Garmin 60C slår av sig

Moderator: Mikael

Post Reply
Guest

Garmin 60C slår av sig

Post by Guest »

Jag har problem med att min 60C slår av sig när jag satt fast den på styret i min hemmagjorda hållare. Någon som haft samma problem? Jag misstänker att detta sker mest när det vibrerar mycket men är inte säker att det är hela sanningen. Kan det vara att vissa batterier inte passar helt bra (har nå laddningsbara 2000maH från clas ohlsson vanson heter som tror jag) och därför glappar ur eller är det själva batterierna som inte tål vibrationer. Tycker det bänder ofta med vissa batteripar men med ett tror jag aldrig det har hänt. Någon som har liknande erfarenheter och hittat nån lösning? Jag funderar på att sätta en mjuk kudde på hållaren för att minska vibrationerna...
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Antagligen så har du ingen extern matning till din GPS. Iom att batterierna har en viss egenvikt så blir det att vibrarionerna, om än hur små de än är, kan göra så att det glappar till någon millisekund mellan batteriet och batteribläcket med resultat att GPSen dör.

Att den sedan gillar vissa batterier bättre än andra beror nog mer på hur kontaktytorna på batteriet ser ut, och i viss mån så kiljer sig längden mellan olika batteriet lite grann, dock inom tillverkarnas toleranser. Längre batterier torde fungera bättre.

Sedan vet jag dem (eller snarare en) som har fått glapp där batteriskon sitter fast i GPSns kretskort, dvs dålig lödning i samband med vibrationer.

Så bästa lösningen är att mata GPSen med extern spänning, då kommer den också tåla kyla bättre.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
65nord
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 104
Joined: 19 April 2006, 15:33
Location: Luleå
Contact:

Post by 65nord »

Det är ett välkänt problem på äldre 60C. Nyare har gummikuddar bakom batteriblecken för att trycka blecken hårdare mot batterierna och därmed motverka att dessa vibrerar och GPS'en tappar strömmatningen.

På sidan http://www.utsidan.se/vb_forum/showthre ... adid=28279 finns lite att läsa om just detta problem. Annars är en klockren lösning att externmata GPS'en med en 12v-kabel som Mikael skriver. Med externmatning har du dessutom displayen tänd på GPS'en hela tiden - det gör den lättare att se i dåligt ljus och kvällstid. Har du inget batteri på skotern kan du ta ett vanligt 12V batteri på några AH (köps på tex Clas Ohlson), det räcker väldigt länge innan det måste laddas.
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Förutom att den syns bättre nattetid, så värms även displayen upp, så att den arbetar snabbare.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

Samt att spänningsregulatorn i GPSen blir varmare då lyset är på, pga ökat ström, och då värms GPSen upp lite mer internt.

Sedan så är det lätt att fixa laddning på skotrar (eller driva GPS utan natteri). Det som krävs är en likriktare + kondensator. Vill man vara extra noga skaffar man ett laddningsrelä/startrelä till en VMAX 700 XTC (kostade 200:- då jag skaffade en till min dåvarande XTC). Tror jag t.om har en liggandes i hyllan i garaget.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
User avatar
Andreas
Site Admin!
Site Admin!
Posts: 372
Joined: 13 April 2006, 21:06
Location: Kalix
Contact:

Post by Andreas »

Vad gäller SRX 700, så är den förbered för batteri.
Man behöver bara montera in ett batteri på rätt kontakt.

Med detta får man fördelen att avgas portarna justerar in sig före start, så den startar lättare.
Andreas Nordlund - System developer - Develops with many tools, but mostly using the keyboard.
---
Yamaha RX-Warrior -06 (fullsmeckad med Öhlinare)
Image
chripopper
Avancerad nybörjare
Avancerad nybörjare
Posts: 17
Joined: 31 July 2007, 17:20
Location: Piteå

Post by chripopper »

Mikael wrote:Samt att spänningsregulatorn i GPSen blir varmare då lyset är på, pga ökat ström, och då värms GPSen upp lite mer internt.

Sedan så är det lätt att fixa laddning på skotrar (eller driva GPS utan natteri). Det som krävs är en likriktare + kondensator. Vill man vara extra noga skaffar man ett laddningsrelä/startrelä till en VMAX 700 XTC (kostade 200:- då jag skaffade en till min dåvarande XTC). Tror jag t.om har en liggandes i hyllan i garaget.
Vad exakt ska man ha för kondensator och likriktare? Vad använder du reläet till? Kopplar du detta direkt på generatorn eller?

Edit: Fick reda på att rev (som jag har) har likspänning i systemet oavsett om den har batteri eller inte, Perfekt!
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Post by Mikael »

chripopper wrote: Edit: Fick reda på att rev (som jag har) har likspänning i systemet oavsett om den har batteri eller inte, Perfekt!
Mjo, ECU gillar likspänning mycket bättre än växelspänning. ;)
Bara å koppla in och köra, den lilla nackdelen med att inte ha batteri i skotern är att om du stannar skotern och batteriet i GPS är slut (pga kylan?) så slocknar GPSen också.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
Post Reply