"Rutta" efter skoterledskartan?

Lite av varje kring kartor, leder, gpsspår (tracks), waypoints (landmärken) och rutter.

Moderator: Mikael

Post Reply
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

"Rutta" efter skoterledskartan?

Post by runte »

Har bestämt för mig att skoterledskartan är (har varit) ruttbar, iofs är det väl inte så ofta det blivit nyttjad men med Zumo xt så funkar det inte alls utan den ruttar enbart efter vägar. Det är en del märkliga saker med ZXT som inte går att känna igen från tidigare Garminprodukter
En annan (o)lustig grej är om jag bockar av alla kartor utom skoterledskartan så visas inte skoterledskartan heller, mao skoterledskartan måste ha en "kartkompis" med sig för att kunna ses i gps:n

Fö så när man använder omtypade FPv4 eller v6 så vill jag påstå att ZXT verkar vara mycket bra, väldigt ljusstark skärm, snabb panorering från kust till fjäll
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: "Rutta" efter skoterledskartan?

Post by Mikael »

Vad händer om du även skickar med bakgrundskartan till skoterledskartan?
Bakgrundskartan borde hamna bakom Friluftskartan så den skall inte störa när båda är påslagna.

Tänker om GPSen har någon form av spärr i programvaran så den inte visar kartor som saknar bakgrund.

Efter du testat detta kan vi gå vidare med ditt ruttningsproblem.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: "Rutta" efter skoterledskartan?

Post by runte »

Så här funkar det i Zumo XT

Har jag både skoterledskartan, bakgrundskartan och FPv4 aktiva då blir rutten efter väg

Har jag skoterledskartan och bakgrundskartan aktiva blir rutten efter skoterled

Aktiverar jag FPv4 med bibehållen rutt så går rutten fortfarande efter skoterled

Det går att leva med för menyerna i zumon är lätta att handskas med
Attachments
rutt.jpg
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
User avatar
Mikael
Moderator
Moderator
Posts: 5408
Joined: 13 April 2006, 21:17
Location: Kalix
Contact:

Re: "Rutta" efter skoterledskartan?

Post by Mikael »

Då har ZXT samma egenhet som GPSMAP276CX.
Dvs finns det en ej transparent karta med ruttning/bakgrund så väljer den alltid den kartan att rutta efter.

Skoterledskartans ledkarta har ingen bakgrund, bakgrunden man eventuellt skickar in i GPSen blir som en egen karta i GPSen. Tror att det har med transparent-inställningen att göra.

Lösningen, som jag kör med.
Först har jag ställt Automatiskt ruttomberäkning till AV eller Manuell. Det hittar du i Inställningar->Rutter.
Då beräknas inte rutten om av misstag för då hamnar rutten efter Friluftskartan istället för Skoterledskartan. Har jag dessutom skapat rutten i datorn så vill jag att den skall gå på det sättet och inte att GPSen hittar på något eget bara för att jag jollrar iväg en sväng på en myr.

Vill jag sedan av någon orsak beräkna om rutten så klickar jag bort Frilufts i kartinställningar och går sedan på rutten och väljer att räkna om den och klickar sedan i Frilufts igen.
/Mikael Nordlund - KartMan
Yamaha Apex X-TX MCX290 -11
Yamaha RX Warrior -04
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: "Rutta" efter skoterledskartan?

Post by runte »

Väcker liv i denna tråd igen

Ser ju vad jag skrivit själv ang ruttning efter skoterledskartan men det går inte längre

När jag försöker göra en rutt i Zumo xt med skoterledskarta och bakgrundskarta så försöker zumon i någon sekund men det blir bara "Kan inte beräkna rutten"

Den möjligheten kanske rök vid senaste programuppdateringen där vi fick möjlighet att välja spårbredd och färg på spåret vilket var bra, men väldigt irriterande om möjligheten att rutta försvann samtidigt

Ev. tips på åtg. mottages tacksamt
Attachments
89678[1].png
88774[1].png
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
runte
Ledjägare
Ledjägare
Posts: 358
Joined: 13 May 2008, 09:16
Location: Sävast

Re: "Rutta" efter skoterledskartan?

Post by runte »

Hur lustigt kan det bli, har gormat en stor del av dagen för en lösning utan att lyckas fastän jag vet att det funkat tidigare

Nu har Garmin idag? uppdaterat programvaran så nu funkat ruttning som tidigare, aahhh som jag slitit min hårstrån till ingen nytta men bra att det funkar
Garmin 45
Garmin Nuvi 55
Locus Map
Garmin Tread 8"
Skidoo Expedition Sport
Post Reply