtime Error!
Program:\Garvin\MapSource.exe
This application has requested the Runtime to terminate it in an unusual way.
Please contact the application’s support team for more information

Sen söker vista en lösning på problemet och sen får jag ett meddelande om:

Ett problem gjorde att programmet slutade fungera korrekt. Programmet stängs och du kommer att meddelas om det finns någon lösning på problemet.
Samma meddelande får jag när jag försöker starta MapSource, Training Center och UnlockWizard

Det går ju givet vis att använda den gamla datorn. Men ibland så vill man att det ska gå lite fortare….

Friluskartan försvann från gpsen när skoterledskartan instalerades på den. :oops: Men vi har fått tag på den. Så nu ska jag se på din film och se hur man ska göra. Istället för fort och fel, så ska det bli rätt den här gången. :lol:
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Re: Instalationsproblem för en nybörjare

Post by Andreas »

Felmeddelandet du skriver om är troligen baserat i att det är fel i registret, d.v.s. inställningarna för vilka kartor som du har installerat är felaktigt. Jag tror inte avinstallation/installation av kartor hjälper i detta fallet, man måste eventuellt in i registret och laborera.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Instalationsproblem för en nybörjare

Post by Mikael »

Angående Runtime-felet.
Har ni haft installerat Byskekartan och sedan tagit bort den?
Om ni bara tagit bort katalogen så kan detta fel inträffa.Installera Byskekartan igen så fösvinner felmeddelandet.

Det har även hänt att avinstallationen av Byske lämnat kvar inställningar i Mapsource. Testa även där att installera Byske igen.

Angående Frilufts som försvann från GPSen.
Garmins GPSr tar alltid bort tidigare kartor som finns på den destination som du valt att överföra kartan till.
Ingenting frågas innan den tar bort den.

Speciellt illa är det om man har köpt Frilufts på SDminne och sedan för över kartor till SDminnet. Då är tidigare kartor borta.
Det går att fixa om man kan få tag på en CD med Frilufts, samma område. Installerar i datorn och överför den till SDminnet.
Upplåsningskoden för SDminnet ligger nämligen på SDminnet som en fil, gmapsupp.unl.

Garmins ÅF informerat inget om denna 'finess' så man skall vara lite försiktig.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
peswe
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 13
Joined: 18 March 2009, 12:50
Location: Skellefteå

Re: Instalationsproblem för en nybörjare

Post by peswe »

Hej

Både jag och farsan råkade ut för "Byske-buggen".
Slet mitt hår tills jag hittade ditt tips om att installera om Byske.
Efter avinstallation av Byske fick vi EXAKT samma felmeddelande som friggjohansson.
Jag hade INTE "bara tagit bort katalogen". Jag gjorde en normal avinstallation och råkade ändå ut för Runtime Error.

Förslag till Micke: Plocka bort Demon från hemsidan tills den är fixad!!!
Det kan ju inte vara guds mening att den inte ska gå avinstallera, eller...

/Peter
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Instalationsproblem för en nybörjare

Post by Mikael »

Demokartan är borttagen tillsvidare.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: Instalationsproblem för en nybörjare

Post by Mikael »

Nuså, hittade felet i installationen. Nu fungerar avinstallationen av Byske-kartan.

Den ligger ute på webben igen.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply